Hodnocení duchovních potřeb pacientů v paliativní péči
Authors:
E. Hajnová Fukasová 1,2; R. Bužgová 1; Feltl D. 1 3
Authors‘ workplace:
Ústav ošetřovatelství a porodní asistence, LF OU v Ostravě
1; Klinika onkologická LF OU a FN Ostrava
2; Ústav zobrazovacích metod, LF OU v Ostravě
3
Published in:
Klin Onkol 2015; 28(1): 13-19
Category:
Review
doi:
https://doi.org/10.14735/amko201513
Overview
Posouzení a správná diagnostika všech potřeb a problémů pacientů, včetně spirituálních, je nevyhnutelná pro zvyšování kvality komplexní ošetřovatelské péče. Při uspokojování potřeb nemocných je důležité nahlížet na člověka jako na jednotu těla a ducha. Identifikace a uspokojování spirituálních potřeb není jednoduché i proto, že pojem spiritualita nemá cílené a jasné vymezení. V paliativní péči má řešení a saturace duchovních potřeb velkou prioritu a může být klíčovým aspektem psychologického působení. Význam spirituality jako součásti psychické pohody si stále více uvědomují i zdravotničtí profesionálové. Měření spirituálních potřeb se přikládá menší význam a v mnoha zdravotnických zařízeních končí u ošetřovatelské anamnézy otázkami: „Jste věřící?“, „Máte duchovní potřeby?“. Spiritualita a náboženství jsou velice osobní záležitostí každého člověka. Mnoho pacientů se obrací k náboženství pro odpovědi na obtížné otázky a jiní hledají podporu prostřednictvím duchovních přesvědčení mimo rámec organizovaného náboženství. Záměna pojmů spiritualita a religiozita může vést k mnoha nedorozuměním. Základním předpokladem pro správnou diagnostiku a uspokojení duchovních potřeb je vymezení používaných výrazů a využívání standardizovaných měřicích nástrojů v klinické praxi. Cílem přehledové studie bylo vymezit pojem spiritualita, vyhledat měřicí nástroje vhodné pro hodnocení spirituálních potřeb člověka. Pro získání výsledků výzkumných prací zabývajících se problematikou duchovních potřeb u nevyléčitelně nemocných pacientů byly jako zdroj dat použity následující databáze (2005– 2013): EBSCO, Bibliographia Medica Čechoslovaca, Google Scholar, Solen – www.solen.cz, Profese on‑line. Do výběru studií byly zahrnuty systematický přehled, přehledový článek, kvalitativní a kvantitativní studie.
Klíčová slova:
spiritualita – náboženství – duchovní potřeby – paliativní péče
Úvod
Důsledná saturace všech lidských potřeb na konci života může být klíčovým aspektem zvládání terminální nemoci. Pacienti očekávají, že zdravotnický personál bude respektovat jejich náboženské a duchovní přesvědčení i obavy [1]. Spirituální péče nabízí možnost pomoci porozumět příběhu lidského života, důstojně zvládnout obtížnou situaci. Zahrnuje psychologické, sociální a duchovní aspekty a může také obsahovat specifické náboženské prvky přiměřeně zvyklostem člověka. Nevyléčitelně nemocní mají potřeby jako každý jiný člověk. Zajistit dobrou kvalitu života nevyléčitelně nemocného pacienta neznamená jenom léčbu bolesti a zmírnění obtěžujících symptomů, ale také zajištění pacientových potřeb v oblasti psychické, duchovní a sociální. Jejich priorita se však v průběhu nemoci mění. I u pacientů s nevyléčitelným onemocněním řada jejich potřeb zůstává neidentifikována a nesaturována. Jedná se především o potřeby psychosociální a spirituální, přičemž v závěru života pacientů často nabývají na významu. Abychom mohli hovořit o problémech v oblasti spirituálních potřeb, je dobré nejdříve pochopit, jak se projevuje stav uspokojení, tedy duchovní zdraví, pohoda. NANDA International vysvětluje termín duchovní pohoda jako schopnost dát životu význam, hodnotu a účel – cíl. Jejím výsledkem je harmonie a spokojenost. Vede ke stvrzení života ve vztazích s komunitou, prostředím, se sebou samým i s Bohem [2].
