#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Nový Etický kodex AIFP


Autoři: Moravcová Jindra
Vyšlo v časopise: Svět praktické medicíny, 1, 2020, č. 3-4, s. 69-70
Kategorie: Rozhovor

Souhrn

Od 1. ledna 2021 vstupuje v platnost nový Etický kodex AIFP, který byl schválen valnou hromadou AIFP v dubnu 2020. Dokument vznikl konsolidací tří původních kodexů (Etického kodexu AIFP, Kodexu transparentní spolupráce a Pacientského kodexu), z nichž došlo k odstranění neaktuálních pravidel a zároveň byla přidána některá pravidla nová. Vznikl tak přehledný aktualizovaný kodex, který v rozhovoru představuje Mgr. Jakub Dvořáček, MHA, LL.M., výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu.

Co vedlo k vytvoření nového znění Etického kodexu AIFP?

Aktualizovaný kodex je dalším krokem inovativního farmaceutického průmyslu na cestě za účinnou, transparentní a smysluplnou seberegulací, která jde podstatně dále než stávající legislativa. Původní Etický kodex AIFP platil od roku 1993. V průběhu let docházelo k menším i větším aktualizacím a úpravám, které reagovaly na novinky v lokální a evropské legislativě i na situaci na trhu.

Nový kodex je lokalizovanou transpozicí celoevropsky závazného Etického kodexu Evropské federace farmaceutických společností a asociací (EFPIA), jíž je AIFP dlouhodobým členem. Kodex vznikl konsolidací a aktualizací několika dokumentů, které byly doposud rozdělené. Byl zde původní kodex AIFP, dále Pacientský kodex, jenž stanovil pravidla interakcí mezi farmaceutickými společnostmi a pacientskými organizacemi. V neposlední řadě jsme měli také Kodex transparentní spolupráce, který ošetřuje problematiku zveřejňování podpory zdravotnickým odborníkům a zdravotnickým zařízením ze strany farmaceutického průmyslu.

Jaká je v něm nejvýraznější změna?

Nový Etický kodex AIFP se vztahuje na digitální i tradiční aktivity farmaceutického průmyslu ve vztahu k odborníkům a pacientským organizacím. Pokrývá nejen všechny metody komunikace a interakce, zejména propagační aktivity a komunikaci v ústní i písemné podobě, reklamu v časopisech a zasílání propagačních materiálů, informační nebo vzdělávací materiály, ale také aktivity farmaceutických reprezentantů. Největší změna, ke které v našem Etickém kodexu došlo, je úprava zástupce pacientské organizace jako úplně nového subjektu, který dříve nebyl v Kodexu upraven. Na zástupce pacientů budou nově aplikována stejná pravidla jako na zdravotnické pracovníky.

Souvisí to s novelizací zákona 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, kde se počítá s významnější rolí pacientských organizací v rámci zdravotnického systému?

Vzhledem k tomu, že konsolidace Etického kodexu vycházela z evropského podnětu, souběh s novelizací zmiňovaného zákona je náhodný. Konsolidace spíše reflektuje rostoucí význam pacientských organizací a zástupců pacientů napříč evropskými státy. V zemích, jako je Německo, Francie nebo Velká Británie, jsou pacientské organizace významným partnerem při posuzování vstupu nových technologií, léčiv, zdravotnických prostředků a pomůcek do zdravotního systému. Role pacientů významně vzrostla například i při klinických hodnoceních. Je tam opravdu významný posun. Proto je pro nás i naše partnery v pacientských organizacích nutné mít jistotu, že na naši spolupráci nebude pohlíženo nějakým způsobem s otazníkem a nebude považována za střet zájmů.

Reaguje konsolidovaný Etický kodex nějakým způsobem na digitalizaci a zohledňuje nějak přesun mnoha aktivit do virtuálního prostředí?

Nový Etický kodex AIFP implementoval digitální nástroje přímo do svého znění. Vlivem koronavirové pandemie došlo k umocnění online trendů, všechno se čím dál víc přesouvá do virtuální roviny. Podívám-li se na současnou situaci farmaceutických společností, naprostá většina kolegů pracuje z domova, kanceláře a společné prostory pro setkávání jsou využívány jen minimálně. Většina našich společností přistoupila k tomu, že také farmaceutičtí reprezentanti, kteří docházeli do nemocnic, ordinací a lékáren, z velké části přešli na virtuální kontakt.

