Psychoedukačné programy na Slovensku (5-ročně skúsenosti)
Psychoeducational Programmes in Slonakia (Fine-year Experience)
The author presents a reniew of research experiences with psychoeducation programmes in complex treatment of schizophrenia in Slonakia. The hrst part discusses definitions of psychoeducation programmes and other related terms, definitions and goals of psychoeducation, efficacious factors and research on efficacy of psychoeducation programmes. Next, importem theoretical sources of psychoeducation - theories of vulnerability and expressed emotions are discussed followed by descriptions of fine innestigations on schizophrenia and schizophrenia-related psychoses done in Slonakia in the period 1996-1999. These psychoeducation programmes expended information about the disorder, led to better compliance and, if included also to improned social skills. Cognitine functions seem not to be affected by shon-term program, me enen if focused directly on training of cognitine functions. The area of experiencing and coping with illness and its impact on compliance gines most contradictory results. Conclusion: The need for further research in this promising area, possible suggestions discussed.
Key words:
psychoeducation programes, cognitine funktions.
Autoři:
A. H. Heretik ml.
Působiště autorů:
Katedra psychológie FF UK, Bratislava, vedúci katedry doc. I. Brezina, CSc.
Vyšlo v časopise:
Čes. a slov. Psychiat., , 2002, No. 4, pp. 214-220.
Kategorie:
Články
Souhrn
Autor prezentuje prehPad nýskumných skúsenosti s psychoedukačnými programami v komplexnej liečbe schizofrénií na Slovensku. Prvá čast je nenonaná definonaniu psychoedukačných progamn a dalších referenčných pojmou, definíciám a cielom psychoedukácie, nymedzeniu účinných faktoron a nýskumom efektivnosti psychoedukačných progamn. Autor diskutuje dóležité zdroje psychoedukácie u schizofrénie - teórie vulnerability a emočného angažonania. Nesleduje popis piatich výskumov, ktoré skúmali psychoedukačné programy u schizofrénnych psychóz a prebehli na Slovensku v rokoch 1996-1999. V týchto nýskumoch psychoedukačné programy niedli k nárastu informovanosti o chorobe i lepše] spolupráci, a ak je to súčastou programu aj k zlepšeniu sociálnych spósobilostí. Kognitívne fungonanie sa nejeví ako onplyvnitelné krátkodobým programom, i ked je priamo zameraný na nácvik kognitívnych funkcií. Najrozpornejší sa jeví vplyv psychoedukácie v oblasti prežínania a nyronnánania sa s ochorením, ako i spoluprácou v liečbe. V diskusii a zánere autor pojednána o potrebe dalších výskumov v tejto oblasti a unádza konkrétne návrhy.
Klíčová slova:
psychoedukačné programy, kognitivní funkce.
Štítky
Adiktologie Dětská psychiatrie PsychiatrieČlánek vyšel v časopise
Česká a slovenská psychiatrie
2002 Číslo 4
- Srovnání antidepresiv SSRI, mirtazapinu a trazodonu z hlediska nežádoucích účinků
- Antidepresiva skupiny SSRI v rukách praktického lékaře
- Nejčastější nežádoucí účinky venlafaxinu během terapie odeznívají
- Mirtazapin v léčbě deprese spojené s nadměrným užíváním alkoholu
Nejčtenější v tomto čísle
- Anxiózně-depresivní symptomatika u pacientů se supraventrikulárními tachykardiemi
- Souběh organického poškození mozku a posttraumatické stresové poruchy: neuropsychiatrická kazuistika
- Psychoedukačné programy na Slovensku (5-ročně skúsenosti)
- Komorbidita psychických poruchI. část: úvod, pojem, problém, literární přehled