Efektivní domácí kognitivní rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou
Italští autoři hodnotili účinnost domácí kognitivní rehabilitace založené na videohře na zlepšení pozornosti, pracovní paměti či dalších parametrů u pacientů trpících roztroušenou sklerózou (RS). Jednalo se konkrétně o videohru pro Nintendo Dr. Kawashima’s Brain Training (DKBT).
Analýza byla vedena jako randomizovaná kontrolovaná studie. Zařazeni byli pacienti s RS, kteří selhali v minimálně jednom z testů – Stroop Test (ST), Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT) či Symbol Digit Modalities Test (SDMT). Následně byli tito pacienti zařazeni do osmitýdenního kognitivního domácího rehabilitačního programu s hraním DKBT. Pacienti byli hodnoceni pomocí výše zmíněných testů a také pomocí testu Modified Fatigue Impact Scale (MFIS) a dotazníku pro kvalitu života MSQoL-54 před vstupem do studie a po skončení programu.
Na počátku bylo testováno 52 pacientů. Z nich bylo 35 (průměrný věk 43,9 roku, medián EDSS skóre 2,0) náhodně přiřazeno do jedné ze dvou skupin – s DKBT rehabilitačním programem (n = 18) či kontrolní (n = 17). Tzv. analýza ANCOVA prokázala významný efekt DKBT tréninkového programu na výsledky získané ve Stroopově testu, testu SDMT i některých podškálách dotazníku MSQoL-54.
Autoři na podkladě této malé studie navrhují používání domácího rehabilitačního programu s užitím videohry DKBT u pacientů s RS, protože může vést ke zlepšení kognitivních funkcí, některých aspektů důležitých pro vnímání kvality života či tzv. kognitivní únavy.
(eza)
Zdroj: De Giglio L. et al. A Low-Cost Cognitive Rehabilitation With a Commercial Video Game Improves Sustained Attention and Executive Functions in Multiple Sclerosis: A Pilot Study. Neurorehabil Neural Repair 2014 Nov 14; pii: 1545968314554623
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.