#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelop-mental Disorders in Early Intervention


Authors: Štinglová Kateřina 1
Authors‘ workplace: PhDr. Kateřina Štinglová, Raná péče Diakonie. Diakonie ČCE – Středisko celostátních programů a služeb, Domažlická 1159/9, 130 00 Praha 3, Česká republika., E-mail: stinglova@rana-pece. cz. 1
Published in: Listy klinické logopedie 2024; 8(2): 33-39
Category: Main topic
doi: https://doi.org/https://doi.org/10.36833/lkl.2024.025

Overview

Ways of supporting the communication skills of children with neurodevelopmental disorders in the home environment seem to be a marginal area of professional interest. The aim of this paper is to present one of the alternative and augmentative communication strategies – namely, modelling, that can be provided to families by early intervention. The paper situates modelling in the context of alternative and augmentative communication and presents this strategy as a potentially relevant way in which families can repeatedly convey the meaning and principles of communication to children with these disorders.

Keywords:

early intervention; neurodevelopmental disorders: Autism Spectrum Disorder, Developmental Language Disorder; augmentative and alternative communication, modelling


Sources

ADAMUS, P.; VANČOVÁ, A. a LÖFFLEROVÁ, M. 2017. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. ISBN 978-80-7464-957-8.

BARKER, R. M.; AKABA, S.; BRADY, N. a THIEMANN-BOURQUE, K., 2013. Support for AAC Use in Preschool, and Growth in Language Skills, for Young Children with Developmental Disabilities. Online. Augmentative and Alternative Communication, vol. 29, no. 4, s. 334-346. DOI: 10.3109/07434618.2013.848933. Dostupné z: Support for AAC use in preschool, and growth in language skills, for young children with developmental disabilities - PubMed. [citováno 2024-08-15].

BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 1998. Augmentative and alternative communication. Baltimore: Paul H. Brookes. ISBN 1-55766-333-5.

BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 2012. Augmentative and Alternative Communication. Online. Center for International Rehabilitation Research Information and Exchange (CIRRIE). Dostupné z: International Encyclopedia of Rehabilitation. [citováno 2024-08-20].

BEUKELMAN, D. R. a LIGHT, J. C., 2020. Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs. 5. vydání. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. ISBN 978-1-68125-303-9.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.

CASTAÑEDA, C.; FRÖHLICH, N. a WEIGAND, M., 2023. Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci. Příručka pro rodiče, pedagogické pracovníky, terapeuty a další zájemce. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88429-90.

DOSKOČILOVÁ, K.; HRADILKOVÁ, T.; MODLITBOVÁ, M.; PAPOUŠKOVÁ, M.; SITAŘOVÁ, A. a TUŠLOVÁ, J., 2012. Naše cesta: metody práce s rodinou v rané péči. České Budějovice: Středisko rané péče SPRP. ISBN 978-80-87510-20-90.

EVANS, L., 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum. ISBN 80-238-7915-4.

EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 2010. Raná péče – Pokrok a vývoj 2005–2010. Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. ISBN: 978-87-7110-057-0.

FEURSTEIN, R.; FALIK, L. H.; FEURSTEIN, R. S. a BOHÁCS, K., 2017. Myslet nahlas – mluvit nahlas. Přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1168-6.

FOSTER SKALOVÁ, P.; KUNOVÁ, A. a ŠAROUNOVÁ, J., 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát – Neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-73-5.

HARRINGTON, N.; BUCHANAN, C.; KENT-WALSH, J. a BINGER, C., 2023. Supporting Communication and Language Development in Preschool Children using AAC. In: Clinical Cases in Augmentative and Alternative Communication. Routledge. Chapter: 4, s. 42-61. ISBN 9780367618285. Dostupné z: Supporting Communication and Language Development in Preschool Childre [citováno 2024-10-12].

JANOVCOVÁ, Z., 2010. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5186-7.

KUHL, P. K. a MELTZOFF, A. N., 1982. The bimodal perception of speech in infancy. Online. Science, vol. 218, no. 4577, s. 1138-1141. Dostupné z: https://ilabs.uw.edu/wp-content/uploads/82Kuhl_Meltzoff_Science.pdf. [citováno 2024-10-6].

