#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

RECENZE KNIHY


Authors: Nohová Lucie 1
Published in: Listy klinické logopedie 2021; 5(1): 62-63
Category: Read - recommended?!

MÝTY A FAKTA O AUTISMU

Lucie Nohová
Lucie Nohová

Autismus je neurovývojová porucha charakterizovaná deficity v sociální interakci a komunikaci. Přítomné jsou též omezené, opakující se vzorce chování, zájmů či aktivit. (Raboch a kol., 2015) Publikací na téma poruch autistického spektra (PAS) vznikla v tuzemsku již celá řada. Některé z nich jsou zaměřené na problematiku autismu v celé šíři (např. Thorová, 2016; Šporclová, 2018; Hrdlička, Komárek, 2014; Nesnídalová, 1994), jiné se věnují konkrétní oblasti a jsou určeny odborníkům z řad pedagogů, speciálních pedagogů a psychologů (např. Šarközyová, 2020; Žampachová a kol., 2020; Bazalová, 2017; Bittmanová, Bittman, 2017; Vitásková, Kytnarová, 2017; Čadilová, Žampachová, 2016; Říhová, Vitásková, 2012). Rozrůstá se též řada (nejen) biografických publikací věnující se příběhům osob s poruchou autistického spektra (např. Hošková, 2020; Selner, 2019; Selner, 2017; Schovanec, 2017; Pátá, Hájek, 2016; Votyová a kol., 2015; Schovanec, 2014; Makovcová, 2013; Pátá, 2008; Pátá, 2007).

Publikace Mýty a fakta o autismu je jiného zaměření a název zcela vystihuje její obsah. Autor se snaží o předložení faktů (spíše než primárně o vyvracení mýtů), a to na základě studia výzkumů, často typu systematických review a metaanalýz, které jsou v rámci vědy založené na důkazech na nejvyšší úrovni. (ASHA, 2021) Většinou jsou tato fakta prezentována pochopitelnou formou, a tak odpovídají cílové skupině rodičů a populárně-naučnému zaměření publikace. V některých případech je však patrná tendence uchylovat se k příliš vědeckému stylu psaní, bez vysvětlení odborných termínů, které nemusí být pro laika srozumitelné. Například „Bilaterální destrukce způsobuje…“ (s. 86), „…skrze extenzivní perceptuální trénink.“ (s. 118), „Studie byla koncipována jako follow-up…“ (s. 126) a jiné. V kapitole o lécích užívaných k léčbě nejrůznějších symptomů přítomných u osob s PAS se vyskytuje velké množství lékařských termínů, které mohou být i pro jiné než lékařské odbornosti výzvou, např. „Risperidon nepůsobí… ani prokonvulzivně, nemá anticholinergní nežádoucí účinky ani nepůsobí hematotoxicky. Naopak má větší afinitu k extrapyramidovému systému, …“ (s. 131).

Kniha není učebnicí, proto nemá standardní členění kapitol, byť vnitřní logiku lze v jejich uspořádání nalézt. Každá jednotlivá kapitola (bez úvodu celkem 38) se zabývá konkrétním tématem (např. vlivem oxytocinu na léčbu autismu, screeningem autismu či ošetřením osob s autismem v praxi lékařů). Prezentována jsou témata málo známá: v kapitole Historie jedné krádeže se dovídáme o příslušnosti prvenství objevu autismu – unikátní; v kapitole Máme dětem s autismem rutinně snímkovat mozek? je obhajován přínos užití magnetické rezonance v komplexní diagnostice dětí s autismem – společensky „rezonující“; v kapitole Spory a podvody kolem očkování je vyvracen a vysvětlen vztah autismu a očkování pomocí vakcíny MMR – i tato kapitola je s okamžitým praktickým přesahem; v kapitole Mají děti s autismem odlišný čich? je prezentován výzkum s výsledkem doporučení, kterým vůním děti s autismem nevystavovat, „aby nedošlo k nepředvídatelným reakcím…“ (s. 78). Zajímavé jsou též kapitoly odkazující na osobnosti či publikace vztahující se k autismu s přímými citacemi i hodnocením (např. Autobiografie lidí s autismem, Dětský psychiatr povýšený do šlechtického stavu, Magie Catherine Lordová, Antropoložka na Marsu).

