Detekce DM2 analýzou hlasu a další technologické novinky
V oblasti využívání moderních technologií v diabetologii byly prezentovány novinky v široké škále témat. Vybíráme dvě.
Screening diabetu 2. typu analýzou hlasu
Na případy nediagnostikovaného DM2 by mohla upozornit analýza hlasu pomocí umělé inteligence. Vyplývá to ze studieColive Voice, v níž každý ze 607 účastníků (dospělých s diagnózou DM2 i bez ní v poměru 1:1) poskytl 1 hlasovou nahrávku ze svého smartphonu nebo notebooku, která obnášela přečtení několika vět z poskytnutého textu.
V průměru 25 sekund záznamu hlasu pak bylo kombinováno se základními zdravotními údaji, včetně věku, pohlaví, indexu tělesné hmotnosti (BMI) a stavu hypertenze, za účelem vývoje algoritmu umělé inteligence (AI) schopného rozlišit, zda osoba má, či nemá DM2. Sledovány byly rozdíly v různých rysech hlasu, jako jsou intenzita, tón aj. u osoba DM2 a bez DM2. Použity byly 2 pokročilé technologie – jedna zachytila až 6000 podrobných vokálních charakteristik a sofistikovanější přístup hlubokého učení sadu 1024 klíčových rysů. Pacienti s DM2 byli starší a častěji měli obezitu.
Přesnost vytvořeného algoritmu při záchytu DM2 dosáhla 66 % u žen a 71 % u mužů, vyšší byla u žen ve věku ≥ 60 let (74 %) a jedinců obou pohlaví s hypertenzí (75 %). Algoritmus dosáhl 93% shody se skóre rizika DM2 Americké diabetologické asociace (ADA) stanovaným na základě dotazníků.
Cestování letadlem a inzulinová pumpa
Podle nového výzkumu mohou změny nadmořské výšky, a tedy i tlaku v kabině letadla během komerčních letů způsobit nechtěné podávání inzulinu u lidí s diabetem 1. typu (DM1), kteří jsou léčeni inzulinovou pumpou. Autoři studie doporučují dočasně odpojit inzulinové pumpy před vzletem a odstranit vzduchové bubliny před jejich opětovným připojením v cestovní výšce.
Výzkumníci testovali podávání inzulinu z 26 pump v největší evropské hypobarické komoře, která napodobuje atmosférické změny během běžného komerčního letu. V průběhu simulovaných letů byla dodávka inzulinu nastavena na 0,60 jednotek za hodinu.
Během 20minutového stoupání (poklesu okolního tlaku) bylo dodáno o 0,60 jednotky inzulinu více než na zemském povrchu. Může tak docházet k mírnému snížení glykémie. Klinicky významné nebo symptomatické hypoglykémie autoři nepředpokládají, až na vzácnou možnost náhlé dekomprese kabiny ve výšce, například při ztrátě dveří za letu, kdy by hrozilo předávkování inzulinem (při experimentu došlo k podání 5,6 jednotek inzulinu navíc). Podle autorů by však byl čas na požití krátkodobě působících sacharidů, které by mu zabránily.
Během klesání (zvýšení okolního tlaku) bylo dodáváno u 0,51 jednotky inzulinu méně, což může vést ke zvýšení glykémie.
(esr)
Zdroje:
1. Fagherazzi G. Can we screen for type 2 diabetes using voice? Findings from the Colive Voice study. 60th Annual Meeting of EASD, Madrid, 9.–13. 9. 2024.
2. Koehler G. et al. Simulated commercial flights and the effects of atmospheric pressure changes on insulin pump delivery. 60th Annual Meeting of EASD, Madrid, 9.–13. 9. 2024.
Foto: EASD