Současný stav vzdělávání diplomovaných farmaceutických asistentů v oblasti radiofarmacie
Vyšlo v časopise:
NuklMed 2024;13:60
Aktuální znění vyhlášky č. 39/2005, která popisuje minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického personálu, udává povinnost vzdělávat studenta oboru diplomovaný farmaceutický asistent mimojiné v oblasti “základy radiační ochrany”. Tento požadavek ve vyhlášce již nemá další specifikace a upřesnění. Analýzou jednotlivých studijních plánů bylo zjištěno, že na každé zdravotnické vyšší odborné škole s oborem diplomovaný farmaceutický asistent, kterých bylo v roce 2023 v České republice 11, je tento požadavek plněn pomocí samostatného předmětu v rozsahu 1–2 semestry. Jednotlivé předměty jsou označovány jako “základy radiofarmacie”, “základy radiologie”, nebo “základy radiační ochrany”. Hodinová dotace na tento předmět se pohybuje v rozmezí 16–28 vyučovacích hodin.
V návazné analýze bylo zjištěno, že skupina učitelů těchto předmětů je velmi rozmanitá. Celkem byla získána data od 7 vyučujících, což odpovídá 63,6 % učitelů zkoumaných předmětů. Mezi učiteli těchto předmětů se můžeme setkat s lékaři nukleární medicíny, radiologickými asistenty, farmaceuty i farmaceutickými asistenty. Úroveň jejich pedagogického vzdělání je také velmi rozdílná. V této skupině učitelů se nacházejí učitelé bez jakéhokoliv pedagogického vzdělání (28,6 %), učitelé s pedagogickým kurzem celoživotního vzdělávání (42,8 %) nebo učitelé s ukončeným bakalářským či vyšším vysokoškolským pedagogicky zaměřeným vzděláním (28,6 %).
Při rozboru didaktických metod dotazovaných učitelů bylo zjištěno, že více než polovina učitelů (57,1 %) se nesnaží zařadit jakékoliv aktivizační metody výuky. Příkladem jednoduše zařaditelných výukových metod by bylo využívání skupinových prací, práce s odbornými texty, práce se souhrnnými údaji o přípravku (SPC) jednotlivých kitů radiofarmak, kvízy či rozbory případových studií. Zařazením některých z uvedených metod se jednak zvýší úroveň ukotvených znalostí z oblasti nukleární medicíny, jednak se více motivují budoucí absolventi k vyzkoušení práce v laboratoři přípravy radiofarmak.
Získaná data ukázala snahu vyučujících představit studentům pracoviště nukleární medicíny a laboratoře přípravy radiofarmak v současné praxi. Pravidelné uskutečnění exkurze uvedlo 71,4 % dotazovaných učitelů. I přes snahu přiblížit obor radiofarmacie a nukleární medicíny žádný z dotazovaných vyučujících nevedl ani neoponoval v minulých 5 letech ani jednu absolventskou práci na některé z témat týkajících se nukleární medicíny a radiofarmacie.
Kromě analýzy zaměřené na vyučující předmětů z oblasti nukleární medicíny byly také získány a zpracovány informace o studentech posledního ročníku oboru diplomovaný farmaceutický asistent (ve školním roce 2023/24). Celkem bylo získáno 56 odpovědí, což lze kvalifikovaným odhadem považovat za 30–40 % studentů ze zkoumané skupiny.
