DEVELOPMENTAL SPEECH FLUENCY DISORDER IN PRESCHOOL AGE – A CASE STUDY
Authors:
Richtrová Barbora 1
Published in the journal:
Listy klinické logopedie 2021; 5(1): 31-36
Category:
Hlavní téma
Summary
The presented case report is focused on a boy with a developmental speech fluency disorder. The main aim of the case study is to point out the importance of a holistic approach to the diagnosis and therapy in young children with symptomatic developmental stuttering. At the same time, we briefly introduce the Sensorimotor Art Therapy method, Work at the Clay Field®. This method is one of the “bottom-up” approaches and thus suitably complements Clinical Speech Therapy in the sensorimotor, emotional and social contexts, which are often inadequate in the dominantly Cognitive Speech Therapy area.
Keywords:
preschool age – case study – developmental speech fluency disorder – holistic therapy – Work at the Clay Field®
Zdroje
- DEUSER, Heinz, 2018. Arbeit am Tonfeld: Der haptische Weg zu uns selbst. Gießen: Psychosozial Verlag. ISBN 978-3-8379-2791-7.
- ELBRECHT, Cornelia, ANTCLIFF, Liz R., 2014. Being touched through touch. Trauma treatment through haptic perception at the Clay Field: A sensorimotor art therapy. International Journal of Art Therapy, 19(1), s. 19-30. DOI:10.1080/17454832.2014.880932.
- ELBRECHT, Cornelia, 2013. Trauma healing at the Clay field. London: Jessica Kingsley Publishers. ISBN 978-1849053457.
- HASTINGS, Paul D., MILLER, Jonas G., 2014. Autonomic regulation, polyvagal theory and children´s prosocial development. In: PRADILLA-WALKER, L. M., CARLO, G. (ed.) Prosocial development: A miltidimensional approach. 6, s. 112-127. New York: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199964772.003.0006.
- GUITAR, Barry, 2013. Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Fourth Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams and Wilkins. ISBN 978-1-60831-004-3.
- HELLER, Laurence, LAPIERRE, Aline, 2016. Uzdravení vývojového traumatu. Olomouc: Fontána. ISBN 978-80-7336-836-4.
- LECHTA, Viktor a kol., 2004. Diagnostika a terapie koktavosti. Praha: Asociace klinických logopedů České republiky. ISBN 80-903312-1-1.
- RAUTAKOSKI, Pirkko, HANNUS, Therese, SIMBERG, Susanna, SNADNABBA, N. Kenneth, SANTILLA, Pekka, 2012. Genetic and environmental effects on stuttering: a twin study from Finland. Journal of Fluency Disorders, 37(3), s. 202-210. DOI: 10.1016/j. jfludis.2011.12.003.
- SANDRIESER, Patricia, SCHNEIDER, Peter, 2015. Stottern im Kindesalter. Stuttgart: Thieme. ISBN 978-3-13-118454-2.
- SIEGEL, Daniel J.; PAYNEOVÁ-BRYSONOVÁ, Tina, 2015. Klidná výchova k disciplíně. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-848-1.
- SMITH, Anne, WEBER, CHristine 2017. How Stuttering Develops: The Multifactorial Dynamic Pathways Tudory. Journal of Speach, Language and Hearing Research, 18, 60(9), s. 2483-2505. DOI: 10.1044/2017_JSLHR-S-16-0343.
- VANHOUTTE, Sarah, 2015. Neurophysiological aspects of speech perception and production in stuttering. [online] Logopedics & Audiology, s. 37-46. Dostupné z: https://biblio.ugent.be/publication/7033510/file/7033532.pdf
- TSCHACHLER-NAGY, Gerhild, FLECK, Annemarie et. al., 2007. Im Greifen sich begreifen: Die Arbeit am Tonfeld nach Heinz Deuser. Bayreuth: Verlag Tonfeld. ISBN 978-3-00-021329-8.
- VÍŠKOVÁ, Anna, 2017. Senzomotorický přístup v léčbě traumatu. Představení metody Práce v hliněném poli®. Psychoterapie, 11(1), s. 6-17. ISSN 2695-0200.
- YAIRI, Ehud, AMBROSE, Nicoline G., 1999. Early Childhood Stuttering. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42(5), s. 1097-1112. DOI: 10.1044/jslhr.4205.1097.
Štítky
Logopedie Praktické lékařství pro děti a dorostČlánek vyšel v časopise
Listy klinické logopedie
2021 Číslo 1
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Syndrom Noonanové: etiologie, diagnostika a terapie
- Aspirinem vyvolané astma
- Vyrážka po amoxicilinu – alergie, nebo přímé působení viru?
- Aktuality v léčbě syndromu dráždivého tračníku
Nejčtenější v tomto čísle
- NEUROGENNÍ DYSFLUENCE
- VÝVOJOVÁ PORUCHA PLYNULOSTI ŘEČI V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU – PŘÍPADOVÁ STUDIE
- BREPTAVOST? PŘEKÁŽKA I PŘÍLEŽITOST! – KAZUISTIKA
- VYHÝBAVÉ CHOVÁNÍ V KOMUNIKACI DOSPĚLÝCH OSOB S KOKTAVOSTÍ