Spiritualita je zmiňována v souvislosti s náboženstvím, obřady a modlením a často je s ním i zaměňována. Jednoznačně definovat spiritualitu a religiozitu není jednoduché. Neostrá hranice mezi religiozitou a spiritualitou způsobuje, že termín spiritualita se používá příliš volně. Často dochází k záměně spirituality a religiozity [3]. Spiritualita a náboženství neznamenají totéž, avšak mohou se navzájem překrývat. Nepřesnost ve vymezení pojmu spočívá především v tom, že spiritualita může být vykládána odlišně – pro jedince znamená různé věci a nedá se vytvořit jednotná definice v konkrétních situacích pro všechny [4]. S pojmem spirituality se setkáváme až někdy v 90. letech 20. století. Do této doby se existence duchovních potřeb nepřipouštěla a duchovní svět zůstával stranou [5]. Obsahem spirituality, duchovna je něco, co nás přesahuje, např. hledání smyslu života. Význam slova religiózní vyjadřuje příslušnost k nějakému náboženství. Náboženství je soubor víry a praxe, organizovaný systém uctívání, často spojovaný s nadpřirozenou mocí, která formuje, řídí život i smrt člověka. Spiritualita je širší pojem. Všechna náboženství mají základní vyznání víry, rituály a praktiky. Sdružují lidi ve společenství se shodnými hodnotami, cíli a denními povinnostmi věřícího. Spiritualita je pojmem nadřazeným, protože zahrnuje i ty, kteří své duchovní prožitky praktikují ve vlastním systému náboženských představ. Udává směr života člověka [6]. Je podstatou a zdrojem života a bytí člověka. Podle Knoflíčkové je spiritualita životní oporou, která se neztrácí a znamená potenciál, který je možné v průběhu života organizovat a podporovat [7]. Taylor spiritualitu popisuje jako osobní snahu najít smysl a účel života. Jako pocit spojení s něčím transcendentním [8]. Je vícedimenzionální a týká se fyzické i psychosociální charakteristiky každého člověka [9]. Spiritualita vytváří souvislosti poskytující člověku naději a smysl [4].
Evropské asociace pro paliativní péči identifikovala tři složky duchovnosti:
- existenciální otázky – naděje, láska, radost, zoufalství, smíření, odpuštění, vina, stud, smysl života, utrpení a smrti;
- postoje a hodnoty – vztahy k blízkým, k sobě samému, k umění, přírodě, postoj k etice, morálce i k samotnému životu;
- náboženské myšlenky – víra, vztahy k Bohu, k absolutnu [4].
Cíl
Cílem přehledové studie bylo vymezení pojmu spiritualita, vyhledání měřicích nástrojů se zaměřením na hodnocení spirituality člověka.
Metodika
Pro získání dat byly použity následující databáze (2005– 2013): EBSCO, Bibliographia Medica Čechoslovaca, Google Scholar, Solen – www.solen.cz, Profese on‑line. Do výběru studií byly zahrnuty systematický přehled, přehledový článek, kvalitativní a kvantitativní studie. Celkem bylo nalezeno 37 měřicích nástrojů hodnotících spiritualitu člověka, z nichž 24 bylo zaměřených konkrétně na míru religiozity. Pouze 11 hodnoticích nástrojů posuzuje specifičnost spirituality a spirituálních potřeb. Uváděné měřicí nástroje spirituality jsou propojeny také otázkami zaměřenými na religiozitu.
Výsledky
Škály spirituálních potřeb
Hodnocení duchovních, spirituálních potřeb v praxi se jeví jako problémové, hlavně z důvodu absence klinických zručností sester. Ondrejka, Žiaková a Farský [1] prezentují ve své práci využití vybraných měřicích nástrojů na zjišťování spirituality, spirituální pohody, naděje, smyslu života a posouzení psychopatologických symptomů. Posouzení spirituálních potřeb a poskytování spirituální péče vidí jako nevyhnutelnou podmínku přiblížit se holistickým principům a zkvalitnění celkové péče o pacienta. Absence diagnózy „spirituální tíseň“ v ošetřovatelské dokumentaci přetrvává, pravděpodobně z důvodu obav sester zasahovat do privátní oblasti pacienta, a dalším důvodem je nedostatek vědomostí o spirituálních potřebách a zkušeností z oblasti jejich diagnostiky a saturace [10].
