#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Hodnocení znalosti transfuzního lékařství u lékařů po promoci v Turecku


Autoři: F. T. Kupesiz 1;  S. Ocak 2;  B. S. Koc 3;  M. S. Evim 4;  O. Tufekci 5;  G. T. Kintrup 6;  U. Aygunes 7;  I. Eker 8;  B. U. Koluman 9;  G. Ilhan 10;  N. Andic 11;  E. Toret 12;  A. B. Akinci 13;  B. T. Gunes 14;  F. Yilmaz 15;  D. G. Gokcebay 16;  T. B. Ozer 17;  M. Isik 16;  Y. Oymak 18;  B. Atesagaoglu 19;  I. E. Ozunal 20;  M. Duran 21;  D. O. Erkan 22;  E. Gurpinar 23;  Y. Aydinok 24
Působiště autorů: Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Antalya Training and Research Hospital, Antalya, Turkey 1;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Istanbul Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey 2;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Cerrahpasa Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey 3;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Uludag University, Bursa, Turkey 4;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Dokuz Eylul University, İzmir, Turkey 5;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Akdeniz University, Antalya, Turkey 6;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey 7;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Afyonkarahisar, Afyonkarahisar, Turkey 8;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Pamukkale University, Denizli, Turkey 9;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey 10;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey 11;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey 12;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, 18 Mart University, Canakkale, Turkey 13;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey 14;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Marmara University Pendik Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 15;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Ankara City Hospital, Ankara, Turkey 16;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 17;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University Of Health Sciences Dr. Behcet Uz Children’s Training and Research Hospital, Izmir, Turkey 18;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Balıkesir State Hospital, Balıkesir, Turkey 19;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 20;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, University of Health Sciences, Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey 21;  Statistics Consulting Unit, Akdeniz University, Antalya, Turkey 22;  Medical Education Department, Akdeniz University Faculty of Medicine, Antalya, Turkey 24Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Ege University, İzmir, Turkey 23
Vyšlo v časopise: Transfuze Hematol. dnes,26, 2020, No. 3, p. 201-211.
Kategorie: Původní práce

Souhrn

Úvod: Správné klinické použití krve a krevních přípravků vyžaduje kompetentní teoretickou a praktickou znalost transfuzního lékařství. Výuka medicíny v Turecku je definována v Národním vzdělávacím programu kurikula lékařských fakult (National Core Education Program on the Curriculum of Medical Faculties – NCEP). Cíle: Cílem této studie bylo vyhodnotit úroveň znalostí transfuzního lékařství a dosažení cílů vzdělávání u tureckých studentů medicíny v posledním roce studia a identifikovat faktory ovlivňující vzdělávání v transfuzním lékařství.

Materiál a metody: Tato multicentrická studie byla provedena u studentů medicíny v jejich posledním roce praxe před promocí. Otázky průzkumu byly připraveny na základě základních informací o cílech vzdělávání v transfuzním lékařství podle NCEP. Dotazník sestával ze sebehodnocení kompetencí podle Linkertovy škály a teoretických otázek. Zkoumaná skupina byla vytvořena stratifikovaným výběrem. Průzkum byl prováděn formou osobních pohovorů. Ke statistické analýze byl použit program IBM SPSS v.25. Chí-kvadrát test byl použit pro parametrická a U testy Mann-Whitney pro neparametrická data. Hladina P < 0,05 byla přijata jako statisticky významná.

Výsledky: Studie se zúčastnilo 727 (24 %) z 3 009 studentů posledního ročníku studia ze 13 lékařských fakult. V sebehodnocení kompetence 65 % studentů považovalo výuku transfuzního lékařství za nedostatečnou, pouze 14 % studentů se považovalo za schopných rozlišit transfuzní komplikace a podat léčbu první linie. Podání a monitorování průběhu transfuze by pod dohledem zvládlo 41 % respondentů a 7 % potvrdilo, že k tomu absolvovalo dostatečnou praxi, zatímco zbylých 52 % považovalo své znalosti v této oblasti za úplně nedostatečné. Deset otázek hodnotících základní znalosti a dosažení edukačních cílů mělo 53 možných odpovědí (26 správných a 27 nesprávných). Průměrný počet správně vybraných správných odpovědí byl 3 ± 3,5 z 26, zatímco průměrný počet nesprávných odpovědí vybraných jako správné byl 8 ± 3,1 z 27. To ukázalo, že studenti medicíny před promocí nebyly schopni určit 50 % ze správných a 30 % nesprávných údajů o základech transfuzní praxe.

Diskuse: Naše výsledky potvrzují, že velká část studentů medicíny před promocí nemá v  transfuzním lékařství dostatečné teoretické znalosti nebo praktické dovednosti. Věříme, že rozšíření a standardizace kurikula transfuzního lékařství na lékařských fakultách pomůže u mladých lékařů zlepšit jejich znalosti v této oblasti.

