Hodnocení znalosti transfuzního lékařství u lékařů po promoci v Turecku
Autoři:
F. T. Kupesiz 1; S. Ocak 2; B. S. Koc 3; M. S. Evim 4; O. Tufekci 5; G. T. Kintrup 6; U. Aygunes 7; I. Eker 8; B. U. Koluman 9; G. Ilhan 10; N. Andic 11; E. Toret 12; A. B. Akinci 13; B. T. Gunes 14; F. Yilmaz 15; D. G. Gokcebay 16; T. B. Ozer 17; M. Isik 16; Y. Oymak 18; B. Atesagaoglu 19; I. E. Ozunal 20; M. Duran 21; D. O. Erkan 22; E. Gurpinar 23; Y. Aydinok 24
Působiště autorů:
Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Antalya Training and Research Hospital, Antalya, Turkey
1; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Istanbul Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey
2; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Cerrahpasa Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey
3; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Uludag University, Bursa, Turkey
4; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Dokuz Eylul University, İzmir, Turkey
5; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Akdeniz University, Antalya, Turkey
6; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey
7; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Afyonkarahisar, Afyonkarahisar, Turkey
8; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Pamukkale University, Denizli, Turkey
9; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey
10; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey
11; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey
12; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, 18 Mart University, Canakkale, Turkey
13; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
14; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Marmara University Pendik Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey
15; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Ankara City Hospital, Ankara, Turkey
16; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey
17; Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University Of Health Sciences Dr. Behcet Uz Children’s Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
18; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Balıkesir State Hospital, Balıkesir, Turkey
19; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey
20; Department of Internal Medicine, Division of Haematology, University of Health Sciences, Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey
21; Statistics Consulting Unit, Akdeniz University, Antalya, Turkey
22; Medical Education Department, Akdeniz University Faculty of Medicine, Antalya, Turkey 24Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Ege University, İzmir, Turkey
23
Vyšlo v časopise:
Transfuze Hematol. dnes,26, 2020, No. 3, p. 201-211.
Kategorie:
Původní práce
Souhrn
Úvod: Správné klinické použití krve a krevních přípravků vyžaduje kompetentní teoretickou a praktickou znalost transfuzního lékařství. Výuka medicíny v Turecku je definována v Národním vzdělávacím programu kurikula lékařských fakult (National Core Education Program on the Curriculum of Medical Faculties – NCEP). Cíle: Cílem této studie bylo vyhodnotit úroveň znalostí transfuzního lékařství a dosažení cílů vzdělávání u tureckých studentů medicíny v posledním roce studia a identifikovat faktory ovlivňující vzdělávání v transfuzním lékařství.
Materiál a metody: Tato multicentrická studie byla provedena u studentů medicíny v jejich posledním roce praxe před promocí. Otázky průzkumu byly připraveny na základě základních informací o cílech vzdělávání v transfuzním lékařství podle NCEP. Dotazník sestával ze sebehodnocení kompetencí podle Linkertovy škály a teoretických otázek. Zkoumaná skupina byla vytvořena stratifikovaným výběrem. Průzkum byl prováděn formou osobních pohovorů. Ke statistické analýze byl použit program IBM SPSS v.25. Chí-kvadrát test byl použit pro parametrická a U testy Mann-Whitney pro neparametrická data. Hladina P < 0,05 byla přijata jako statisticky významná.
Výsledky: Studie se zúčastnilo 727 (24 %) z 3 009 studentů posledního ročníku studia ze 13 lékařských fakult. V sebehodnocení kompetence 65 % studentů považovalo výuku transfuzního lékařství za nedostatečnou, pouze 14 % studentů se považovalo za schopných rozlišit transfuzní komplikace a podat léčbu první linie. Podání a monitorování průběhu transfuze by pod dohledem zvládlo 41 % respondentů a 7 % potvrdilo, že k tomu absolvovalo dostatečnou praxi, zatímco zbylých 52 % považovalo své znalosti v této oblasti za úplně nedostatečné. Deset otázek hodnotících základní znalosti a dosažení edukačních cílů mělo 53 možných odpovědí (26 správných a 27 nesprávných). Průměrný počet správně vybraných správných odpovědí byl 3 ± 3,5 z 26, zatímco průměrný počet nesprávných odpovědí vybraných jako správné byl 8 ± 3,1 z 27. To ukázalo, že studenti medicíny před promocí nebyly schopni určit 50 % ze správných a 30 % nesprávných údajů o základech transfuzní praxe.
Diskuse: Naše výsledky potvrzují, že velká část studentů medicíny před promocí nemá v transfuzním lékařství dostatečné teoretické znalosti nebo praktické dovednosti. Věříme, že rozšíření a standardizace kurikula transfuzního lékařství na lékařských fakultách pomůže u mladých lékařů zlepšit jejich znalosti v této oblasti.
Klíčová slova:
transfuzní lékařství – vzdělávání – studenti medicíny – dotazník hodnocení
Zdroje
1. Tinmouth A. Reducing the amount of blood transfused by changing clinicians’ transfusion practices. Transfusion. 2007;47(2 Suppl):132S–136S; discussion 55S–56S.
