Zdravotní gramotnost týkající se infekce HIV mezi adolescenty v České republice: případová studie ze dvou českých měst – Plzně a Českých Budějovic
Authors:
J. C. Sekera 1; J. Preis 2; P. Pazdiora 3
Authors‘ workplace:
Charles University, Faculty of Science, Prague, Czech Republic
1; The University of West Bohemia, Faculty of Economics, Pilsen, Czech Republic
2; Charles University, Faculty of Medicine in Pilsen, Czech Republic
3
Published in:
Epidemiol. Mikrobiol. Imunol. 69, 2020, č. 4, s. 182-188
Category:
Original Papers
Overview
Zdravotní gramotnost je důležitým předpokladem pro udržení zdravé populace. V České republice a mezi českými autory neexistuje mnoho studií zaměřených na zdravotní gramotnost týkající se infekce HIV ve skupině dospívajících osob. V kontrastu s tím stojí poměrně vysoký vědecký zájem o informovanost a vnímání této problematiky dospívajícími v nejvíce postižených oblastech světa, zejména v subsaharské Africe a Indii.
Dospívající patří v oblasti infekce HIV do vysoce rizikové skupiny, přičemž vzdělání je jedním z hlavních faktorů ovlivňujících úroveň rizika infekce HIV. Zvyšování zdravotní gramotnosti je však realizováno pouze na některých typech středních škol.
Cílem této studie je ověřit zdravotní gramotnost týkající se infekce HIV u adolescentů ve dvou typech středních škol (gymnáziích a středních odborných učilišť), a to ve dvou krajských městech: v Plzni a v Českých Budějovicích.
Pro zjištění úrovně zdravotní gramotnosti v oblasti infekce HIV byl sestaven dotazník s 13 otevřenými a 9 uzavřenými otázkami, který byl implementován mezi studenty (N = 1 942) v 16 vybraných školách v roce 2015. Dotazník byl předem testován a jeho vyplnění zabralo cca 15 minut.
Studie prokázala, že ženy studující na gymnáziích disponují nejlepšími znalostmi v oblasti zdravotní gramotnosti infekce HIV. Oproti tomu nejnižší úroveň znalostí byla identifikována mezi muži, kteří studují střední odborná učiliště.
Znalosti a orientace v oblasti problematiky HIV/AIDS však nestačí. Důležitý je i fakt, zda dospívající dokáží tyto znalosti přeměnit ve svůj prospěch, a přispět tak k redukci rizika infekce HIV a svého vlastního rizikového chování.
Zavedení preventivních programů na všech typech škol a vzdělávání adolescentů v oblasti sexuálně přenosných nemocí je pro snížení expozice vůči HIV zcela zásadní. Existující rozdíly mezi pohlavími a školami mohou u některých těchto skupin zvýšit riziko infekce. Na základě zjištěných skutečností doporučujeme hledat cesty pro sjednocení a zefektivnění přístupu k výuce tohoto tématu na všech typech škol a více programy zaměřit na chlapce, neboť muži jsou největší skupinou HIV pozitivních osob v Česku.
Klíčová slova:
zdravotní gramotnost – deskriptivní průřezová studie – HIV/AIDS – studenti – Česká republika
Sources
1. Alhasawi A, Grover SB, Sadek A, Ashoor I, Alkhabbaz I, Almasri S. Assessing HIV/AIDS Knowledge, Awareness, and Attitudes among Senior High School Students in Kuwait. Medical principles and practice. International journal of the Kuwait University, Health Science Centre, 2019;28(5):470–476.
2. Bamise OF, Bamise CT, Adedigba MA. Knowledge of HIV/AIDS among secondary school adolescents in Osun state, Nigeria. Nigerian journal of clinical practice, 2011;14(3):338–344.
3. Country Progres Report, The Czech Republic, Global AIDS Responde Progress Report 2015. Prague, 2016
4. Gao X, Wu Y, Zhang Y, Zhang N, Tang J, Qiu J, Lin X, Du Y. Effectiveness of School-based Education on HIV/AIDS Knowledge, Attitude, and Behavior among Secondary School Students in Wuhan, China. PLoS ONE, 2012;7(9):e44881.
5. Gupta P, Anjum F, Bhardwaj P, Srivastav J, Zaidi ZH. Knowledge About HIV/AIDS Among Secondary School Students. North American journal of medical sciences, 2013;5(2): 119–123.
6. He L, Jin Y, Ren X, Wang L, Nie Z, Gu Q, Yao Y. Sexual Activity and HIV-Related Knowledge among Secondary School Students in China. The Eurasian journal of medicine, 2019;51(1):49–52.
