#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Výživové zvyklosti dětí mladšího školního věku ve městě Plzeň


Authors: D. Müllerová 1;  A. Aujezdská 1;  L. Müller 2
Authors‘ workplace: Ústav hygieny Lékařské fakulty, Univerzita Karlova, Plzeň vedoucí doc. Ing. Z. Zloch, CSc. 1;  Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity, Plzeň vedoucí prof. Ing. J. Psutka, CSc. 2
Published in: Čes-slov Pediat 2006; 61 (9): 502-505.
Category: Original Papers

Overview

Účel studie:
Cílem šetření bylo popsat stravovací zvyklosti u dětí mladšího školního věku.

Metody:
V náhodně vybraném souboru 400 dětí ve věku 9–10 let z plzeňských základních škol byl zjišťován při respondenci 91% metodikou frekvenčního potravinového dotazníku (FFQ) odhad skutečné frekvence příjmu jednotlivých potravinových skupin u plzeňských dětí. Výsledky: Ve výživových zvyklostech dětí bylo zjištěno nedostatečné zastoupení porcí zeleniny a nadbytečná frekvence příjmu sladkostí (1,9 porcí denně) a slazených limonád (1,7 porcí denně). Nevhodně často byly konzumovány také uzeniny (0,4 porce/den), minimálně naopak ryby a luštěniny (po 0,2 porcí/den). Průměrná „potravinová pyramida“ vyšetřované skupiny dětí byla tvořena 4,5 porcemi obilovin; 0,8 porce zeleniny; 2,7 porcemi ovoce; 4,5 porcemi mléka a mléčných výrobků, 1,8 porcemi masa a dalších významných zdrojů bílkovin, volné tuky pak tvořily 2,5 porcí denně.

Závěry:
Studií byl potvrzen u 9–10letých dětí trend zakládání nežádoucích stereotypů charakterizovaný zejména nižším proporcionálním obsahem zeleniny a nadbytečnou frekvencí příjmu kaloricky bohatých a nutričně chudých potravinových komodit v porovnání s doporučením zdravé výživy.

Klíčová slova:
výživa, děti mladšího školního věku, potravinová pyramida


Labels
Neonatology Paediatrics General practitioner for children and adolescents
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#