Stop-signal úloha jako nástroj pro záchyt ADHD u dětí
Práce autorů z Jagellonské univerzity v Krakově z roku 2012 dokládá využitelnost testu inhibiční kontroly, tzv. stop-signál úlohy, u dětí při diagnostice poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).
Stop-signál úloha
Stop-signál úloha (SST – stop-signal task) je postup, při kterém lze měřit inhibiční kontrolu probíhající motorické reakce. Autoři předkládané studie použili tento postup k odlišení dětí s poruchou pozornosti s hyperaktivitou kombinovaného typu (ADHD-Com) od normálně se vyvíjejících dětí odpovídajícího věku a pohlaví.
Průběh a výsledky studie
Účastníci výzkumu se podrobili standardnímu testu SST − vizuální úloze se dvěma volbami a zvukovým stop-signálem. Stop-signál úloha spočívá ve stisknutí levého nebo pravého tlačítka při rozsvícení příslušné šipky (signál GO), ovšem pouze pokud nezazní zvukový signál (STOP). Každý testovaný má 16 pokusů. Účastníkům bylo během SST natáčeno EEG.
Behaviorální výsledky ukázaly významně horší inhibiční kontrolu u skupiny dětí s ADHD oproti výkonu dětí v kontrolní skupině. Ve skupině s ADHD byly zjištěny delší reakční časy týkající se povelů GO i STOP. Hodnocení kognitivních evokovaných potenciálů neboli potenciálů vázaných na událost (ERP) na EEG ukázalo větší amplitudu pozitivní komponenty (P2 a P3) u úspěšných pokusů reakce na signál STOP v obou skupinách, ovšem rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným pokusem byl v kontrolní skupině větší. Naopak amplituda negativní komponenty při reakci na signál STOP byla v obou skupinách větší u neúspěšných pokusů. U dětí s ADHD měla komponenta N2 větší amplitudu a delší latenci pouze u úspěšných pokusů reakce na signál STOP.
Závěr
Také další výsledky testu podporují hypotézu, že u osob trpících ADHD existuje komplexní deficit inhibiční kontroly, monitorování konfliktu a mechanismů rozpoznání chyby. Tyto závěry ukazují možnost použití stop-signál úlohy pro odlišení hyperaktivních dětí od dětí s normálním vývojem.
(eza)
Zdroj: Senderecka M., Grabowska A., Szewczyk J. et al. Response inhibition of children with ADHD in the stop-signal task: an event-related potential study. Int J Pschophysiol 2012; 85 (1): 93–105, doi: 10.1016/j.ijpsycho.2011.05.007.
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.