Sloní jména, šimpanzí léčivé rostliny, delfíní hrátky a nebezpečí vesmírné turistiky – „jednohubky“ z výzkumu 2024/22

15. 7. 2024

V dnešním vydání „jednohubek“ se dozvíte, jak se mezi sebou oslovují sloni afričtí, co dělají nemocní šimpanzi pro své uzdravení, proč si delfíni tak rádi hrají a na co si dát pozor, až vyrazíte na svou první vesmírnou výpravu. Přejeme pěkné počtení nejen na dovolené!

Volají na sebe sloni jménem?

Nová studie naznačuje, že sloni používají v komunikaci s ostatními členy tlupy personalizované zvuky. Zařadili by se tak po bok několika málo živočišných druhů, které používají vlastní jména. Například delfíni nebo papoušci aratinga se navzájem identifikují napodobováním zvuků typických pro daného jedince.

Vědci z Cornellovy univerzity analyzovali 469 nahrávek sloního „volání“ získaných v letech 1986–2022 od samic slonů afrických a jejich potomků žijících v keňských rezervacích. Model strojového učení byl schopen správně identifikovat, kterému slonovi je volání určeno, téměř ve třetině případů, což je mnohem vyšší úspěšnost než při použití náhodných kontrolních vzorků. Vědci poté 17 z těchto nahrávek pustili přímo stádu a pozorovali jeho reakce. Sloni, kteří zaslechli své „jméno“, se začali zvukově projevovat a rychlost jejich pohybu směrem k reproduktoru se zvýšila.1, 2

Nemocní nebo zranění šimpanzi si zřejmě hledají léčivé rostliny

Divocí šimpanzi se živí řadou různých rostlin, z nichž některé nemají valnou nutriční hodnotu, mohou však léčit nebo zlepšovat symptomy onemocnění. Dosud však nebylo jasné, zda si šimpanzi léčivé rostliny cíleně hledají, nebo je konzumují náhodou. Mezinárodní skupina vědců proto sledovala chování a zdravotní stav 51 šimpanzů ze 2 komunit v ugandské rezervaci Budongo Central Forest.

Na základě těchto dat poté vědci nasbírali vzorky 13 rostlin, o kterých se domnívali, že by je šimpanzi mohli využívat k samoléčbě. Jednalo se především o rostliny, které zranění či nemocní šimpanzi konzumovali, ale netvořily součást jejich obvyklého jídelníčku. Ukázalo se, že 88 % získaných extraktů inhibovalo růst bakterií a přibližně třetina měla protizánětlivé účinky. Zdá se tedy, že šimpanzi skutečně cíleně sbírají a pojídají léčivé rostliny a jejich znalosti bychom možná mohli využít při hledání potenciálních nových léčiv.3, 4

Kdo si hraje, nezlobí a má víc mláďat

Evoluční biologové si dlouho lámali hlavu nad hravostí delfínů. Proč vydávat tolik energie na aktivitu, která zdánlivě nepřináší žádný užitek? Australští vědci už od roku 1982 sledovali přibližně dvě stovky mladých delfínů Ehrenbergových ve vodách Žraločího zálivu. Před přibližně 20 lety si všimli, že malé skupinky mladých samců spolu často hrají hru, která nápadně připomíná reprodukční chování dospělých samců. V této verzi delfíní honičky na sebe jeden ze samečků bere roli plodné samice a rychle plave směrem pryč. Ostatní členové skupinky se ho snaží dohonit a vydávají přitom stejné zvuky jako dospělí samci při námluvách. „Samička“ se nakonec otočí na záda a ostatní delfíni do něj narážejí a otírají se o něj. Pak se „samičkou“ stává další delfín a hra pokračuje.

Ukázalo se, že samečci, kteří se honiček častěji účastnili v aktivní roli pronásledovatele, zplodili po dosažení pohlavní dospělosti více potomků. Podle slov hlavní autorky studie, behaviorální bioložky Kathryn Holmesové, si mladí delfíni při hře trénují, jak si vybudovat silné sociální vazby, získat spojence a najít partnerku.5, 6

I krátký výlet do vesmíru může poškozovat zdraví

Éra vesmírného turismu odstartovala v září 2021 misí Inspiration4 sponzorovanou miliardářem Jaredem Isaacmanem, který se vydal na 3denní orbitální výlet vesmírnou lodí SpaceX Dragon a vzal s sebou další 3 pasažéry. Posádka během mise (a také před a po ní) sbírala své biomedicínské údaje, na jejichž základě byl publikován soubor více než 40 vědeckých studií, včetně analýz genomu, mikrobiomu, transkriptomu a proteomu posádky.

Zjistilo se, že i takto krátké vystavení vesmírným podmínkám, zejména zvýšené radiaci a mikrogravitaci, může mít negativní dopady na zdraví. Ovlivněn byl imunitní systém účastníků a pozorováno bylo rovněž prodloužení telomer spojené s vyšším rizikem nádorových onemocnění. Také se zdá, že míru rizika ovlivňuje pohlaví – u žen je pobytem ve vesmíru například méně ovlivněn zrak a jejich imunitní systém se po návratu rychleji navrací do normálu. Na druhou stranu pravděpodobně mají vyšší riziko kardiovaskulárních a nádorových onemocnění.7, 8

(este)

1. Pardo M. A., Fristrup K., Lolchuragi D. S. et al. African elephants address one another with individually specific name-like calls. Nat Ecol Evol 2024 Jul; 8 (7): 1353−1364, doi: 10.1038/s41559-024-02420-w.
2. Conroy G. Do elephants have names for each other? Nature News 2024 Jun 10. Dostupné na: www.nature.com/articles/d41586-024-00797-z
3. Freymann E., Carvalho S., Garbe L. A. et al. Pharmacological and behavioral investigation of putative self-medicative plants in Budongo chimpanzee diets. PLoS One 2024 Jun 20; 19 (6): e0305219, doi: 10.1371/journal.pone.0305219.
4. Study shows wild chimpanzees seek out medicinal plants to treat illness and injuries. Oxford University, 2024 Jun 21. Dostupné na: www.ox.ac.uk/news/2024-06-21-study-shows-wild-chimpanzees-seek-out-medicinal-plants-treat-illness-and-injuries
5. Holmes K. G., Krützen M., Ridley A. R. et al. Juvenile social play predicts adult reproductive success in male bottlenose dolphins. Proc Natl Acad Sci USA 2024 Jun 18; 121 (25): e2305948121, doi: 10.1073/pnas.2305948121.
6. Morell V. More playful young male dolphins father more offspring. Science News, 2024 Jun 10. Dostupné na: www.science.org/content/article/more-playful-young-male-dolphins-father-more-offspring