#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Reading about speech and language therapy


Authors: K. Trojanová
Authors‘ workplace: Ambulance klinické logopedie, Pardubice
Published in: Čes-slov Pediat 2012; 67 (4): 260-267.
Category: Reviews

Dokončení z č. 3/2012

Overview

The author performed research questionnaire survey, which from October 2009 to January 2010 in the Pardubice Region. The main goal was to analyze present state of erudition pediatricians in the area of logopedic intervention and prevention. The results of the research survey revealed that pediatricians are interested in logopedic health education, but they would also welcome materials, which mediated the logopedic problems to parents. Therefore we present here the Reading about Speech and Language Therapy, which briefly and comprehensively summarized and characterized the branch of clinical speech and language therapy.

The Reading about Speech and Language Therapy explains to pediatricians the organization of logopedic care in the Czech Republic, speech ontogenesis and deals in detail with ten areas of disturbed communication ability. Each term is terminologically specified etiologic factors, classification, symptomatology, diagnostics and possibilities of preventive measures are outlined. In the conclusion the author refers to available and cited literature.

Effective education of parents in the area of speech and language evolution and its disruption is made possible by electronic communication – www.logopediecr.eu. Internet pages correspond, in its demandingness, terminology and contents of the user’s character – a suitable and understandable vocabulary was selected for parents – attractive by brief and comprehensible expression, supplemented with tables and references to recommended tools.

Key words:
speech and language therapy, clinical speech pathology, communication disorders, ontogenesis of speech, dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysarthria, balbuties, tumultus sermonis, specific learning disorders, palatolalia, rhinolalia, dysphonia, symptomatic speech disorders


Sources

1. Čermáková M. Specifika péče o dítě předškolního věku před kochleární implantací. Diplomová práce. Olomouc: UPOL, 2010.

2. Dvořák J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007. ISBN 978-80-902536-6-7.

3. Dvořák J. Vývojová verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003. ISBN 80-902536-5-2.

4. Finková D, Ludíková L, Růžičková V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.

5. Fraser M. Svépomocný program při koktavosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-352-8.

6. Fukanová V. Koncepce logopedické péče. In: Škodová E, Jedlička I, a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007, 45–50. ISBN 978-80-7367--340-6.

7. Gúthová M. Dyslália. In: Kerekrétiová A, a kol. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2009: 136–153. ISBN 978-80-223-2574-5.

8. Jucovičová D, Žáčková H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-474-8.

9. Kerekrétiová A, a kol. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5.

10. Kerekrétiová A. Manažment logopedickej starostlivosti. In: Kerekrétiová A, a kol. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2009: 77–95. ISBN 978-80-223-2574-5.

11. Klenková J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1110-9.

12. Krahulcová B. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8.

13. Krejčířová O. Speciální pedagogika mentálně postižených. In: Renotiérová M, Ludíková L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-239-1642-4.

14. Kutálková D. Mutismus – metodika reedukace. Praha: Septima, 2007. ISBN 978-80-7216-241-3.

15. Kutálková D. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.

16. Lechta V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

17. Lechta V. Koktavost – komplexní přístup. Praha: Portál, 2004.

18. Lechta V. Logopedické repetitórium. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-08-00447-9.

19. Lechta V. Symptomatické poruchy řeči. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.

20. Lechta V. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5.

21. Lejska M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

22. Ludíková L. Dítě se zrakovým postižením. In: Müller O, et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001.

23. Ludíková L. Tyflopedie předškolního věku. Olomouc: VUP, 2004.

24. Luzertová P. Specifické poruchy řeči u dětí se specifickými vývojovými poruchami učení a metody nápravy. Diplomová práce. Olomouc: UPOL, 2010.

25. Matějček Z. Dyslexie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.

26. Mikulajová M. Diagnostika narušeného vývoje řeči. In: Lechta V, a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003: 60–98. ISBN 80-7178-801-5.

27. Mikulajová M, Rafajdusová I. Vývinová dysfázia – špecificky narušený vývin reči. Bratislava: vlastní náklad, 1993.

28. Neubauer K, a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-159-X.

29. Neubauer K. Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Praha: Asociace klinických logopedů, 1997.

30. Novák J. Dyskalkulie – metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-029-6.

31. Pavlová-Zahálková A, a kol. Prevence poruch řeči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.

32. Peutelschmiedová A. Logopedické poradenství. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.

33. Peutelschmiedová A. Fylogeneze a ontogeneze řeči. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005d: 154–163. ISBN 80-244-1088-5.

34. Peutelschmiedová A. Koktavost v kazuistikách – úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2478-2.

35. Peutelschmiedová A. Logopedické minimum. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1233-0.

36. Peutelschmiedová A. Logopedie – vymezení oboru. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005: 127–136. ISBN 80-244-1088-5.

37. Peutelschmiedová A. Organizace logopedické péče. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005: 142–153. ISBN 80-244-1088-5.

38. Peutelschmiedová A. Poruchy hlasu. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: UPOL, 2005c: 172–176. ISBN 80-244-1088-5.

39. Peutelschmiedová A. Problematika koktavosti v dětském věku. Pediatrie po Promoci 2004; 1 (3): 42–45. ISSN 1214-6773.

40. Pokorná O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.

41. Škodová E, Jedlička I, a kol. Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál, 2007: 1–615. ISBN 978-80-7367-340-6.

42. Trojanová K. Zefektivnění logopedické osvěty ve vztahu k pediatrům. Diplomová práce. Olomouc: UPOL, 2010.

43. Vitásková K. Fyziologie produkce a percepce orální komunikace s důrazem na orální praxi. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005a: 13–40. ISBN 80-244-1088-5.

44. Vitásková K. Narušený vývoj řeči. In: Vitásková K, Peutelschmiedová A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244- -1088-5.

45. Vitásková K. Variabilita preverbálních řečových projevů a jejich diagnostická hodnota. VIII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a III. dramaterapeutická konference Olomouc 20.–21. 3. 2007. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-1911-4.

46. Vyštejn J. Vady výslovnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24504-8.

47. Hartmann B, Lange M. Mutismus v dětství, mládí, dospělosti. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-021-8.

48. Zelinková O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.

49. Zouzalík M. Kochleární implantát – naděje nebo prokletí? Dostupné na www: <http://ruce.cz/clanky/ 441-kochlearni-implantat-nadeje-nebo-prokleti>.

Labels
Neonatology Paediatrics General practitioner for children and adolescents
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#