#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Jakub Schikaneder: Společnost na terase


Published in: Čes-slov Pediat 2023; 78 (5): 240.
Category:

GASK – Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora. Foto Oto Palán

Jakub Schikaneder (1855–1924) je zajímavým solitérem v českém výtvarném umění konce 19. a začátku 20. století.

Již v patnácti letech začal studovat na Akademii výtvarných umění v Praze. Po skončení studií zamířil na mnichovskou akademii, která byla studijní zastávkou pro mnoho českých malířů.

V pětadvaceti letech se zúčastnil soutěže na výzdobu Národního divadla; se svým kolegou Emanuelem Krescencem Liškou vytvořili vlysy do královské lóže s náměty doby Přemyslovců, Karla IV. a Rudolfa II. Po požáru Národního divadla byly ale, i když se zachovaly, nahrazeny malbami Václava Brožíka. Dlouhá léta působil Schikaneder na Uměleckoprůmyslové škole v Praze.

Schikanedera zajímaly tragické osudy lidí vyvržených ze společnosti, hlavně opuštěných nebo osamělých žen, často pocházejících z chudých sociálních vrstev. Samostatnou kapitolu tvoří obrazy utonulých dívek. Přitom výtvarné pojednání bývá někdy až lyrické (např. obraz Utonulá). Jindy jde ale o výpověď dokumentárního charakteru, povýšenou malířem na působivý, symbolický obraz početné části soudobé společnosti. Rozhodujícím z těchto témat je rozměrné plátno Vražda v domě s mrtvou dívkou na dvorku ubohého činžovního domu a jeho přihlížejícími obyvateli. Obraz je pojat zcela realisticky se silným sociálním nádechem.

Schikanederovo dílo doplňují také obrazy z venkova, krajiny nebo interiéry. Vždycky je v nich vyjádřen hluboký citový vztah k tématu, který je v naprostém souladu s malířským podáním. Nejznámější je ovšem Schikaneder jako autor neopakovatelných pražských motivů, většinou jde o nokturna. I když už na obrazech s jinými náměty hraje důležitou roli působení světelných nuancí, právě na svých pragensiích je dovedl k dokonalosti. Tajemná, posmutnělá pražská zákoutí, kterým na smutku dodávají postavy žen, dětí a mužů, zachumlaných do plášťů a přehozů, osamělých a jakoby hledajících útočiště, na tajemnosti pak osvětlení připomínající Rembrandtův šerosvit, zšeřelé večerní a noční ulice s povozy a fiakry v mihotavém světle pouličních lamp, které se vytrácí do prostoru a způsobuje mlžnou atmosféru. Obrazy vyvolávají tesknou, ale zároveň důvěrnou náladu a vždy v nich vnímáme umělcovu upřímnost.

V závěrečném období se Schikaneder inspiroval především přímořskými motivy.

Obraz Společnost na terase (1887) patří do ranějšího období a trochu se vymyká Schikanederově tematice. Pozornost společnosti je soustředěna na hudebníka, který scéně dominuje svým bílým oblekem, na kterém malíř zachytil hru světel a stínů. Světelným pandánem k němu je vysoká lampa. Její světlo se odráží na ubruse a tvářích žen. Jinak je scéna ponořena do večerních stínů. Lehce melancholická atmosféra odpovídá dobové zálibě nejen výtvarného umění, ale i literatury.

Juliana Boublíková Jahnová


Labels
Neonatology Paediatrics General practitioner for children and adolescents
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#