#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Hodnocení znalosti transfuzního lékařství u lékařů po promoci v Turecku


Autoři: F. T. Kupesiz 1;  S. Ocak 2;  B. S. Koc 3;  M. S. Evim 4;  O. Tufekci 5;  G. T. Kintrup 6;  U. Aygunes 7;  I. Eker 8;  B. U. Koluman 9;  G. Ilhan 10;  N. Andic 11;  E. Toret 12;  A. B. Akinci 13;  B. T. Gunes 14;  F. Yilmaz 15;  D. G. Gokcebay 16;  T. B. Ozer 17;  M. Isik 16;  Y. Oymak 18;  B. Atesagaoglu 19;  I. E. Ozunal 20;  M. Duran 21;  D. O. Erkan 22;  E. Gurpinar 23;  Y. Aydinok 24
Působiště autorů: Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Antalya Training and Research Hospital, Antalya, Turkey 1;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Istanbul Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey 2;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Istanbul University Cerrahpasa Faculty of Medicine, Istanbul, Turkey 3;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Uludag University, Bursa, Turkey 4;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Dokuz Eylul University, İzmir, Turkey 5;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Akdeniz University, Antalya, Turkey 6;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey 7;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Afyonkarahisar, Afyonkarahisar, Turkey 8;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Pamukkale University, Denizli, Turkey 9;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Mustafa Kemal University, Hatay, Turkey 10;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey 11;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Osmangazi University, Eskisehir, Turkey 12;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, 18 Mart University, Canakkale, Turkey 13;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey 14;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Marmara University Pendik Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 15;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University of Health Sciences Ankara City Hospital, Ankara, Turkey 16;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 17;  Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, University Of Health Sciences Dr. Behcet Uz Children’s Training and Research Hospital, Izmir, Turkey 18;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Balıkesir State Hospital, Balıkesir, Turkey 19;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey 20;  Department of Internal Medicine, Division of Haematology, University of Health Sciences, Konya Training and Research Hospital, Konya, Turkey 21;  Statistics Consulting Unit, Akdeniz University, Antalya, Turkey 22;  Medical Education Department, Akdeniz University Faculty of Medicine, Antalya, Turkey 24Department of Paediatrics, Division of Haematology and Oncology, Ege University, İzmir, Turkey 23
Vyšlo v časopise: Transfuze Hematol. dnes,26, 2020, No. 3, p. 201-211.
Kategorie: Původní práce

Souhrn

Úvod: Správné klinické použití krve a krevních přípravků vyžaduje kompetentní teoretickou a praktickou znalost transfuzního lékařství. Výuka medicíny v Turecku je definována v Národním vzdělávacím programu kurikula lékařských fakult (National Core Education Program on the Curriculum of Medical Faculties –⁠ NCEP). Cíle: Cílem této studie bylo vyhodnotit úroveň znalostí transfuzního lékařství a dosažení cílů vzdělávání u tureckých studentů medicíny v posledním roce studia a identifikovat faktory ovlivňující vzdělávání v transfuzním lékařství.

Materiál a metody: Tato multicentrická studie byla provedena u studentů medicíny v jejich posledním roce praxe před promocí. Otázky průzkumu byly připraveny na základě základních informací o cílech vzdělávání v transfuzním lékařství podle NCEP. Dotazník sestával ze sebehodnocení kompetencí podle Linkertovy škály a teoretických otázek. Zkoumaná skupina byla vytvořena stratifikovaným výběrem. Průzkum byl prováděn formou osobních pohovorů. Ke statistické analýze byl použit program IBM SPSS v.25. Chí-kvadrát test byl použit pro parametrická a U testy Mann-Whitney pro neparametrická data. Hladina P < 0,05 byla přijata jako statisticky významná.

Výsledky: Studie se zúčastnilo 727 (24 %) z 3 009 studentů posledního ročníku studia ze 13 lékařských fakult. V sebehodnocení kompetence 65 % studentů považovalo výuku transfuzního lékařství za nedostatečnou, pouze 14 % studentů se považovalo za schopných rozlišit transfuzní komplikace a podat léčbu první linie. Podání a monitorování průběhu transfuze by pod dohledem zvládlo 41 % respondentů a 7 % potvrdilo, že k tomu absolvovalo dostatečnou praxi, zatímco zbylých 52 % považovalo své znalosti v této oblasti za úplně nedostatečné. Deset otázek hodnotících základní znalosti a dosažení edukačních cílů mělo 53 možných odpovědí (26 správných a 27 nesprávných). Průměrný počet správně vybraných správných odpovědí byl 3 ± 3,5 z 26, zatímco průměrný počet nesprávných odpovědí vybraných jako správné byl 8 ± 3,1 z 27. To ukázalo, že studenti medicíny před promocí nebyly schopni určit 50 % ze správných a 30 % nesprávných údajů o základech transfuzní praxe.

Diskuse: Naše výsledky potvrzují, že velká část studentů medicíny před promocí nemá v transfuzním lékařství dostatečné teoretické znalosti nebo praktické dovednosti. Věříme, že rozšíření a standardizace kurikula transfuzního lékařství na lékařských fakultách pomůže u mladých lékařů zlepšit jejich znalosti v této oblasti.

Klíčová slova:

transfuzní lékařství – vzdělávání – studenti medicíny – dotazník hodnocení


Zdroje

1. Tinmouth A. Reducing the amount of blood transfused by changing clinicians’ transfusion practices. Transfusion. 2007;47(2 Suppl):132S–136S; discussion 55S–56S.

