Giovanni Antonio Canal, zv. Canaletto (1697–1768): Pohled na Londýn s Temží
Vyšlo v časopise:
Čes-slov Pediat 2024; 79 (Supplementum 1): 2.
Kategorie:
Lobkowiczké sbírky
Giovanni Antonio Canal, zv. Canaletto (1697–1768):
Pohled na Londýn s Temží
Lobkowiczké sbírky, Lobkowiczký palác, Pražský hrad, Česká republika. Foto: Oto Palán
Nejznámějším představitelem benátské malby vedut 18. století je Antonio Canal, který používal přezdívku Canaletto. Canalettův cit pro barvy a výstižné využití jejich široké škály řadí malíře k předním italským koloristům.
V Lobkowiczkém paláci se nacházejí dva jeho rozměrné obrazy malované v Londýně. Ty mají přímou vazbu k rodu Lobkowiczů. Canaletto pobýval během svého tvůrčího života také v Anglii. Přesídlil tam v době válek o rakouské dědictví (1740–1748), aby nepřišel o své významné anglické zákazníky. Ti totiž původně zastávali v Benátkách často důležité politické i společenské posty a oblíbili si Canalettovy veduty. Mimoto sem přijížděli další zvědavci a nadšenci, kteří chtěli poznat významné a krásné město na lagunách a stali se objednavateli Canalettových obrazů. S jejich návratem do Anglie v důsledku válek ztratil malíř četné zakázky.
Do Anglie se v té době uchýlil i Ferdinand Filip, 6. kníže z Lobkowicz, který se přiklonil k pruskému císaři Fridrichu II., když napadl Slezsko a Lobkowicz se snažil uchránit tam svá panství. Protože se tím dostal do nepřízně vídeňského dvora, opustil raději Čechy i Vídeň. Jeho angličtí přátelé mu pak zprostředkovali objednání dvou Canalettových obrazů, které Lobkowicz nechal odvézt do Čech.
Pohled na Londýn s Temží je malovaný olejem na plátně o rozměrech 118 × 238 cm. Obraz patrně vznikl na počátku Canalettova pobytu v Anglii, někdy v letech 1746–1747, jak soudí badatelé podle nedostavěného westminsterského mostu. Za stanoviště si malíř vybral Lamberth Palace na Temži (Terisio Pignatti: Canaletto. Praha 1983, Odeon, obr. 30). Canaletto přenesl svůj pozorovací talent, rozvíjený v Benátkách a charakteristický barevnou škálou vystihující benátskou atmosféru, na anglické prostředí, kterému přizpůsobil barvy, a vytvořil tak věrohodné širokoformátové obrazy Londýna s Temží i obrazy anglického venkova. Pohled na Londýn s Temží zachycuje vlevo výraznou gotickou stavbu westminsterského opatství, zcela vpravo na pozadí je katedrála sv. Pavla s typickou kopulí. Hlavní část obrazu ale zaujímá Temže s loděmi a plachetnicemi oživená téměř na horizontu bělostným mostem. Horní polovina plátna je věnována nebi s oblaky, kde se proměňují odstíny modré bezmračné atmosféry a různě odstíněná oblaka od našedivělé přes žlutavou až k narůžovělé. Obraz neustále přitahuje pozornost jak jako celek, tak jednotlivými detaily.
Juliana Boublíková Jahnová
Štítky
Neonatologie Pediatrie Praktické lékařství pro děti a dorostČlánek vyšel v časopise
Česko-slovenská pediatrie
2024 Číslo Supplementum 1
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Isoprinosin je bezpečný a účinný v léčbě pacientů s akutní respirační virovou infekcí
- Aktuality v léčbě syndromu dráždivého tračníku
Nejčtenější v tomto čísle
- Meningokokové infekce v dětském věku
- Nová doporučení v péči o dětské a dorostové pacienty s tuberkulózou Oficiální stanovisko Dětské pneumologické společnosti ČLS JEP a Společnosti pro pneumologii a ftiseologii ČLS JEP
- Meningokok v praxi – proč je prevence důležitá?
- Možnosti prevence pneumokokových onemocnění u dětí
Zvyšte si kvalifikaci online z pohodlí domova
Kardiologické projevy hypereozinofilií
nový kurzVšechny kurzy