Etika jako předmět ve zdravotnických vzdělávacích programech v České republice
Autoři:
J. Šimek; O. Doskočil
Působiště autorů:
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity, České Budějovice
Vyšlo v časopise:
Čas. Lék. čes. 2008; 147: 341
Kategorie:
Sjezdy
Etika jako předmět ve zdravotnických vzdělávacích programech v České republice
Šimek J., Doskočil O.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity, České Budějovice
Po roce 1990 začaly v České republice vedle stávajících lékařských fakult vznikat nová vysokoškolská pracoviště, která koncentrují svůj zájem na vzdělávání pracovníků v nelékařských zdravotnických a zdravotně sociálních profesích.
Výuka zdravotnické etiky v souvislosti s tímto procesem přestala být doménou pouze lékařských fakult. Při dřívějším středoškolském vzdělávání sester byla výuka etiky okrajovou záležitostí, na středních zdravotnických školách etika jako samostatný předmět neexistoval a neexistuje a etická témata byla pouze tu a tam zařazována do jiných předmětů, zejména ošetřovatelství. Na nově existujících zdravotnických a zdravotně sociálních fakultách (příp. vysokých školách či samostatných vysokoškolských ústavech) je etika součástí kurikula téměř všech akreditovaných oborů. Obsah i rozsah vzdělávání se na lékařských a nelékařských zdravotnických fakultách liší jen velmi málo.
Ukazuje se, že nelékařských fakult je v současnosti stejný počet jako fakult lékařských. Výuka humanitních předmětů na lékařských a nelékařských zdravotnických fakultách má mnoho společného. Vzniká zde tedy široké pole spolupráce, které by bylo dobré vzít v úvahu.
Štítky
Adiktologie Alergologie a imunologie Angiologie Audiologie a foniatrie Biochemie Dermatologie Dětská gastroenterologie Dětská chirurgie Dětská kardiologie Dětská neurologie Dětská otorinolaryngologie Dětská psychiatrie Dětská revmatologie Diabetologie Farmacie Chirurgie cévní Algeziologie Dentální hygienistkaČlánek vyšel v časopise
Časopis lékařů českých
- Testování hladin NT-proBNP v časné diagnostice srdečního selhání – guidelines ESC
- Metamizol jako analgetikum první volby: kdy, pro koho, jak a proč?
- Horní limit denní dávky vitaminu D: Jaké množství je ještě bezpečné?
- Nejčastější nežádoucí účinky venlafaxinu během terapie odeznívají
Nejčtenější v tomto čísle
- Alkaptonurie a tvorba močových konkrementů
- Změny v močovém měchýři po krátkodobém zavedení permanentního katétru
- Metabolický syndrom a kožní onemocnění
- Hypokalémie u suicidálního pokusu dospívající dívky