Dárcovství oocytů – postoje, motivace a zkušenosti dárkyň
Znalost sociálních a psychologických faktorů, které vedou k darování gamet, je důležitá pro lékaře, zákonodárce a tvůrce náborových kampaní.
Znalost sociálních a psychologických faktorů, které vedou k darování gamet, je důležitá pro lékaře, zákonodárce a tvůrce náborových kampaní. Cílem popisovaného systematického přehledu bylo shrnout vědecké poznatky o psychologických vlivech na darování oocytů a extrapolovat zkušenosti žen s dárcovstvím vajíček. Prohledáním čtyř elektronických databází v anglickém jazyce bez zadání časového omezení bylo nalezeno 64 studií na toto téma, převážně pocházejících z USA a Velké Británie.
Bylo konstatováno, že dárkyněmi vajíček jsou buď pacientky, které samy podstupují léčbu infertility a snaží se dosáhnout subvence na vlastní terapii, nebo se jedná o dárkyně z následujících skupin: dobrovolné dárkyně (darování gamet bez finančních nároků), komerční dárkyně (požadující finanční kompenzaci), dárkyně pro konkrétního příjemce a potenciální dárkyně (pro vědecký výzkum).
Ženy se lišily motivací k dárcovství oocytů, u dobrovolných dárkyň převládaly altruistické důvody, u komerčních hrál hlavní roli finanční zisk, u dárkyň pro konkrétního příjemce byl nejdůležitějším prvkem osobní vztah k příjemkyni.
Otázkou zůstává postoj dárkyně k vzniklému potomkovi v budoucnosti, což je důležité zejména v zemích, kde zákon dovoluje potomkovi ve věku 18 let vyhledat kontakt k dárkyni. Psychologické vyšetření ukázalo, že ve skupině komerčních dárkyň a dárkyň pro konkrétního příjemce se nevyskytovaly ženy s psychopatologickými rysy, je však důležité studovat psychologický profil i u ostatních podskupin žen, zejména pacientek-dárkyň. Studie zjistila zajímavý fakt, že velká část dárkyň je ochotna darovat oocyty jako tzv. identifikovatelní dárci a řada z nich chce být informována o výsledku gravidity.
Přístup k dárcovství oocytů byl rovněž ovlivněn etnickou a náboženskou příslušností. Kavkazské etnikum má na rozdíl od jižních Asiatek, které považovaly darování oocytů za společensky nepřijatelné, k darování i příjmu oocytů pozitivní přístup. Zajímavý byl i pozitivní přístup k dárcovství vajíček u párů muslimského vyznání, i když existuje muslimský zákon zakazující asistenci třetí strany při koncepci.
I přes určitý diskomfort a rizika spojená s dárcovstvím oocytů většina dárkyň ve všech podskupinách dobře tolerovala vlastní proceduru a měla po ní uspokojivé a pozitivní pocity. Zjištěné rozdíly ohledně motivace či utajení dárcovství v jednotlivých dárcovských podskupinách by se měly stát dalším podnětem pro individuální přístup a poradenství vůči každé ženě-dárkyni.
(moa)
Zdroj: Systematic review of oocyte donation: investigating attitudes, motivations and experiences. Human Reproduction Update, Vol. 15, No. 5 pp. 499–515, 2009
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.