Nevstřícnost a nespolupráce pacientů – mýty a fakta
Authors:
P. Kardas
Authors‘ workplace:
Department of Family Medicine, Medical University of Lodz, Poland
Published in:
Čas. Lék. čes. 2004; : 556-559
Category:
Overview
Nevstřícní a nespolupracující pacienti jsou každému praktickému lékaři velmi dobře známým obecným problémem.Tento přístup je mezi pacienty silně rozšířen bez ohledu na typ a vážnost onemocnění. Důsledky nespolupráce(non-compliance) jsou vážné a zahrnují neúčinnost užité terapie, zhoršování stavu pacienta, potřebu dalších vyšetření,hospitalizaci a případně smrt. Non-compliance také silně zatěžuje ekonomiku zdravotního systému. Přesvšechny tyto vážné důsledky si mnoho lékařů plně neuvědomuje, jak často se tento stav objevuje. Naštěstí existujemnoho možností jak lepší spolupráce dosáhnout. Jejich využití může přinést lepší výsledky léčby a současněredukovat její náklady.
Klíčová slova:
non-compliance, léčba, komunikace mezi lékařem a pacientem.
Labels
Addictology Allergology and clinical immunology Angiology Audiology Clinical biochemistry Dermatology & STDs Paediatric gastroenterology Paediatric surgery Paediatric cardiology Paediatric neurology Paediatric ENT Paediatric psychiatry Paediatric rheumatology Diabetology Pharmacy Vascular surgery Pain management Dental HygienistArticle was published in
Journal of Czech Physicians
Most read in this issue
- Využití bioimpedanční metody pro stanoveníprocenta tělesného tuku obézních žen
- Nevstřícnost a nespolupráce pacientů – mýty a fakta
- Suprasegmentální účinky selektivní zadní rizotomie
- Nijmegen breakage syndrom na Slovensku