#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Patient satisfaction with the management of acute postoperative pain in a medical facility


Authors: Z. Červenková 1;  E. Hlaváčková 1;  L. Hodačová 2
Authors‘ workplace: Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Pardubice 1;  Lékařská fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova. 2
Published in: Prakt. Lék. 2020; 100(Supplementum): 12-16
Category:

Overview

Introduction: Patient satisfaction with a pain management is a result of comparison of their expectations and perceived reality. It is influenced by many factors. The key factor is pain management, process that is aimed at eliminating pain.

Aim: To present information from the available primary research dealing with satisfaction of adult hospitalized patients with a pain management of their acute postoperative pain.

Methods: A literary search was performed - after setting the keywords, inclusion / exclusion criteria, time period and search question, two databases focused on nursing were searched. Relevant articles were chosen by titles, abstracts and then by full texts.

Results: Four foreign studies were found. The results point to a significant relationships between patient satisfaction with a pain management and overall comfort, staff’s attitude, empathy, awareness, waiting time for the analgesia and the length of time for pain relief to take effect.

Conclusion: The four studies point out that many factors influence patient satisfaction with their pain management, and that the pain intensity may not be the key factor.

Keywords:

Acute postoperative pain – literature review – pain management – patient satisfaction.


Sources
  1. Baštecká, B., & Mach, J. (2015). Klinická psychologie. Praha: Portál.
  2. Česko. (2011). Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, Sbírka zákonů České republiky. Praha.
  3. Gabrhelík, T. (2010). Léčba bolesti, akutní bolest. In M. Adamus, Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti (1.pp. 115–130). Olomouc: Univerzita Palackého.
  4. Gabrhelík, T., & Pieran, M. (2012). Léčba pooperační bolesti [Online]. Interní medicína pro praxi, 14(1), 23–25. Retrieved from https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2012/01/06.pdf
  5. Kapounová, G. (2007). Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada.
  6. Lošťáková, H. (2017). Nástroje posilování vztahů se zákazníky na B2B trhu. Praha: Grada Publishing.
  7. Málek, J. (2016). Praktická anesteziologie. Praha: Grada Publishing.
  8. Málek, J., & Ševčík, P. (2014). Léčba pooperační bolesti. Praha: Mladá fronta - Medical Services.
  9. Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření [Online]. Pedagogická orientace, vol. 23(issue 4), 427-454. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427
  10. Mareš, J. (2018). Individualizovaná péče o pacienta. Brno: MSD.
  11. Maxdorf s.r.o. (2020). Spokojenost pacientů se zdravotní péčí. [Online]. In Velký lékařský slovník. Praha: Maxdorf s.r.o. Retrieved from http://lekarske.slovniky.cz/pojem/spokojenost-pacientu-se-zdravotni-peci.
  12. Meißner, W., Komann, M., Erlenwein, J., Stamer, U., & Scherag, A. (2017). The quality of postoperative pain therapy in German hospitals [Online]. Deutsches Arzteblatt International, 114(10), 161–167. https://doi.org/10.3238/arztebl.2017.0161.
  13. Meško, D., Katuščák, D., & Findra, J. (2013). Chcete byť úspešní na vysokej škole?: akademická príručka. Martin: Osveta.
  14. Ministerstvo zdravotnictví ČR. (2015). Věstník č. 16 [Online]. In www.mzcr.cz. Retrieved from http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vestnik-c16/2015_10927_3242_11.html
  15. Raudenská, J., & Javůrková, A. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada.
  16. Vajčnerová, I., & Ryglová, K. (2017). Management kvality služeb v cestovním ruchu: jak zvýšit kvalitu služeb a spokojenost zákazníků. Praha: Grada.
  17. Vyhláška 102/2012 Sb.: Vyhláška o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče. Sbírka zákonů (2012). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
  18. Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.
  19. Zamazalová, M. (2008). Spokojenost zákazníka. Acta Oeconomica Pragensia, 16(4), 76–82.
Labels
General practitioner for children and adolescents General practitioner for adults
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#