2. Tinmouth A, Macdougall L, Fergusson D, et al. Reducing the amount of blood transfused: a systematic review of behavioral interventions to change physicians’ transfusion practices. Arch Intern Med. 2005;165(8):845–852.

3. Rothschild JM, McGurk S, Honour M, et al. Assessment of education and computerized decision support interventions for improving transfusion practice. Transfusion. 2007;47(2):228–239.

4. Panzer S, Engelbrecht S, Cole-Sinclair MF, et al. Education in transfusion medicine for medical students and doctors. Vox Sang. 2013;104(3):250–272.

5. Flausino Gde F, Nunes FF, Cioffi JG, Proietti AB. Teaching transfusion medicine: current situation and proposals for proper medical training. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2015;37(1):58–62.

6. Graham J, Grant-Casey J, Alston R, Baker P, Pendry K. Assessing transfusion competency in junior doctors: a retrospective cohort study. Transfusion. 2014;54(1):128–136.

7. Graham JE. Transfusion e-learning for junior doctors: the educational role of ‘LearnBloodTransfusion’. Transfus Med. 2015;25(3):144 –⁠ 150.

8. Graham JE, Narayan S, Pendry K. Improving transfusion education for junior doctors; exploring UK experiences. Transfus Med. 2017;27(2):96–104.

9. Rahav Koren R, Suriu C, Yakir O, et al. Physicians’ lack of knowledge –⁠ a possible reason for red blood cell transfusion overuse? Israel J Health Policy Res. 2017;6(1):49.

10. Lin Y, Tinmouth A, Mallick R, Haspel RL, Investigators B-T. BESTTEST2: assessment of hematology trainee knowledge of transfusion medicine. Transfusion. 2016;56(2):304–310.

11. Haspel RL, Lin Y, Mallick R, Tinmouth A, Cid J, Eichler H, et al. Internal medicine resident knowledge of transfusion medicine: results from the BEST-TEST international education needs assessment. Transfusion. 2015;55(6):1355–1361.

12. Javadzadeh Shahshahani H. Status of transfusion medicine education in Iran. Arch Iran Med. 2016;19(6):439–445.

13. Eichbaum Q, Shan H, Goncalez TT, et al. Global health and transfusion medicine: education and training in developing countries. Transfusion. 2014;54(7):1893–1898.

14. Kumarage S, Fernando R, Gunasekara L. A survey of knowledge and practices of transfusion medicine among post intern doctors in specialized hospital in Sri Lanka. Lab Med. 2017;48(1):46–50.

15. Karp JK, Weston CM, King KE. Transfusion medicine in American undergraduate medical education. Transfusion. 2011;51(11):2470 –⁠ 2479.

16. Zeller MP, Sherbino J, Whitman L, et al. Design and implementation of a competency-based transfusion medicine training program in Canada. Transfus Med Rev. 2016;30(1):30–36.

17. Rock G, Berger R, Pinkerton P, Fernandes B. A pilot study to assess physician knowledge in transfusion medicine. Transfus Med. 2002;12(2):125–128.

18. Arinsburg SA, Skerrett DL, Friedman MT, Cushing MM. A survey to assess transfusion medicine education needs for clinicians. Transfus Med. 2012;22(1):44–49; quiz 49–51.

19. O’Brien KL, Champeaux AL, Sundell ZE, et al. Transfusion medicine knowledge in postgraduate year 1 residents. Transfusion. 2010;50(8):1649–1653.

20. Maiolino A, Spector N. Challenges for medical residency in hematology and transfusion medicine in Brazil. Rev Brasil Hematol Hemoter. 2012;34(5):321–322.

21. Gharehbaghian A, Javadzadeh Shahshahani H, Attar M, et al. Assessment of physicians knowledge in transfusion medicine, Iran, 2007. Transfus Med. 2009;19(3):132–138.

22. Li T, Wang W, Zhang L, et al. Designing and implementing a 5-year transfusion medicine diploma program in China. Transfus Med Rev. 2017;31(2):126–131.

23. Makani J, Lyimo M, Magesa P, Roberts DJ. Strengthening medical education in haematology and blood transfusion: postgraduate programmes in Tanzania. Br J Haematol. 2017;177(6):838–845.

Štítky
Hematologie a transfuzní lékařství Interní lékařství Onkologie

Článek vyšel v časopise

Transfuze a hematologie dnes

Číslo 3

2020 Číslo 3
Nejčtenější tento týden
Nejčtenější v tomto čísle
Kurzy

Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova

BONE ACADEMY 2025
nový kurz
Autoři: prof. MUDr. Pavel Horák, CSc., doc. MUDr. Ludmila Brunerová, Ph.D, doc. MUDr. Václav Vyskočil, Ph.D., prim. MUDr. Richard Pikner, Ph.D., MUDr. Olga Růžičková, MUDr. Jan Rosa, prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., Dr.h.c.

Cesta pacienta nejen s SMA do nervosvalového centra
Autoři: MUDr. Jana Junkerová, MUDr. Lenka Juříková

Svět praktické medicíny 2/2025 (znalostní test z časopisu)

Eozinofilní zánět a remodelace
Autoři: MUDr. Lucie Heribanová

Hypertrofická kardiomyopatie: Moderní přístupy v diagnostice a léčbě
Autoři: doc. MUDr. David Zemánek, Ph.D., MUDr. Anna Chaloupka, Ph.D.

Všechny kurzy
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#