Effect of Synergistic Reflex Therapy on the Development of Speech and Food Intake in Child with Central Hypotonia: a Case Report
Authors:
Mazancová Andrea 1
Authors‘ workplace:
PhDr. Andrea Mazancová, Karlovarská krajská nemocnice a. s., Bezručova 1190/19, 360 01 Karlovy Vary, Česká republika. E-mail: andrea. mazancova@seznam. cz.
1
Published in:
Listy klinické logopedie 2024; 8(2): 40-46
Category:
Main topic
doi:
https://doi.org/https://doi.org/10.36833/lkl.2024.026
Overview
This case report aims at providing information on the possibilities of widening the classic interventions by using the Synergistic Reflex Therapy (SRT) concept. In this case, a female child patient with central hypotonia and dysphagia in the oral phase is presented. An important aspect during her treatment is the support of speech therapy methods, such as oral position therapy, basal stimulation and respiratory exercise by including SRT, which is provided several times per year in two-week sessions. Myofascial techniques, pressure points and reflex massages of the head were used, which led to relaxation/toning of the patient in a helpful way, so that our further therapy might be conducted more effectively.
Keywords:
central hypotonia, synergistic reflex therapy, early speech therapy intervention, dysphagia in childhood
Sources
AMBLER, Z., 2011. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-707-3.
BİNGÖL, H. a YILMAZ, Ö., 2018. Effects of functional massage on spasticity and motor functions in children with cerebral palsy: a randomized controlled study. Online. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, vol. 5, no. 3, s. 135-142. Dostupné z: (PDF) Effects of functional massage on spasticity and motor functions in children with cerebral palsy: a randomized controlled study. [citováno 2024-10-08].
BRAUNER, R., 2004. Komplementární metody léčebné rehabilitace. In: KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Grada, s. 219–230. ISBN 978-80-247-6750-5.
CANCHILD, 2024. Gross Motor Function Measure (GMFM). Online. Dostupné z: CanChild. [citováno 2024-10-08].
CEREBRAL PALSY GUIDANCE, 2024. Cerebral Palsy Gross Motor Classification System. Online. Dostupné z: Cerebral Palsy Gross Motor Classification | Cerebral Palsy Guidance. [citováno 2024-10-06].
ČERVENKOVÁ, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2786-3.
ČERVENKOVÁ, B. a SOLNÁ, G., 2022. TEPO – test porozumění větám. Brno: Code Creator. ISBN 978-80-88246-90-9.
DOUGLAS P., 2022. Re-thinking benign inflammation of the lactating breast: Classification, prevention, and management. Online. Women’s Health, vol. 18. DOI: 10.1177/17455057221091349. Dostupné z: Re-thinking benign inflammation of the lactating breast: Classification, prevention, and management - PubMed.
GLASER, K.; GIRSCHICK, H. J.; SCHROPP, C. a SPEER, C. P., 2015. Psychomotor development following early treatment of severe infantile vitamin B12 deficiency and West syndrome – Is everything fine? A case report and review of literature. Online. Brain and Development, vol. 37, no. 3, s. 347-351. DOI: 10.1016/j.braindev.2014.05.006. Dostupné z: Psychomotor development following early treatment of severe infantile vitamin B12 deficiency and West syndrome--is everything fine? A case report and review of literature - PubMed. [citováno 2024-10-06].
HORŇÁKOVÁ, K.; KAPALKOVÁ, S. a MIKULAJOVÁ, M., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
KOMÁREK, V. et al., 2008. Dětská neurologie. 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 9788072624928.
MACS.NU, 2016. Manual Ability Classification System. Online. https:// macs.nu. Dostupné z: Microsoft PowerPoint - Mini-MACS broschyr eng 2016 [Kompatibilitetsläge]. [citováno 2024-10-07].
MAIXNEROVÁ, E., 2012. Komplexní terapie centrálního vývojového hypotonického syndromu. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství. Dostupné z: Komplexní terapie centrálního vývojového hypotonického syndromu | Digitální repozitář UK.
MARKOVÁ, D. a CHVÍLOVÁ-WEBEROVÁ, M., 2020. Předčasně narozené dítě: následná péče – kdy začíná a kdy končí? Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1745-1.
PFAFFENROT, W. a VODIČKOVÁ, R., 2022. Synergická reflexní terapie v léčbě mozkových hybných poruch. Skripta. Praha: Asociace synergetické reflexní terapie.
SALAMA, A. H.; KHALIFA, M. I. a FAYED, N. M., 2016. Effect of a Nursing Intervention on Muscle Tone of Children with Down Syndrome. Online. Menoufia Nursing Journal, vol. 1, no. 1, s. 1-11. Dostupné z: article_157011_2810c6564a75732d07b019e141da8695.pdf. [citováno 2024-10-08].
SPINA V.; ALEADRI V. a MORINI F., 2020. The impact of the Factor V Leiden mutation on pregnancy. Online. Human Reproduction Update, vol. 6, no. 3, s. 301–306. DOI: 10.1093/humupd/6.3.301. Dostupné z: The impact of the factor V Leiden mutation on pregnancy - PubMed.
ŠULCOVÁ, J., 2011. Využití synergické reflexní terapie v logopedii. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Dostupné z: Microsoft Word - final2.doc.
TUČKOVÁ, T., 2012. Využití synergické reflexní terapie u dívky s mozkovou obrnou. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Dostupné z: Využití synergické reflexní terapie u dívky s mozkovou obrnou – Bc. Tereza Tučková.
VITRIKAS K.; DALTON H. a BREISH D., 2020. Cerebral Palsy: An Overview. Online. American Family Physician, vol. 101, no. 4, s. 213-220. Dostupné z: Cerebral Palsy: An Overview - PubMed.
ZEZULKOVÁ, E., 2007. Využití synergické reflexní terapie při korekci dyslalie. In: KLENKOVÁ, J. Terapie v logopedii. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, s. 55-62. ISBN 978-80-210-4463-0.
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescentsArticle was published in
Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)
Most read in this issue
- Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelop-mental Disorders in Early Intervention
- Competence of the Clinical Speech and Language Therapist in Providing Different Therape-utic Methods in Neonatal Units
- Variability and Consistency in the Speech of Typically Developing Monolingual Slovak Children Aged 5;07 to 6;00 Years
- Editorial