Pro klinické logopedy mohou být zajímavá témata vztahující se k vysvětlení nárůstu prevalence PAS (Proč narůstá počet případů autismu?), etiologii autismu (Předčasně narozené děti a autismus), diferenciální diagnostice z pohledu psychiatra (Umění diferenciální diagnostiky) či vlivu internetu a informovanosti rodičů v problematice PAS na jeho časnou diagnostiku (Jak internet ovlivňuje diagnostiku autismu?). Neméně přínosné je nastínění problematiky alternativních přístupů k autismu, včetně diet a imunologické problematiky (Česká lékařská komora varuje) a stručně též behaviorální a speciálněpedagogické intervence (Účinné behaviorální intervence). Poslední zmíněné může sloužit jako zdroj a odkaz na další možné formy intervence, včetně aplikované behaviorální analýzy a programu Early Start Denver Model.

Na závěr knihy autor nabízí psané rozhovory s některými osobnostmi (např. zakladatelkou občanského sdružení AUTISTIK Miroslavou Jelínkovou, zakladatelkou občanského sdružení Asociace pomáhající lidem s autismem APLA Kateřinou Thorovou či neuroložkou Hanou Ošlejškovou).

I přes některé výše zmíněné nedostatky, týkající se zejména srozumitelnosti vědeckých a medicínských termínů, je kniha vhodná pro všechny zájemce o problematiku PAS. Kliničtí logopedi z ní mohou čerpat relativně aktuální poznatky o této problematice z různých oblastí. Též na ni mohou odkazovat rodiče dětí s autismem, kteří v ní naleznou nejnovější informace i tipy na publikace a další podněty k následnému studiu. Nejedná se o publikaci, která by podávala vyloženě základní informace o PAS, hlubší poznatky z jedné oblasti ani metodické postupy práce s osobami s autismem. Spíše jde o knihu s širokým, více či méně rozpracovaným záběrem do různých oblastí s cílem nabídnout fakta. Každý čtenář v ní může najít svůj zájem a rozšířit si tak vědomosti z oblasti poruch autistického spektra.

1 Lucie Nohová, Mgr. Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Česká republika. E-mail: lucie.nohova01@upol.cz. ORCID: 0000-0002-5110-3347.


Sources
  1. ASHA [American Speech-Hearing-Association], 2020. Bias, Appraisal Tools, and Levels of Evidence. [online]. Rockville, USA: ASHA [cit. 15. 3. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/research/ebp/bias-appraisal-tools-and-levels-of-evidence/
  2. BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.
  3. BITTMANOVÁ, L., BITTMAN, J., 2017. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-53-4.
  4. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., 2016. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů: Pro žáky s poruchou autistického spektra. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-39-8.
  5. HOŠKOVÁ, M., 2020. Matěj maluje mapy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1645-2.
  6. HRDLIČKA, M., 2020. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1648-3.
  7. HRDLIČKA, M., ed., KOMÁREK, V., ed., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
  8. MAKOVCOVÁ, J., 2013. Maminko, nezpívej. Blansko: ALMI. ISBN 978-80-87494-11-0.
  9. NESNÍDALOVÁ, R., 1994. Extrémní osamělost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-024-3.
  10. PÁTÁ, P. K., 2007. Mé dítě má autismus. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2185-9.
  11. PÁTÁ, P. K., 2008. Mé dítě má autismus: příběh pokračuje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2683-0.
  12. PÁTÁ, P. K., HÁJEK, P. M., 2016. Svět očima dítěte s autismem. Praha: Beletris. ISBN 978-80-7520-086-0.
  13. RABOCH, J., ed. et al., 2015. DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe – Testcentrum. ISBN 978-80-86471-52-5.
  14. ŘÍHOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K., 2012. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2908-3.
  15. SELNER, M., 2019. Autismus & Chardonnay. Pozdní sběr. Praha: Paseka. ISBN 978-80-7432-975-3.
  16. SELNER, M., 2017. Autismus & Chardonnay. Praha: Paseka. ISBN 978-80-7432-862-6.
  17. SCHOVANEC, J., 2014. O kolečko míň: můj život s autismem. Praha: Paseka. ISBN 978-80-7432-497-0.
  18. SCHOVANEC, J., 2017. Vítejte v Autistánu: výpravy do lidské mysli a na nejpřekvapivější místa světa. Praha: Paseka. ISBN 978-80-7432-789-6.
  19. ŠARKÖZYOVÁ, L., 2020. Jak pracovat s dítětem s poruchou autistického spektra (PAS). Praha: Powerprint. ISBN 978-80-7568-241-3.
  20. ŠPORCLOVÁ, V., 2018. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
  21. THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
  22. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L., 2017. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5214-2.
  23. VOTYOVÁ, S., ed. et al., 2015. Nedávejte do hrobu motýla živého: příběhy lidí s autismem. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-260-2801-7.
  24. ŽAMPACHOVÁ, Z. et al., 2020. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5713-0.
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#