Zpráva o projektu
Nové metody elektronického vzdělávání
Vyšlo v časopise:
Úraz chir. 13., 2005, č.1
Klinika dětské chirurgie a traumatologie 3. LF UK ve Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze Krči je jedním z partnerských řešitelů grantu Evropské Unie, Programu Sokrates – Minerva. Grant má název Healthfacil a má usnadňovat vzdělávání v oblasti zdravotnictví a sociální péče. Je postaven na metodách „e-learning“.
Projekt si klade za cíl posílení efektivity kontinuálního profesního vývoje (CPD) ve zdravotnictví a sociální péči vytvořením vývojového programu s on-line podporou pro učitele usnadňující učení („educator – facilitator“). Dalším úkolem je založení školy pro medicínské a zdravotně sociální pedagogy – facilitátory, kde budou školeni a akreditováni učitelé, pracující v oblasti zdravotnictví a příbuzných profesních oblastech (střední zdravotní školství, sociální služba, administrativa, apod.). Bude vytvořena pozice on-line připojeného vzdáleného pedagoga – facilitátora, pracujícího pomocí strukturovaného programu profesního vývoje. Facilitační vývojové programy mají přístup dohlížitele (tutora), učitele a dostupnost specializovaných zdrojů elektronickou cestou tak, že bude možné vytvořit „virtuální třídu“.
Hlavním řešitelem projektu Healthfacil je pracoviště univerzity v Sheffieldu v Anglii, spoluřešiteli pak univerzitní pracoviště v italském Milánu, belgickém Leuvenu, holandském Nijmegenu, slovinské Ljubljaně a u nás v Praze-Krči. V praxi se práce na projektu realizují pomocí centrální webové interaktivní stránky (www.healthfacil.org), kde jsou dostupné všechny dokumenty projektu.
V každém partnerském státě je vytipovaná skupina učitelů (learner), kteří při výuce ve svých skupinách (mediků, sester, ale třeba i rodičů nemocných dětí, apod.) používají facilitační metody. Získávání těchto facilitačních zručností pomocí elektronického studia s on-line diskuzí, přizpůsobení konkrétním podmínkám a realizace facilitačních metod při práci se skupinou jsou hlavní náplní projektu. V každé národní skupině je jeden dohlížitel (tutor) který vyhodnocuje efektivitu facilitace pedagogických procesů a sumarizuje výstupy.
Závěrem k úvodu do této, i pro nás jako pedagogy doposud poměrně složité problematiky, je nutno říci, že použití metody e-learning, facilitačních postupů v práci se skupinou a ostatních metodik moderní pedagogiky je jistě budoucností nejen výuky ve kterékoli oblasti zdravotnictví, ale i postupem ke zvýšení efektivity práce klinických kolektivů v kontinuálním profesním vývoji.
prof. MUDr. Petr Havránek, CSc.
Klinika dětské chirurgie a traumatologie
3. LF UK ve FTNsP v Praze, Krči
Štítky
Chirurgie všeobecná Traumatologie Urgentní medicínaČlánek vyšel v časopise
Úrazová chirurgie
2005 Číslo 1
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Cinitaprid – nové bezpečné prokinetikum s odlišným mechanismem účinku
- Cinitaprid v léčbě funkční dyspepsie – přehled a metaanalýza aktuálních dat
- Perorální antivirotika jako vysoce efektivní nástroj prevence hospitalizací kvůli COVID-19 − otázky a odpovědi pro praxi
- Léčba akutní pooperační bolesti z pohledu ortopeda
Nejčtenější v tomto čísle
- Torakotomie pro hrudní trauma
- Poranění jater u dospělých a jejich komplikace
- Chronická bolest kolenního kloubu po osteosyntéze nepředvrtaným tibiálním hřebem a faktory, které ji ovlivňují
- Algoritmus diagnostiky a léčby plicních lacerací