#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Současný stav vzdělávání diplomovaných farmaceutických asistentů v oblasti radiofarmacie


Vyšlo v časopise: NuklMed 2024;13:60

Aktuální znění vyhlášky č. 39/2005, která popisuje minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického personálu, udává povinnost vzdělávat studenta oboru diplomovaný farmaceutický asistent mimojiné v oblasti “základy radiační ochrany”. Tento požadavek ve vyhlášce již nemá další specifikace a upřesnění. Analýzou jednotlivých studijních plánů bylo zjištěno, že na každé zdravotnické vyšší odborné škole s oborem diplomovaný farmaceutický asistent, kterých bylo v roce 2023 v České republice 11, je tento požadavek plněn pomocí samostatného předmětu v rozsahu 1–2 semestry. Jednotlivé předměty jsou označovány jako “základy radiofarmacie”, “základy radiologie”, nebo “základy radiační ochrany”. Hodinová dotace na tento předmět se pohybuje v rozmezí 16–28 vyučovacích hodin.

V návazné analýze bylo zjištěno, že skupina učitelů těchto předmětů je velmi rozmanitá. Celkem byla získána data od 7 vyučujících, což odpovídá 63,6 % učitelů zkoumaných předmětů. Mezi učiteli těchto předmětů se můžeme setkat s lékaři nukleární medicíny, radiologickými asistenty, farmaceuty i farmaceutickými asistenty. Úroveň jejich pedagogického vzdělání je také velmi rozdílná. V této skupině učitelů se nacházejí učitelé bez jakéhokoliv pedagogického vzdělání (28,6 %), učitelé s pedagogickým kurzem celoživotního vzdělávání (42,8 %) nebo učitelé s ukončeným bakalářským či vyšším vysokoškolským pedagogicky zaměřeným vzděláním (28,6 %).

Při rozboru didaktických metod dotazovaných učitelů bylo zjištěno, že více než polovina učitelů (57,1 %) se nesnaží zařadit jakékoliv aktivizační metody výuky. Příkladem jednoduše zařaditelných výukových metod by bylo využívání skupinových prací, práce s odbornými texty, práce se souhrnnými údaji o přípravku (SPC) jednotlivých kitů radiofarmak, kvízy či rozbory případových studií. Zařazením některých z uvedených metod se jednak zvýší úroveň ukotvených znalostí z oblasti nukleární medicíny, jednak se více motivují budoucí absolventi k vyzkoušení práce v laboratoři přípravy radiofarmak.

Získaná data ukázala snahu vyučujících představit studentům pracoviště nukleární medicíny a laboratoře přípravy radiofarmak v současné praxi. Pravidelné uskutečnění exkurze uvedlo 71,4 % dotazovaných učitelů. I přes snahu přiblížit obor radiofarmacie a nukleární medicíny žádný z dotazovaných vyučujících nevedl ani neoponoval v minulých 5 letech ani jednu absolventskou práci na některé z témat týkajících se nukleární medicíny a radiofarmacie.

Kromě analýzy zaměřené na vyučující předmětů z oblasti nukleární medicíny byly také získány a zpracovány informace o studentech posledního ročníku oboru diplomovaný farmaceutický asistent (ve školním roce 2023/24). Celkem bylo získáno 56 odpovědí, což lze kvalifikovaným odhadem považovat za 30–40 % studentů ze zkoumané skupiny.

Dotazník obsahoval otázky zaměřené na vlastní zkušenost se zkoumaným předmětem z oblasti nukleární medicíny. Studenti například hodnotili míru zajímavosti, míru obohacení a míru inspirace zkoumaným předmětem. Porovnáním jednotlivých výsledků bylo zjištěno, že studenti hodnotí absolvovaný předmět jako relativně zajímavý, středně obohacující a bohužel nejméně inspirující. S těmito výsledky korespondují také odpovědi studentů na otázky týkající se jejich plánovaného budoucího profesního zaměření. Téměř polovina zapojených respondentů (48,2 %) uvedla, že si dokáží představit pracovat převážně ve farmaceutické laboratoři. Z tohoto vzorku respondentů značně převažuje klasická galenická laboratoř (59,3 % zájemců o práci v laboratoři). Na dalším místě mají studenti zájem o laboratoře přípravy cytostatik (25,9 %) a v menším počtu o laboratoř přípravy sterilních lékových forem (7,4 %) a analytické laboratoře (7,4 %). Bohužel žádný z dotazovaných respondentů neprojevil primární zájem o práci v laboratoři přípravy radiofarmak.

Z důvodu dlouhodobého nedostatku edukačních materiálů pro farmaceutické asistenty zaměřených na přípravu radiofarmak a radiofarmaceutické výpočty byly autorem vytvořeny sady devíti pracovních listů a tři rozsáhlé sady snímků z oblasti radiofarmacie, nukleární medicíny a radiologie. Pracovní listy se zaměřují na práci studentů s SPC jednotlivých kitů pro přípravu radiofarmak a tabulkou národních diagnostických referenčních úrovní pro diagnostická vyšetření dospělých v nukleární medicíně. Mezi další pracovní listy patří například vzorově vypočítané příklady s rozšiřujícím zadáním praktických radiofarmaceutických výpočtů, návody na práci s odbornými články v českém i anglickém jazyce a instrukcemi k vytvoření přehledu jednotlivých radiologických oborů a metod. Výhodou vytvořených edukačních materiálů je, že obsahují i vyplněná řešení, která poskytují studentům okamžitou možnost ověření správnosti odpovědí, která je užitečná především při samostudiu těchto materiálů. Vytvořené edukační materiály pomohou vyučujícím více aktivizovat studenty při výuce a také poskytnou specificky zaměřené edukační materiály pro všechny zájemce z odborné veřejnosti o tento zajímavý obor farmacie.

Všechny uvedené materiály byly poskytnuty vyučujícím odborných předmětů základů radiofarmacie a jsou dostupné také pro čtenáře tohoto časopisu. Čtenáři mohou kontaktovat autora diplomové práce a edukačních materiálů na e-mailové adrese novak862@seznam.cz.

Tento článek vychází z poznatků, které jsem získal při psaní své diplomové práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Využil jsem znalosti z oblasti radiofarmacie a vytvořil náhled do aktuálního stavu českého vzdělávání v této oblasti na vyšších odborných školách zdravotnických připravujících budoucí diplomované farmaceutické asistenty. Diplomová práce a všechny její části jsou volně dostupné v Digitálním repozitáři Univerzity Karlovy.


Zdroje

Novák P. Návrh edukačních materiálů pro předmět základy radiofarmacie pro vyšší odborné školy zdravotnické s oborem diplomovaný farmaceutický asistent. Diplomová práce, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky, 2024.

Štítky
Nukleární medicína Radiodiagnostika Radioterapie

Článek vyšel v časopise

Nukleární medicína

Číslo 4

2024 Číslo 4
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

plice
INSIGHTS from European Respiratory Congress
nový kurz

Současné pohledy na riziko v parodontologii
Autoři: MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA

Svět praktické medicíny 3/2024 (znalostní test z časopisu)

Kardiologické projevy hypereozinofilií
Autoři: prof. MUDr. Petr Němec, Ph.D.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#