Emotional and psychosocial situation of the child with serious handicap and his family
Authors:
J. Slaný; M. Slaná; V. Tomiczek
Authors‘ workplace:
Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Trnavská univerzita, Trnava
Published in:
Čes-slov Pediat 2017; 72 (6): 372-376.
Category:
Review
Článek byl vypracován v rámci řešení projektu APVV 14–0646 „Analýza potrieb sociálnej služby v oblasti včasnej intervencie v podmienkach Slovenska“.
Overview
The paper is about emotions and psychosocial situation of a child with severe disabilities, about some aspects of this situation - about the child and his parents, his entire family, health and society. Also we want to show the importance of the coordination of care for this child – which is the concept of so called early intervention. Emotions such as do not belong to often discussed and studied issues, however, they play very important role both in context of origin, as well as during the course of the serious illness and its prognosis, and therefore they should be given adequate attention to this problem.
Key words:
child with disability, early intervention, acceptation of serious disease by child, child with handicap and his parent, child with handicap and his family, child with handicap nad health specialist
Sources
1. Bártlová S, Matulay S. Sociológia zdravia, choroby a rodiny. Martin: Osveta, 2009.
2. Blažek B, Olmrová J. Světy postižených: sociální posila v rodinách s mentálně postiženým dítětem. Praha: Avicenum, 1988.
3. Novosad L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
4. Vágnerová M, Strnadová I, Krejčová L. Náročné mateřství. Praha: Karolinum, 2009.
5. Bartoňová M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, spol. s r.o., 2005.
6. Kerrová S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.
7. Kukla L, a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada, 2016.
8. Haškovcová H. Lékařská etika. Praha: Galén, 1994.
9. Vácha M, a kol. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012.
10. Beck AT. Kognitivní terapie a emoční poruchy. Praha: Portál, 2005.
11. Hájek K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012.
12. Nakonečný M. Lidské emoce. Brno: Academia, 2001.
13. Stuchlíková I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007.
14. Piaget J, Inhelder B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
15. Ericson HE. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015.
16. Fischer S, Škoda J. Speciální pedagogika – edukace a rozvoj osob se somatickým, psychologickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008.
17. Langmeier J, Balcar K, Špitz J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000.
18. Matoušek O, Pazlarová H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010.
19. Šamánková M, a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011.
20. Matějček Z. Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000.
21. Matějček Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.
22. Frankl VE. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997.
23. Benedikt XVI. Deus caritas est. Praha: Paulínky, 2008.
24. Svatošová M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? Praha: Grada, 2012.
25. Trojan K. Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne. Kraków: WAM, 2001.
26. Vojtíšek Z, Dušek P, Motl J. Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
27. Hodge D. Spiritual assessment in social work and mental health practice.
New York: Columbia University Press, 2015.
28. Křivohlavý J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
29. Možný I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 2002.
30. Špatenková N. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2011.
31. Mareš J. Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada, 2002.
32. Vágnerová M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.
33. Pugnerová M, Konečný J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012.
34. Vodáčková D, a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.
35. Vávrová S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
36. Vágnerová M. Psychopatologie pro pomáhajíci profese. Praha: Portál, 2008.
37. Šramková M. Základy všeobecnej psychológie pre pomáhajúce profesie. Nitra: Garmond, 2012.
Labels
Neonatology Paediatrics General practitioner for children and adolescentsArticle was published in
Czech-Slovak Pediatrics
2017 Issue 6
Most read in this issue
- Holoprosencephaly – case report
- Physical activity guidelines for Slovak children and youth (6–18 yr.)
- Nonhealing atopic eczema
- The specific care about children born with assisted reproduction