2. Tinmouth A, Macdougall L, Fergusson D, et al. Reducing the amount of blood transfused: a systematic review of behavioral interventions to change physicians’ transfusion practices. Arch Intern Med. 2005;165(8):845–852.
3. Rothschild JM, McGurk S, Honour M, et al. Assessment of education and computerized decision support interventions for improving transfusion practice. Transfusion. 2007;47(2):228–239.
4. Panzer S, Engelbrecht S, Cole-Sinclair MF, et al. Education in transfusion medicine for medical students and doctors. Vox Sang. 2013;104(3):250–272.
5. Flausino Gde F, Nunes FF, Cioffi JG, Proietti AB. Teaching transfusion medicine: current situation and proposals for proper medical training. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2015;37(1):58–62.
6. Graham J, Grant-Casey J, Alston R, Baker P, Pendry K. Assessing transfusion competency in junior doctors: a retrospective cohort study. Transfusion. 2014;54(1):128–136.
7. Graham JE. Transfusion e-learning for junior doctors: the educational role of ‘LearnBloodTransfusion’. Transfus Med. 2015;25(3):144– 150.
8. Graham JE, Narayan S, Pendry K. Improving transfusion education for junior doctors; exploring UK experiences. Transfus Med. 2017;27(2):96–104.
9. Rahav Koren R, Suriu C, Yakir O, et al. Physicians’ lack of knowledge – a possible reason for red blood cell transfusion overuse? Israel J Health Policy Res. 2017;6(1):49.
10. Lin Y, Tinmouth A, Mallick R, Haspel RL, Investigators B-T. BESTTEST2: assessment of hematology trainee knowledge of transfusion medicine. Transfusion. 2016;56(2):304–310.
11. Haspel RL, Lin Y, Mallick R, Tinmouth A, Cid J, Eichler H, et al. Internal medicine resident knowledge of transfusion medicine: results from the BEST-TEST international education needs assessment. Transfusion. 2015;55(6):1355–1361.
12. Javadzadeh Shahshahani H. Status of transfusion medicine education in Iran. Arch Iran Med. 2016;19(6):439–445.
13. Eichbaum Q, Shan H, Goncalez TT, et al. Global health and transfusion medicine: education and training in developing countries. Transfusion. 2014;54(7):1893–1898.
14. Kumarage S, Fernando R, Gunasekara L. A survey of knowledge and practices of transfusion medicine among post intern doctors in specialized hospital in Sri Lanka. Lab Med. 2017;48(1):46–50.
15. Karp JK, Weston CM, King KE. Transfusion medicine in American undergraduate medical education. Transfusion. 2011;51(11):2470– 2479.
16. Zeller MP, Sherbino J, Whitman L, et al. Design and implementation of a competency-based transfusion medicine training program in Canada. Transfus Med Rev. 2016;30(1):30–36.
17. Rock G, Berger R, Pinkerton P, Fernandes B. A pilot study to assess physician knowledge in transfusion medicine. Transfus Med. 2002;12(2):125–128.
18. Arinsburg SA, Skerrett DL, Friedman MT, Cushing MM. A survey to assess transfusion medicine education needs for clinicians. Transfus Med. 2012;22(1):44–49; quiz 49–51.
19. O’Brien KL, Champeaux AL, Sundell ZE, et al. Transfusion medicine knowledge in postgraduate year 1 residents. Transfusion. 2010;50(8):1649–1653.
20. Maiolino A, Spector N. Challenges for medical residency in hematology and transfusion medicine in Brazil. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2012;34(5):321–322.
21. Gharehbaghian A, Javadzadeh Shahshahani H, Attar M, et al. Assessment of physicians knowledge in transfusion medicine, Iran, 2007. Transfus Med. 2009;19(3):132–138.
22. Li T, Wang W, Zhang L, et al. Designing and implementing a 5-year transfusion medicine diploma program in China. Transfus Med Rev. 2017;31(2):126–131.
23. Makani J, Lyimo M, Magesa P, Roberts DJ. Strengthening medical education in haematology and blood transfusion: postgraduate programmes in Tanzania. Br J Haematol. 2017;177(6):838–845.
Štítky
Hematologie a transfuzní lékařství Interní lékařství OnkologieČlánek vyšel v časopise
Transfuze a hematologie dnes
2020 Číslo 3
- Není statin jako statin aneb praktický přehled rozdílů jednotlivých molekul
- Prof. Petra Tesařová: Pacientky s metastatickým karcinomem nemají čas čekat na výsledky zdlouhavých byrokratických procedur
- Cinitaprid – nové bezpečné prokinetikum s odlišným mechanismem účinku
- Cinitaprid v léčbě funkční dyspepsie – přehled a metaanalýza aktuálních dat
- E-BROŽURA: Léčebné konopí v kazuistikách z reálné české praxe
Nejčtenější v tomto čísle
- Doporučený postup při řešení a vyšetřování potransfuzních reakcí
- Příznaky a projevy Erdheimovy-Chesterovy choroby
- Aktuální pohled na léčbu nově diagnostikovaných nemocných s periferními T-lymfomy a novinky v této oblasti s důrazem na využití brentuximab vedotinu
- Charakteristika a výsledky léčby mladších nemocných s akutní myeloidní leukemií pod 60 let: Analýza reálných dat z české databáze DATOOL-AML