#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Využití sledování interakce rodič – dítě v léčbě poruch řeči


Authors: Z. Hánová
Authors‘ workplace: ORL klinika FNKV, foniatrická ambulance, Praha přednosta doc. MUDr. A. Hahn, CSc.
Published in: Otorinolaryngol Foniatr, 55, 2006, No. 4, pp. 213-216.
Category: Comprehensive Reports

Overview

Cílem práce bylo programově využívat potenciál rodiny v terapii poruch řeči. V předloženém článku popisuji svá pozorování a zkušenost v souvislostech s literárními zdroji. Vycházím z metody videotréninku a z rodinné terapie. Převážně intuitivní, neuvědomovaný proces (1), v němž rodiče dětem předávají schopnost řeči, lze podrobit mikroanalýze. Společným rozborem obrazu se lze terapeuticky dotknout podvědomých vodítek, jimiž se řídí rodičovské chování k dítěti. Ve foniatrické ambulanci jsem u 28 rodin užila videotrénink v terapii rozličných poruch řeči. Základem práce je zpomalená a zastavovaná videonahrávka a rodinně terapeutický přístup. Pracujeme na kontaktu, naladění (tuning in), příjmu iniciativ. Proces předávání řeči podrobujeme mikroanalýze. Ukazuje se, že způsob interakce rodičů a stav vývoje dětské řeči spolu souvisí cirkulárně. Zvažuji vztah tradované potřeby stimulace vývoje řeči a přestimulování (overstimulating).

Pracuji s tím, že předávání řeči dítěti rodiče převážně dělají nevědomě. Má-li dítě poruchu řeči, je užitečné, aby rodiče svou kompetenci posílili zkušeností z mikrovideoanalýzy interakce. Jazyk videotréninku navíc skýtá možnost komunikovat mezi profesionály svou zkušenost s vlivem rodiny na vývoj řeči dítěte.

Klíčová slova:
interakce s dítětem, terapie poruch řeči, videotrénink, kontakt, stimulace.


Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#