Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelop-mental Disorders in Early Intervention
Authors:
Štinglová Kateřina 1
Authors‘ workplace:
PhDr. Kateřina Štinglová, Raná péče Diakonie. Diakonie ČCE – Středisko celostátních programů a služeb, Domažlická 1159/9, 130 00 Praha 3, Česká republika., E-mail: stinglova@rana-pece. cz.
1
Published in:
Listy klinické logopedie 2024; 8(2): 33-39
Category:
Main topic
doi:
https://doi.org/https://doi.org/10.36833/lkl.2024.025
Overview
Ways of supporting the communication skills of children with neurodevelopmental disorders in the home environment seem to be a marginal area of professional interest. The aim of this paper is to present one of the alternative and augmentative communication strategies – namely, modelling, that can be provided to families by early intervention. The paper situates modelling in the context of alternative and augmentative communication and presents this strategy as a potentially relevant way in which families can repeatedly convey the meaning and principles of communication to children with these disorders.
Keywords:
early intervention; neurodevelopmental disorders: Autism Spectrum Disorder, Developmental Language Disorder; augmentative and alternative communication, modelling
Sources
ADAMUS, P.; VANČOVÁ, A. a LÖFFLEROVÁ, M. 2017. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. ISBN 978-80-7464-957-8.
BARKER, R. M.; AKABA, S.; BRADY, N. a THIEMANN-BOURQUE, K., 2013. Support for AAC Use in Preschool, and Growth in Language Skills, for Young Children with Developmental Disabilities. Online. Augmentative and Alternative Communication, vol. 29, no. 4, s. 334-346. DOI: 10.3109/07434618.2013.848933. Dostupné z: Support for AAC use in preschool, and growth in language skills, for young children with developmental disabilities - PubMed. [citováno 2024-08-15].
BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 1998. Augmentative and alternative communication. Baltimore: Paul H. Brookes. ISBN 1-55766-333-5.
BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 2012. Augmentative and Alternative Communication. Online. Center for International Rehabilitation Research Information and Exchange (CIRRIE). Dostupné z: International Encyclopedia of Rehabilitation. [citováno 2024-08-20].
BEUKELMAN, D. R. a LIGHT, J. C., 2020. Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs. 5. vydání. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. ISBN 978-1-68125-303-9.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
CASTAÑEDA, C.; FRÖHLICH, N. a WEIGAND, M., 2023. Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci. Příručka pro rodiče, pedagogické pracovníky, terapeuty a další zájemce. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88429-90.
DOSKOČILOVÁ, K.; HRADILKOVÁ, T.; MODLITBOVÁ, M.; PAPOUŠKOVÁ, M.; SITAŘOVÁ, A. a TUŠLOVÁ, J., 2012. Naše cesta: metody práce s rodinou v rané péči. České Budějovice: Středisko rané péče SPRP. ISBN 978-80-87510-20-90.
EVANS, L., 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum. ISBN 80-238-7915-4.
EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 2010. Raná péče – Pokrok a vývoj 2005–2010. Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. ISBN: 978-87-7110-057-0.
FEURSTEIN, R.; FALIK, L. H.; FEURSTEIN, R. S. a BOHÁCS, K., 2017. Myslet nahlas – mluvit nahlas. Přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1168-6.
FOSTER SKALOVÁ, P.; KUNOVÁ, A. a ŠAROUNOVÁ, J., 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát – Neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-73-5.
HARRINGTON, N.; BUCHANAN, C.; KENT-WALSH, J. a BINGER, C., 2023. Supporting Communication and Language Development in Preschool Children using AAC. In: Clinical Cases in Augmentative and Alternative Communication. Routledge. Chapter: 4, s. 42-61. ISBN 9780367618285. Dostupné z: Supporting Communication and Language Development in Preschool Childre [citováno 2024-10-12].
JANOVCOVÁ, Z., 2010. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5186-7.
KUHL, P. K. a MELTZOFF, A. N., 1982. The bimodal perception of speech in infancy. Online. Science, vol. 218, no. 4577, s. 1138-1141. Dostupné z: https://ilabs.uw.edu/wp-content/uploads/82Kuhl_Meltzoff_Science.pdf. [citováno 2024-10-6].