KUKUMBEROVÁ, M., 2022. AAKtuálne terapie: intervencie s použitím modelovania (Carol Zangari, 2020). Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 17-22. DOI: 10.36833/lkl.2022.002. Dostupné z: AACtual Therapy: Using Aided Language Modelling (Carol Zangari, 2020). [citováno 2024-08-20].

LIEVEN, E., 1994. Crosslinguistic and Crosscultural Aspects of Language Addressed to Children. Online. Cambridge University Press. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/abs/input-and-interaction-in-language-acquisition/crosslinguistic-and-crosscultural-aspects-of-language-addressed-to-children/BE920184012CB8EBC5A40871DF1A49F6. [citováno 2024-10-6].

MILLAR, D. C.; LIGHT, J. C. a SCHLOSSER, R. W., 2006. The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals with Developmental Disabilities. A Research Review. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 49, no. 2, s. 248-264. DOI: 10.1044/1092-4388(2006/021). Dostupné z: The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals With Developmental Disabilities: A Research Review | Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [citováno 2024-10-12].

MILLAR, S. a WILSON, A., 1998. Augmentative Communication in Practice: An introduction. Edinburg: CALL Centre. Online.  Dostupné z: https://www.callscotland.org.uk/assets/files/augmentative-communication-in-practice-an-introduction.pdf. [citováno 2024-10-6].

NAMY, L. L.; CAMPBELL, A. L. a TOMASELLO, M., 2004. The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures. Online. Journal of Cognition and Development, vol. 5, no. 1, s. 37-57. DOI: 10.1207/s15327647jcd0501_3. Dostupné z: The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures: Journal of Cognition and Development: Vol 5, No 1.

OPATŘILOVÁ, D.; NOVÁKOVÁ, Z. et al., 2012. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5880-4.

PIAGET, J. a INHELDER, B., 2014. Psychologie dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0691-0.

PRETIS, M.; BARLOVÁ J. a HRADILKOVÁ, T., 2019. Raná péče. Příručka pro teorii a praxi. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-65-0.

REICHLE, J.; BEUKELMAN, D. a LIGHT, J. (Eds.), 2002. Implementing an Augmentative Communication System: Exemplary Strategies for Beginning Communicators. Baltimore, MD: Paul H. Brookes. ISBN 978-1557665294.

ROMSKI, M. A. a SEVCIK, R. A., 2005. Augmentative Communication and Early Intervention Myths and Realities. Online. Infants & Young Children. vol. 18, no. 3, s. 174-185. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/2006-03998-002. [citováno 2024-08-20].

SKOYLES, J. R. 2008. Why our brains cherish humanity: Mirror neurons and colamus humanitatem. Online. Avances en Psicología Latinoamericana/Bogotá (Colombia), vol. 26, no. 1, s. 99-111. ISSN 1794-4724. Dostupné z: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v26n1/v26n1a9.pdf. [citováno 2024-10-6].

SPOLEČNOST PRO RANOU PÉČI, 1998. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: vybrané příspěvky z kurzu „Poradce rané péče“. Praha: Středisko rané péče. ISBN 80-238-3267-0.

ŠÁNDOROVÁ, Z., 2015. (Re)socializace v rané péči. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-961-6.

ŠAROUNOVÁ, J., 2022. Praktické využití jádrové slovní zásoby a modelování v augmentativní a alternativní komunikaci. Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 26-30. DOI: 10.36833/lkl.2022.007. Dostupné z: Practical use of core vocabulary and modelling in augmentative and alternative communication. [citováno 2024-08-20].

ŠAROUNOVÁ, J. et al., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.

ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. et al., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.

THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.

VYGOTSKIJ, L. S., 2004. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7178-943-7.

WHO, 2024. Mezinárodní klasifikace nemocí 11. Online. Dostupné z: https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#1516623224;
https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#437815624. [citováno 2024-08-14].

ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Online. Dostupné z: https://ppropo.mpsv.cz/zakon_108_2006. [citováno 2024-08-20].

Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents

Article was published in

Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)


Most read in this issue
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#