Využití sledování interakce rodič – dítě v léčbě poruch řeči
Authors:
Z. Hánová
Authors‘ workplace:
ORL klinika FNKV, foniatrická ambulance, Praha
přednosta doc. MUDr. A. Hahn, CSc.
Published in:
Otorinolaryngol Foniatr, 55, 2006, No. 4, pp. 213-216.
Category:
Comprehensive Reports
Overview
Cílem práce bylo programově využívat potenciál rodiny v terapii poruch řeči. V předloženém článku popisuji svá pozorování a zkušenost v souvislostech s literárními zdroji. Vycházím z metody videotréninku a z rodinné terapie. Převážně intuitivní, neuvědomovaný proces (1), v němž rodiče dětem předávají schopnost řeči, lze podrobit mikroanalýze. Společným rozborem obrazu se lze terapeuticky dotknout podvědomých vodítek, jimiž se řídí rodičovské chování k dítěti. Ve foniatrické ambulanci jsem u 28 rodin užila videotrénink v terapii rozličných poruch řeči. Základem práce je zpomalená a zastavovaná videonahrávka a rodinně terapeutický přístup. Pracujeme na kontaktu, naladění (tuning in), příjmu iniciativ. Proces předávání řeči podrobujeme mikroanalýze. Ukazuje se, že způsob interakce rodičů a stav vývoje dětské řeči spolu souvisí cirkulárně. Zvažuji vztah tradované potřeby stimulace vývoje řeči a přestimulování (overstimulating).
Pracuji s tím, že předávání řeči dítěti rodiče převážně dělají nevědomě. Má-li dítě poruchu řeči, je užitečné, aby rodiče svou kompetenci posílili zkušeností z mikrovideoanalýzy interakce. Jazyk videotréninku navíc skýtá možnost komunikovat mezi profesionály svou zkušenost s vlivem rodiny na vývoj řeči dítěte.
Klíčová slova:
interakce s dítětem, terapie poruch řeči, videotrénink, kontakt, stimulace.
Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)Article was published in
Otorhinolaryngology and Phoniatrics
2006 Issue 4
Most read in this issue
- Traumatické perforace ušního bubínku
- Herpes zoster oticus
- Klinická anatomie nadbubínkové dutiny (Literární přehled)
- Možnosti 24hodinové pH-metrie horního jícnu v diagnostice ezofagofaryngeálního refluxu