Principles of modern marketing in medical assessment service
Authors:
Čeledová Libuše 1; Čevela Rostislav 1; Borovský Juraj 2
Authors‘ workplace:
Odbor posudkové služby, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Praha
1; CzechHTA Katedra biomedicínské techniky, Fakulta biomedicínského inženýrství, České vysoké učení technické v Praze
2
Published in:
Reviz. posud. Lék., 16, 2013, č. 4, s. 136-139
Category:
Review article
Overview
The article presents the means of implementing principles of modern marketing into the management of medical assessment service. For several decades, medical assessment service has been in a difficult position, with increasing requirements regarding the quality and amount of assessment service on the one hand, and long-term staffing problems on the other. These problems have been caused by the unattractiveness of medical assessment service, aging of current medical assessment physicians, and an overall lack of medical assessment specialists. Although the outcomes of the work of a few hundred medical assessment physicians represent an annual burden for the state budget of approximately 90 billion CZK, medical assessment service is of marginal interest to both professionals and general public. The cumulation of the above-mentioned aspects will require the medical assessment service to implement effective measures embodied by the 4C marketing medley, in order to prevent further complications. The result of this process should be an independent and financially secure medical assessment service, staffed by highly qualified professionals, operating on clearly defined and stable organisational processes, and based on principles of internal and external marketing and communication.
Keywords:
medical assessment service – marketing – communication
Sources
1. Borovský, J., Dyntarová, V. Ekonomika zdravotnických zařízení. Praha: ČVUT. 1. vyd. 2010, s. 114, ISBN 978-80-01-04485-8.
2. Borovský, J., Smolková, E., Jakubův, L. Marketing zdravotnictví. Praha: ČVUT 2011, s. 98, ISBN 978-80-01-04801-6.
3. Čevela, R. Perspektivy lékařské posudkové služby. In Aktuality pro lékařskou posudkovou službu. Praha: MPSV 2009, s. 74, ISBN 978-7421-008-2.
4. Čevela, R. Úloha lékařské posudkové služby v systému sociálního zabezpečení. Doktorandská dizertační práce v oboru sociální lékařství. LF UK v Plzni, 2011. s. 148.
5. Foret, M. Marketing pro začátečníky. Brno: Computer Press 2008, s. 178, ISBN 978-80-251-1942-6.
6. Gladkij, I. et al. Management ve zdravotnictví. Brno: Computer Presss 2003, s. 380, ISBN 80-7226-996-8.
7. Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. Praha: Grada Publishing 2004, s. 864, ISBN 80-247-0513-3.
8. Kotler, P., Keller, K. L. Marketing management. Praha: Grada Publishing 2007, s. 788, ISBN 978-80-247-1359-5.
9. Kotler, P., Caslione, J. A. Chaotika. Řízení a marketing firmy v době turbulencí. Brno: Computer Press 2009, s. 214, ISBN 978-80-251-2599-1.
10. Kotler, P. Marketing od A do Z. Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Praha: Magnet Press 2003, s. 203, ISBN 80-7261-082-1.
11. Kotler, P. 10 smrtelných marketingových hříchů. Jak je rozpoznat a nespáchat. Praha: Grada Publishing 2005, s. 139, ISBN 80-247-0969-4.
12. Lojda, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada Publishing 2011, s. 182, ISBN 978-80-247-3902-1.
13. Přikrylová, J., Jahodová, P. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2010, dotisk 2011, s. 320, ISBN 978-80-247-3622-8.
14. Seifert, B., Čeledová, L. et al. Základní pojmy praktického a posudkového lékařství. Praha: Karolinum 2012, s. 127, ISBN 978-80-246-2082-4.
Labels
Medical assessment Occupational medicineArticle was published in
Medical Revision
2013 Issue 4
Most read in this issue
- Temporary work incompetence
- International comparison of health services and health systems
- Case report to regulation deductions in its overall complexity in 2012
- Principles of modern marketing in medical assessment service