Rozhovor: Michel Pettigrew, prezident společnosti Ferring
Prezident Ferring Pharmaceuticals o tom, čím je Ferring výjimečný. Předtím, než před více než 10 lety převzal vládu nad Ferring Pharmaceuticals, toho Michel Pettigrew o této společnosti mnoho nevěděl. Přesto oceňoval, že je jiná než ostatní velké farmaceutické firmy. Čím je Ferring výjimečný? Podle jeho představitele k tomu přispívají dvě věci: specifická vlastnická struktura a v neposlední řadě koncept „kontrolovaného podnikání“.
Prezident Ferring Pharmaceuticals o tom, čím je Ferring výjimečný.
Předtím, než před více než 10 lety převzal vládu nad Ferring Pharmaceuticals, toho Michel Pettigrew o této společnosti mnoho nevěděl. Přesto oceňoval, že je jiná než ostatní velké farmaceutické firmy. Čím je Ferring výjimečný? Podle jeho představitele k tomu přispívají dvě věci: specifická vlastnická struktura a v neposlední řadě koncept „kontrolovaného podnikání“.
Pettigrew přišel do firmy v roce 2001 už s řádným farmaceutickým životopisem. Po čtyřech letech u Procter & Gamble strávil více než 23 roků u Bristol-Myers Squibb, převážně v mezinárodních pozicích. Během této doby se pohyboval osm let v Asii, dalších osm v Evropě a zbytek času rozdělil mezi USA a rodnou Kanadu.
Před třinácti lety na své profesní cestě změnil směr a z prostředí velkých farmaceutických firem se přesunul do firmy Ferring, jejíž ředitelství se nyní nachází ve městě Saint-Prex na severním břehu Ženevského jezera. Zde začal jako vedoucí provozu, postupně se stal provozním ředitelem a po čtyřech letech byl jmenován prezidentem společnosti.
Ve jménu vědy
Čím se tedy Ferring mezi ostatními společnostmi vyjímá? Pettigrew to shrnuje do tří bodů: osobní vlastnictví s dlouhodobým zaměřením na vědu, důraz na efektivní správu tzv. životního cyklu produktů a otevřený přístup k zaměstnancům.
Historie Ferringu sahá do roku 1950, kdy byl založen ve dvou pronajatých pokojích ve švédském Malmö doktorem Frederikem Paulsenem. Původní název Nordiska Hormon Laboratoriet byl změněn o čtyři roky později. Současné jméno Ferring bylo odvozeno od skupiny lidí úzce spojených s firmou, kteří pocházeli z ostrova Fohr (jeden z Fríských ostrovů v Severním moři) a mluvili dialektem „fering“.
Současným majitelem firmy je Frederik Paulsen junior, syn zakladatele. Jak poznamenává sám Pettigrew, ve Ferringu „soukromé vlastnictví“ znamená opravdu soukromé. „Máme jediného majitele, který dohlíží na chod celé společnosti, což je velice důležité. Jeho prioritou je vědecký výzkum a efektivní pomoc pacientům.“
Díky tomu, že zde nejsou žádné rodinné třenice o to, kdo bude firmu kontrolovat, má Pettigrew jedinečnou možnost řídit společnost podle svého. „Paulsen mi dal volnost v tom, jak budu firmu řídit a formovat, s jedinou podmínkou – nezapomenout na náš hlavní cíl: poskytnout dokonalou službu našim pacientům.“
Pro Paulsena je věda a výzkum opravdu to nejdůležitější. „Jinak řečeno, finanční náklady jsou až na druhém místě, hlavní jsou vědecké výsledky. To je to, co mě na společnosti přitahovalo hned od mého příchodu. A po 13 letech mohu potvrdit, že Paulsen má očekávání opravdu splnil,“ říká Pettigrew. Ani toto by nebylo možné, kdyby firmu vlastnila například skupina investorů. Jeden majitel podle Pettigrewa umožňuje originální způsob organizace celé firmy.
