Stanovisko předsednictva České lékařské společnosti J. E. Purkyně k systému atestačního (specializačního) vzdělávání
Vyšlo v časopise:
Čas. Lék. čes. 2014; 153: 226
Kategorie:
Zprávy
- Specializační vzdělávání má navazovat na dokončené studium na lékařských fakultách, které by měly obecně zvýšit podíl praktické výuky a rozhodující část posledního (předpromočního) ročníku již věnovat klinické přípravě v praxi.
- Předsednictvo ČLS JEP akceptuje současný vzdělávací systém, který je postaven na systému 47 atestačních oborů, které vycházejí ze 17 kmenů. Absolvent lékařské fakulty se na jedné z lékařských fakult zapíše do specializačního oboru a fakulta odborně i organisačně řídí jeho přípravu a vzdělávání.
- Každý kmen by měl být ukončen oficiálním ověřením znalostí (nejlépe písemným testem, případně zkouškou), jehož absolvování umožní lékaři vykonávat přesně specifikované výkony, případně výkony pod dohledem. Seznam těchto výkonů musí sestavit akreditační komise všech navazujících oborů, které z kmene vycházejí, a tento seznam musí být akceptován nejen příslušnými odborníky, ale i ministerstvem zdravotnictví a plátci zdravotní péče.
- Délka kmene je dvouletá, další specializační příprava je dvou- až čtyřletá. Počet a spektrum atestačních oborů by měl co nejvíce korespondovat s obecnou situací v zemích EU.
- Atestační přípravu a zkoušky po absolvování kmene a atestační zkoušky odborně i organizačně zajišťují lékařské fakulty (s výjimkou pro všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost, kde přípravu a zkoušky zajišťuje IPVZ). Je žádoucí, aby jednotlivé obory vypracovaly atestační náplně i otázky k atestačním zkouškám společně, a zajistily tak celorepublikovou vyváženost výuky a jejího ověřování.
- Vzdělávací programy a počty jimi požadovaných výkonů musí být akreditačními komisemi upraveny tak, aby byly v praxi realizovatelné a aby bylo možné co největší část vzdělávacího programu absolvovat v akreditovaném zdravotnickém zařízení, ve kterém je lékař v pracovním poměru.
- Ministerstvo zdravotnictví ČR by mělo v úzké spolupráci s ČLS JEP, SOR a KOR koordinovat systém vzdělávání a zajišťovat jeho vyváženost a propojenost ve smyslu délky vzdělávání, odborné náplně a mezioborových vazeb.
- Ministerstvo zdravotnictví ČR je zodpovědné za centrální evidenci atestačních oborů a jejich absolventů.
- Systém atestačního (specializačního) vzdělávání musí být dlouhodobě stabilní.
- Předsednictvo ČLS JEP považuje za naprosto zásadní, aby ve všech jednáních týkajících se organizace, struktury a náplně atestačního vzdělávání byly odborné společnosti ČLS JEP vždy neopominutelným účastníkem jednání.
Štítky
Adiktologie Alergologie a imunologie Angiologie Audiologie a foniatrie Biochemie Dermatologie Dětská gastroenterologie Dětská chirurgie Dětská kardiologie Dětská neurologie Dětská otorinolaryngologie Dětská psychiatrie Dětská revmatologie Diabetologie Farmacie Chirurgie cévní Algeziologie Dentální hygienistkaČlánek vyšel v časopise
Časopis lékařů českých
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Distribuce a lokalizace speciálně upravených exosomů může zefektivnit léčbu svalových dystrofií
- O krok blíže k pochopení efektu placeba při léčbě bolesti
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
Nejčtenější v tomto čísle
- Monogenně podmíněná obezita – současný stav molekulárně genetického výzkumu a význam v klinické praxi*
- Kolorektální karcinom (část 3)
- Doc. MUDr. Petr Bartůněk, CSc. 75letý
- Genetické pozadí běžných forem obezity – od studií identických dvojčat po studium kandidátních genů obezity*