Obdobně je tomu u kongresů a vzdělávacích akcí, které probíhaly v minulosti téměř výhradně fyzicky. Tento typ aktivit je v dnešní pandemické době zastaven, část odborných akcí byla zcela zrušena, další se více či méně úspěšně přesunuly do online prostředí.

Je to komplikovaná situace, neboť právě účast lékařů na kongresech má pro odborníky a jejich pacienty neoddiskutovatelný přínos. Odborníci zde získávají nejnovější znalosti a zkušenosti, které často nejsou k dispozici v odborných publikacích ani ve veřejně dostupných zdrojích. Zároveň jsou v kontaktu se špičkovými odborníky různých specializací, s nimiž mohou do hloubky odbornou problematiku diskutovat a následně nové zkušenosti uplatnit i v české medicíně. V neposlední řadě jsou kongresy zcela přirozenou součástí vzdělávání mladých lékařů i jejich zkušenějších kolegů.

Dá se předpokládat, že ani v příštím roce se odborné kongresy neobnoví v takové míře, v jaké by bylo potřeba. Doufáme tedy, že se alespoň větší část z nich adaptuje na online prostředí, přibudou nové interaktivnější formáty, které lépe nahradí osobní kontakt.

A jsou obchodní zástupci a reprezentanti nějakým způsobem vzděláváni, jak vést tuto virtuální interakci?

Členské společnosti AIFP se od počátku pandemie snažily maximálně přispět k minimalizaci dopadů pandemie, proto byla značná část CSR (Corporate Social Responsibility – společenská odpovědnost firem) a edukativních aktivit včetně setkání s farmaceutickými reprezentanty přesunuta do virtuálního prostoru. Mnozí z nich zůstali doma a naše společnosti se soustředily na to, aby je připravily, vyškolily a pomohly jim v oblasti virtuální interakce.

Nová situace totiž přináší i nové výzvy: na jednu stranu sice šetříme čas k cestování, na setkání se každý může připojit z domova/ ordinace nebo kanceláře. Na druhou stranu je samozřejmě nutné i v rámci virtuálních kontaktů dodržovat a kontrolovat všechny aspekty zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, zejména zajistit, že se předávané informace dostanou skutečně pouze ke zdravotnickým odborníkům, a ne například k široké veřejnosti (vyjma těch, které jsou veřejnosti určené). Nicméně vzhledem k dnešním nástrojům již není problém tyto aspekty dostatečně ošetřit tak, aby vše probíhalo v souladu s platnými právními předpisy.

Změnilo se z vašeho pohledu nějak prostředí v České republice z hlediska dodržování etických standardů spolupráce s farmaceutickými společnostmi?

Domnívám se, že prostředí se značně kultivovalo. Všechny členské společnosti AIFP vnímají transparenci, etické principy a zásady, a zejména jejich dodržování jako esenciální předpoklad svého fungování.

Tím, že je na tyto zásady kladen velký důraz na celosvětové, evropské i lokální úrovni, myslím si, že jsme dosáhli výrazného zlepšení oproti dobám minulým. Je také třeba říct, že jednotlivé členské společnosti mají mnohdy další interní pravidla, která jsou přísnější než pravidla obsažená v Etickém kodexu AIFP. To jen potvrzuje, jaký důraz je na etické zásady kladen.

Kde je možné se s textem nového kodexu seznámit?

Nový Etický kodex byl v průběhu uplynulých měsíců poskytnut zástupcům všech odborných společností, pacientských organizací a dalších relevantních uskupení. Jeho kompletní znění je dostupné na stránkách naší asociace www.aifp.cz. V případě potřeby jsme připraveni poskytnout další informace.

Mgr. Jakub Dvořáček, MHA, LL.M.

Rozhovor vedla Jindra Moravcová


Štítky
Praktické lékařství pro děti a dorost Praktické lékařství pro dospělé

Článek vyšel v časopise

Svět praktické medicíny

Číslo 3-4

2020 Číslo 3-4
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Svět praktické medicíny 3/2024 (znalostní test z časopisu)
nový kurz

Kardiologické projevy hypereozinofilií
Autoři: prof. MUDr. Petr Němec, Ph.D.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#