I léky mají svůj „životní cyklus“
Dalším prvkem, který Ferring odlišuje od ostatních společností, je správa jednotlivých produktů. „Když se podíváte na naše portfolio, uvidíte několik opravdu starých léků, které už jsou považovány za generika, ale se kterými se ostatní společnosti na trhu jen velmi těžko prosazují. To, co jsme v posledních 13 letech dokázali, je v zásadě postaveno na znalostech tzv. lifecycle managementu (správy životního cyklu výrobku).“
Co znamená „lifecycle management“? „Nejde jen o ochranu výsadního práva daný lék vyrábět, pro nás je nejdůležitější neustálý vývoj a inovace všech produktů, objevování nových indikací či změna formy podání a dávkování. Tím je lék pro pacienty zajímavější a jeho použití je pohodlnější. V poslední době se soustředíme na vývoj stejně kvalitních léků za nižší cenu, protože, ať se nám to líbí, nebo ne, vlády často vyžadují snížení ceny některých léků a my na tuto situaci musíme být připraveni.“
Svoboda jednání
Třetím odlišovacím prvkem Ferringu je podle Pettigrewa přístup společnosti ke svým zaměstnancům. „Ve Ferringu vyznáváme filozofii, že lidé jsou na prvním místě. Pořád se snažíme fungovat jako rodina.“
Otevřený přístup a důvěra v lidi je dobře vidět v celé společnosti. Sám Pettigrew vyznává koncept, který nazývá „kontrolované podnikání“. Díky tomu nechává své manažery, aby podle svých lokálních znalostí sami rozhodli, co je pro společnost největším přínosem. „Dáváme jim volnost v obchodování – samozřejmě pod určitými podmínkami. Ale pokud mluvíte s některým z našich manažerů po celém světě, řeknou vám, že mají takovou svobodu, že si připadají, jako by vlastně podnikali sami,“ říká Pettigrew. „To je velmi motivující a pomáhá nám to získat pro společnost velice schopné lidi, kteří chtějí firmu posunout dál a svou oblast dobře znají, takže mohou přinést lokální pohled na obchod i potencionální zákazníky.“
Příkladem může být mimo jiné propojení Ferringu a BTG (Bio-Technology General) v roce 2005. Nákupem této izraelské společnosti získal Ferring licenci k růstovému hormonu Zomactonu. „V rámci této dohody jsme souhlasili s přibráním dalšího výrobku – Eflexxa –, který byl v té době ve schvalovacím procesu americké FDA,“ vysvětluje Pettigrew a dodává: „Nebyli jsme si úplně jistí, co s tím budeme dělat, protože jde o produkt úplně mimo vědomosti Ferringu.“ Nicméně americký management byl rozhodnutý se s tímto produktem prosadit a s podporou hlavní kanceláře ho přinesl na trh. „Dnes jde o výrobek s hodnoutou 155 milionů dolarů a lokální vedení s ním zaznamenalo fenomenální úspěch. I to může být příkladem kontrolovaného podnikání.“
Pettigrew ale dodává, že Ferring je stále globální hráč – operuje v 55 zemích po celém světě a společnost nemůže způsobovat problémy sama sobě v jedné části světa kvůli svému chování v části jiné. „Neviděl bych například jako vhodné, aby lokální manažer dělal velké kroky v oblasti léků na kardiovaskulární onemocnění, protože to by vůbec nezapadalo do našeho celkového profilu a nedávalo by to žádný smysl, takže takové věci se nedějí.“
Vyhlídky jsou růžové
V současné době poukazuje Pettigrew na tři roky růstu na evropském trhu, a to navzdory velice komplikovanému cenovému prostředí. „V Evropě stále rosteme, ne příliš rychle, ale říkám vám, že to je v dnešní době opravdový úspěch.“
Strategie se ale stále více zaměřuje na oblasti mimo Evropu. „Když jsem přišel do firmy, 82 % našeho obchodu bylo v Evropě. Dnes Evropa zabírá 43 %, Asie a Tichomoří 20 %, USA 25 % a Střední východ a Latinská Amerika zbývající část.“
Nyní se chystá otevření nového ředitelství a výroby a potom už nic nebrání tomu, aby se splnil Pettigrewův velký plán: udělat z Ferringu do roku 2020 společnost o hodnotě 3 miliard eur.
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.