7. Kirby Douglas B, Laris BA, Rolleri Lori A. Sex and HIV education programs: their impact on sexual behaviours of young people throughout the world. Journal of adolescent Health, 2007;40(3):206–217.
8. Kumar P, Pore P, Patil U. HIV/AIDS-related KAP among high-school students of municipal corporation school in Pune. An interventional study. Natl J Community Med, 2012; 3(1):74–79.
9. Louda P. Komparativní analýza úrovně znalostí v oblasti lidské sexuality mezi studenty středních škol a gymnázií. Bachelor’s thesis, 2011. Charles University.
10. Mičulková V. Prevence infekce HIV. PhD dissertation [online]. Brno, Masaryk University, 2018 [cit. 2019-6-8]. Dostupné na www:
https://is.muni.cz/th/xh4df/Disertacni_prace.pdf.
11. MŠMT, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Praha, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
12. MŠMT, Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha, 2009.
13. MŠMT, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání. Praha, 2017.
14. Odeigah L, Rasaki SO, Ajibola AF, Hafsat AA, Sule AG, Musah, Y. High risk sexual behavior among adolescent senior secondary school students in Nigeria. African health sciences, 2019;19(1):1467–1477.
15. Oljira L, Berhane Y, Worku A. Assessment of comprehensive HIV/AIDS knowledge level among in-school adolescents in eastern Ethiopia. Journal of the International AIDS Society, 2013;16(1):17349.
16. Othman SM. Knowledge about HIV/AIDS among high school students in Erbil city/Iraq. Global journal of health science, 2015;7(1):16.
17. Rabusic L, Kepáková K. Adolescent sexual behavior and the HIV/AIDS risk in the Czech Republic. Revija za sociologiju, 2003;34(3–4):189.
18. Roční zprávy o výskytu a šíření HIV/AIDS v ČR, Státní zdravotní ústav, online. 2019-5-28. Dostupné na www: http://www.szu.cz/tema/prevence/rocni-zpravy-o-vyskytu-a-sireni-hiv-aids-v-cr?highlightWords=hiv.
19. Rotheram-Borus MJ, Gillis JR, Reid HM, Fernandez MI, Gwadz M. HIV testing, behaviors, and knowledge among adolescents at high risk. Journal of Adolescent Health, 1997;20(3):216–225.
20. Sajdlová M. Znalosti a postoje k problematice HIV/AIDS u dospívajících ve vybraném regionu. Diploma thesis, 2012. Charles Univesity.
21. Shiferaw Y, Alemu A, Girma A, Getahun A, Kassa A, Gashaw A, Gelaw B. Assessment of knowledge, attitude and risk behaviors towards HIV/AIDS and other sexual transmitted infection among preparatory students of Gondar town, north west Ethiopia. BMC research notes, 2011;4(1):505.
22. Sikand A, Fisher M, Friedman, SB. AIDS knowledge, concerns, and behavioral changes among inner-city high school students. Journal of adolescent health, 1996;18(5):325–328.
23. Swenson RR, Rizzo CJ, Brown LK, Vanable PA, Carey MP, Valois RF, Romer D. HIV knowledge and its contribution to sexual health behaviors of low-income African American adolescents. Journal of the National Medical Association, 2010;102(12):1173–1182.
24. Šikolová V, Fialová A. Výsledky dotazníkového šetření k výuce problematiky HIV/AIDS na základních školách a víceletých gymnáziích. Státní zdravotní ústav, 2015.
25. Tapia-Aguirre V, Arillo-Santillán E, Allen B, Angeles-Llerenas A, Cruz-Valdéz A, Lazcano-Ponce E. Associations among condom use, sexual behavior, and knowledge about HIV/AIDS. A study of 13,293 public school students. Archives of Medical Research, 2004;35(4):334–343.
26. Thanavanh B, Harun-Or-Rashid M, Kasuya H, Sakamoto J. Knowledge, attitudes and practices regarding HIV/AIDS among male high school students in Lao People’s Democratic Republic. Journal of the International AIDS society, 2013;16(1):17387.
27. Kucera Z, Weiss P, Sverakova M. Risk Factors in the Sexual Behaviour of Czech Adolescents. International journal of adolescent medicine and health, 1998;10(2):129–140.
Labels
Hygiene and epidemiology Medical virology Clinical microbiologyArticle was published in
Epidemiology, Microbiology, Immunology
2020 Issue 4
Most read in this issue
- Data z první vlny epidemie covidu-19 z ÚVN Praha
- Těžké komunitní pneumonie v intenzivní péči
- Individualizované dávkování vankomycinu u geriatrických pacientů
- MAIT-bunky – ich biologický a medicínsky význam