KUKUMBEROVÁ, M., 2022. AAKtuálne terapie: intervencie s použitím modelovania (Carol Zangari, 2020). Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 17-22. DOI: 10.36833/lkl.2022.002. Dostupné z: AACtual Therapy: Using Aided Language Modelling (Carol Zangari, 2020). [citováno 2024-08-20].
LIEVEN, E., 1994. Crosslinguistic and Crosscultural Aspects of Language Addressed to Children. Online. Cambridge University Press. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/abs/input-and-interaction-in-language-acquisition/crosslinguistic-and-crosscultural-aspects-of-language-addressed-to-children/BE920184012CB8EBC5A40871DF1A49F6. [citováno 2024-10-6].
MILLAR, D. C.; LIGHT, J. C. a SCHLOSSER, R. W., 2006. The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals with Developmental Disabilities. A Research Review. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 49, no. 2, s. 248-264. DOI: 10.1044/1092-4388(2006/021). Dostupné z: The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals With Developmental Disabilities: A Research Review | Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [citováno 2024-10-12].
MILLAR, S. a WILSON, A., 1998. Augmentative Communication in Practice: An introduction. Edinburg: CALL Centre. Online. Dostupné z: https://www.callscotland.org.uk/assets/files/augmentative-communication-in-practice-an-introduction.pdf. [citováno 2024-10-6].
NAMY, L. L.; CAMPBELL, A. L. a TOMASELLO, M., 2004. The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures. Online. Journal of Cognition and Development, vol. 5, no. 1, s. 37-57. DOI: 10.1207/s15327647jcd0501_3. Dostupné z: The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures: Journal of Cognition and Development: Vol 5, No 1.
OPATŘILOVÁ, D.; NOVÁKOVÁ, Z. et al., 2012. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5880-4.
PIAGET, J. a INHELDER, B., 2014. Psychologie dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0691-0.
PRETIS, M.; BARLOVÁ J. a HRADILKOVÁ, T., 2019. Raná péče. Příručka pro teorii a praxi. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-65-0.
REICHLE, J.; BEUKELMAN, D. a LIGHT, J. (Eds.), 2002. Implementing an Augmentative Communication System: Exemplary Strategies for Beginning Communicators. Baltimore, MD: Paul H. Brookes. ISBN 978-1557665294.
ROMSKI, M. A. a SEVCIK, R. A., 2005. Augmentative Communication and Early Intervention Myths and Realities. Online. Infants & Young Children. vol. 18, no. 3, s. 174-185. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/2006-03998-002. [citováno 2024-08-20].
SKOYLES, J. R. 2008. Why our brains cherish humanity: Mirror neurons and colamus humanitatem. Online. Avances en Psicología Latinoamericana/Bogotá (Colombia), vol. 26, no. 1, s. 99-111. ISSN 1794-4724. Dostupné z: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v26n1/v26n1a9.pdf. [citováno 2024-10-6].
SPOLEČNOST PRO RANOU PÉČI, 1998. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: vybrané příspěvky z kurzu „Poradce rané péče“. Praha: Středisko rané péče. ISBN 80-238-3267-0.
ŠÁNDOROVÁ, Z., 2015. (Re)socializace v rané péči. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-961-6.
ŠAROUNOVÁ, J., 2022. Praktické využití jádrové slovní zásoby a modelování v augmentativní a alternativní komunikaci. Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 26-30. DOI: 10.36833/lkl.2022.007. Dostupné z: Practical use of core vocabulary and modelling in augmentative and alternative communication. [citováno 2024-08-20].
ŠAROUNOVÁ, J. et al., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. et al., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
VYGOTSKIJ, L. S., 2004. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7178-943-7.
WHO, 2024. Mezinárodní klasifikace nemocí 11. Online. Dostupné z: https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#1516623224;
https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#437815624. [citováno 2024-08-14].
ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Online. Dostupné z: https://ppropo.mpsv.cz/zakon_108_2006. [citováno 2024-08-20].
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescentsArticle was published in
Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)
Most read in this issue
- Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelop-mental Disorders in Early Intervention
- Competence of the Clinical Speech and Language Therapist in Providing Different Therape-utic Methods in Neonatal Units
- Variability and Consistency in the Speech of Typically Developing Monolingual Slovak Children Aged 5;07 to 6;00 Years
- Editorial