Kognitivní deficit u pediatrických pacientů s roztroušenou sklerózou
Roztroušená skleróza (RS) je autoimunitní demyelinizační onemocnění CNS, které má za následek atrofii šedé hmoty mozkové. Začátek onemocnění se objevuje většinou u mladých dospělých, ale ve 2–5 % případů je diagnóza stanovena u pubertálních dětí nebo adolescentů, pouze v 0,2 % případů začíná před nástupem puberty.
Roztroušená skleróza (RS) je autoimunitní demyelinizační onemocnění CNS, které má za následek atrofii šedé hmoty mozkové. Začátek onemocnění se objevuje většinou u mladých dospělých, ale ve 2–5 % případů je diagnóza stanovena u pubertálních dětí nebo adolescentů, pouze v 0,2 % případů začíná před nástupem puberty.
Kognitivní porucha u dospělých jedinců s RS postihuje zejména vizuální a prostorové zpracování informací, řeč a epizodickou paměť. Třetina dětí s RS splňuje kritéria pro signifikantní kognitivní postižení. Předpokládá se, že onemocnění RS v dětském věku přináší výraznější poruchy kognitivních funkcí než u dospělých, zejména v oblasti řeči a verbální inteligence. V literatuře jsou udávány rozdíly v neuropsychologických testech mezi dětmi s RS ve srovnání se zdravými vrstevníky, řada výsledků testů je však ovlivněna spolehlivostí a validitou měření.
Práce autorů ze státní univerzity v New Yorku si kladla za cíl vyšetřit kognitivní funkce dětí s RS pomocí dvou krátkých testů hodnotících prostorové zpracování informací, které byly nejlépe hodnoceny při vyšetřování dospělých pacientů s RS. Jedná se o revidovaný test vizuální a prostorové paměti Brief Visuospatial Memory Test-Revised (BVMTR) a Symbol Digit Modalities Test, adaptovaný dle Rao (SDMT).
Analýza byla doplněna o testy inteligence a jazykové exprese ve snaze dokumentovat hypotézu, že řeč a inteligence jsou vysoce senzitivními parametry u dětí s RS. Studie se zúčastnilo 88 subjektů (43 dětí s RS a 45 kontrol). K jejich neuropsychologickému hodnocení byla použita skupina testů měřících inteligenci, jazykové schopnosti, vizuální paměť a rychlost zpracování informací. Ze získaných výsledků vyplynulo, že signifikantní statistické rozdíly mezi sledovanými skupinami byly nalezeny v testu BVMTR celkového učení (p<0,001), BVMTR oddáleného vybavení (p < 0,001) a SDMTE (p < 0,035).
Autoři studie považují zmíněné testy za nejvíce výpovědní při zkoumání intelektuálních a kognitivních schopností u dětí a adolescentů s roztroušenou sklerózou.
(moa)
Zdroj: Smerbeck A. M. et al. Visual-cognitive processing deficits in pediatric multiple sclerosis. Multiple Sclerosis Journal, 2011 Apr; 17 (4), 449–56
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.