Dotazník obsahoval otázky zaměřené na vlastní zkušenost se zkoumaným předmětem z oblasti nukleární medicíny. Studenti například hodnotili míru zajímavosti, míru obohacení a míru inspirace zkoumaným předmětem. Porovnáním jednotlivých výsledků bylo zjištěno, že studenti hodnotí absolvovaný předmět jako relativně zajímavý, středně obohacující a bohužel nejméně inspirující. S těmito výsledky korespondují také odpovědi studentů na otázky týkající se jejich plánovaného budoucího profesního zaměření. Téměř polovina zapojených respondentů (48,2 %) uvedla, že si dokáží představit pracovat převážně ve farmaceutické laboratoři. Z tohoto vzorku respondentů značně převažuje klasická galenická laboratoř (59,3 % zájemců o práci v laboratoři). Na dalším místě mají studenti zájem o laboratoře přípravy cytostatik (25,9 %) a v menším počtu o laboratoř přípravy sterilních lékových forem (7,4 %) a analytické laboratoře (7,4 %). Bohužel žádný z dotazovaných respondentů neprojevil primární zájem o práci v laboratoři přípravy radiofarmak.
Z důvodu dlouhodobého nedostatku edukačních materiálů pro farmaceutické asistenty zaměřených na přípravu radiofarmak a radiofarmaceutické výpočty byly autorem vytvořeny sady devíti pracovních listů a tři rozsáhlé sady snímků z oblasti radiofarmacie, nukleární medicíny a radiologie. Pracovní listy se zaměřují na práci studentů s SPC jednotlivých kitů pro přípravu radiofarmak a tabulkou národních diagnostických referenčních úrovní pro diagnostická vyšetření dospělých v nukleární medicíně. Mezi další pracovní listy patří například vzorově vypočítané příklady s rozšiřujícím zadáním praktických radiofarmaceutických výpočtů, návody na práci s odbornými články v českém i anglickém jazyce a instrukcemi k vytvoření přehledu jednotlivých radiologických oborů a metod. Výhodou vytvořených edukačních materiálů je, že obsahují i vyplněná řešení, která poskytují studentům okamžitou možnost ověření správnosti odpovědí, která je užitečná především při samostudiu těchto materiálů. Vytvořené edukační materiály pomohou vyučujícím více aktivizovat studenty při výuce a také poskytnou specificky zaměřené edukační materiály pro všechny zájemce z odborné veřejnosti o tento zajímavý obor farmacie.
Všechny uvedené materiály byly poskytnuty vyučujícím odborných předmětů základů radiofarmacie a jsou dostupné také pro čtenáře tohoto časopisu. Čtenáři mohou kontaktovat autora diplomové práce a edukačních materiálů na e-mailové adrese novak862@seznam.cz.
Tento článek vychází z poznatků, které jsem získal při psaní své diplomové práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Využil jsem znalosti z oblasti radiofarmacie a vytvořil náhled do aktuálního stavu českého vzdělávání v této oblasti na vyšších odborných školách zdravotnických připravujících budoucí diplomované farmaceutické asistenty. Diplomová práce a všechny její části jsou volně dostupné v Digitálním repozitáři Univerzity Karlovy.
Zdroje
Novák P. Návrh edukačních materiálů pro předmět základy radiofarmacie pro vyšší odborné školy zdravotnické s oborem diplomovaný farmaceutický asistent. Diplomová práce, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, 2024.
Štítky
Nukleární medicína Radiodiagnostika RadioterapieČlánek vyšel v časopise
Nukleární medicína
2024 Číslo 4
- Kolorektální karcinom a jeho léčba v pokročilém stadiu dle aktuální Modré knihy ČOS
- Intersticiální plicní procesy a jejich fibrotická progrese
- Idiopatická plicní fibróza a refluxní choroba: silný vztah plný nejasností
- Kolorektální karcinom – guidelines České gastroenterologické společnosti
- Kompletní klinická remise mCRC u pacienta s exacerbací chronické hepatitidy B v průběhu systémové léčby – kazuistika
Nejčtenější v tomto čísle
- Obraz syndromu mizející plíce na hybridní scintigrafii plicní perfuze – kazuistika
- Vliv léčby 177Lu-oxodotreotidem na funkci solitární ledviny
- Současný stav vzdělávání diplomovaných farmaceutických asistentů v oblasti radiofarmacie
- 60. Dny nukleární medicíny, České Budějovice