Klíčová slova:

transfuzní lékařství – vzdělávání – studenti medicíny – dotazník hodnocení


Zdroje

1. Tinmouth A. Reducing the amount of blood transfused by changing clinicians’ transfusion practices. Transfusion. 2007;47(2 Suppl):132S–136S; discussion 55S–56S.

2. Tinmouth A, Macdougall L, Fergusson D, et al. Reducing the amount of blood transfused: a systematic review of behavioral interventions to change physicians’ transfusion practices. Arch Intern Med. 2005;165(8):845–852.

3. Rothschild JM, McGurk S, Honour M, et al. Assessment of education and computerized decision support interventions for improving transfusion practice. Transfusion. 2007;47(2):228–239.

4. Panzer S, Engelbrecht S, Cole-Sinclair MF, et al. Education in transfusion medicine for medical students and doctors. Vox Sang. 2013;104(3):250–272.

5. Flausino Gde F, Nunes FF, Cioffi JG, Proietti AB. Teaching transfusion medicine: current situation and proposals for proper medical training. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2015;37(1):58–62.

6. Graham J, Grant-Casey J, Alston R, Baker P, Pendry K. Assessing transfusion competency in junior doctors: a retrospective cohort study. Transfusion. 2014;54(1):128–136.

7. Graham JE. Transfusion e-learning for junior doctors: the educational role of ‘LearnBloodTransfusion’. Transfus Med. 2015;25(3):144– 150.

8. Graham JE, Narayan S, Pendry K. Improving transfusion education for junior doctors; exploring UK experiences. Transfus Med. 2017;27(2):96–104.

9. Rahav Koren R, Suriu C, Yakir O, et al. Physicians’ lack of knowledge – a possible reason for red blood cell transfusion overuse? Israel J Health Policy Res. 2017;6(1):49.

10. Lin Y, Tinmouth A, Mallick R, Haspel RL, Investigators B-T. BESTTEST2: assessment of hematology trainee knowledge of transfusion medicine. Transfusion. 2016;56(2):304–310.

11. Haspel RL, Lin Y, Mallick R, Tinmouth A, Cid J, Eichler H, et al. Internal medicine resident knowledge of transfusion medicine: results from the BEST-TEST international education needs assessment. Transfusion. 2015;55(6):1355–1361.

12. Javadzadeh Shahshahani H. Status of transfusion medicine education in Iran. Arch Iran Med. 2016;19(6):439–445.

13. Eichbaum Q, Shan H, Goncalez TT, et al. Global health and transfusion medicine: education and training in developing countries. Transfusion. 2014;54(7):1893–1898.

14. Kumarage S, Fernando R, Gunasekara L. A survey of knowledge and practices of transfusion medicine among post intern doctors in specialized hospital in Sri Lanka. Lab Med. 2017;48(1):46–50.

15. Karp JK, Weston CM, King KE. Transfusion medicine in American undergraduate medical education. Transfusion. 2011;51(11):2470– 2479.

16. Zeller MP, Sherbino J, Whitman L, et al. Design and implementation of a competency-based transfusion medicine training program in Canada. Transfus Med Rev. 2016;30(1):30–36.

17. Rock G, Berger R, Pinkerton P, Fernandes B. A pilot study to assess physician knowledge in transfusion medicine. Transfus Med. 2002;12(2):125–128.

18. Arinsburg SA, Skerrett DL, Friedman MT, Cushing MM. A survey to assess transfusion medicine education needs for clinicians. Transfus Med. 2012;22(1):44–49; quiz 49–51.

19. O’Brien KL, Champeaux AL, Sundell ZE, et al. Transfusion medicine knowledge in postgraduate year 1 residents. Transfusion. 2010;50(8):1649–1653.

20. Maiolino A, Spector N. Challenges for medical residency in hematology and transfusion medicine in Brazil. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2012;34(5):321–322.

21. Gharehbaghian A, Javadzadeh Shahshahani H, Attar M, et al. Assessment of physicians knowledge in transfusion medicine, Iran, 2007. Transfus Med. 2009;19(3):132–138.

22. Li T, Wang W, Zhang L, et al. Designing and implementing a 5-year transfusion medicine diploma program in China. Transfus Med Rev. 2017;31(2):126–131.

23. Makani J, Lyimo M, Magesa P, Roberts DJ. Strengthening medical education in haematology and blood transfusion: postgraduate programmes in Tanzania. Br J Haematol. 2017;177(6):838–845.

Štítky
Hematologie a transfuzní lékařství Interní lékařství Onkologie

Článek vyšel v časopise

Transfuze a hematologie dnes

Číslo 3

2020 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

Svět praktické medicíny 3/2024 (znalostní test z časopisu)
nový kurz

Kardiologické projevy hypereozinofilií
Autoři: prof. MUDr. Petr Němec, Ph.D.

Střevní příprava před kolonoskopií
Autoři: MUDr. Klára Kmochová, Ph.D.

Aktuální možnosti diagnostiky a léčby litiáz
Autoři: MUDr. Tomáš Ürge, PhD.

Závislosti moderní doby – digitální závislosti a hypnotika
Autoři: MUDr. Vladimír Kmoch

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#