Škála, která se může stát efektivním nástrojem při diagnostice spirituální tísně – Index spirituální zkušenosti – , zahrnuje subškály spirituální podpory a spirituální otevřenosti, zachycuje spirituální zralost. Index je vhodný pro osoby s různou spirituální orientací. Škála spirituální pohody rozdělená do dvou dimenzí se soustředí na posouzení spirituální pohody v náboženské subškále, s vyjádřením vztahu k Bohu a vnímání spokojenosti se svým spirituálním životem v horizontální dimenzi existenciální pohody, která obsahuje existenciální pojetí účelu a smyslu života a životní spokojenosti. Škála je vhodná hlavně pro osoby s nízkou úrovní pohody [11]. Dotazník spirituální pohody obsahuje 82 položek. Zachycuje ukazatele, jako jsou např. křesťanská víra, sebeuspokojení, osobní zbožnost a subjektivní spirituální pohoda. Měřicí škála je zaměřena na spirituální růst a zralost. Dotazník spirituálního uvědomění (SAI) obsahuje 20 položek zaměřených na spirituální zážitky v souvislosti s přírodou, lidmi, uměním a Bohem [12]. Spirituální tíseň a beznaděj jsou vzájemně propojeny, pro jejich posouzení je využit Nowotny Hope scale posuzující naději v šesti dimenzích: D – důvěra ve výsledek – vyjadřuje očekávání dobra směrem do budoucnosti; I – vztahy s jinými – souvisí se zaměřením naděje k pomoci od jiných lidí nebo vztahování se k Bohu; M – doufat v možné; V – víra, využití religiozity při posilování naděje; Z – zaangažovanost a dimenze; A – vnitřní aktivita, která vyjadřuje důležitost budoucího výsledku v souvislosti s jeho aktivitou [10,13]. Škála životní smysluplnosti (ŠŽS) obsahující 18 položek posuzuje smysl a účel života člověka. Dělí se do tří dimenzí: 1. kognitivní, která je zaměřena na celkovou životní filozofii, chápání života, životní poslání; 2. motivační dimenze představuje položky životních cílů, plánů a potřebné síly; 3. afektivní subškálu reprezentují položky zaměřené na životní spokojenost, optimizmus, naplněnost i životní negativizmus. Autor škály uvádí Crombachovo alfa 0,87, které vyjadřuje vnitřní konzistenci škály [14]. Pražský dotazník spirituality – PSQ 36 zahrnuje měření v šesti subškálách. První, ekospiritualita, vystihuje pocit jednoty s přírodou a úctu k ní. Sounáležitost je dimenze zaměřená na radost z lidské spolupatřičnosti a blízkosti. Mystická zkušenost je subškála související s transcendencí. Dimenze etický entuziazmus je spojena s pozitivními city, soucitem, touhou pomoci. Subškála svědomitá péče souvisí s touhou nového, lepšího začátku. Poslední dimenze Pražského dotazníku spirituality souvisí s fascinací „nejvyšší pravdou“ a „nejvyšší realitou“, smrt jako „návrat domů“. Dotazník není nábožensky orientován, jeho výhodou je, že jej lze použít i u nereligiózních pacientů [15,16]. R. L. Piedmont je autorem Škály spirituální transcendence (STS) , která zahrnuje tři dimenze transcendence. První je zaměřena na člověka jako součást lidské společnosti, která vytváří nepřetržitou harmonii života. Druhá dimenze je univerzalita – přesvědčení o jednotné životní podstatě. Naplnění modlitbou, city a radostí je třetí dimenzí této škály. Vychází ze širokého konceptu spirituality týkající se značného rozsahu západních i východních náboženských tradic [3]. Dotazník FICA je určen k získávání duchovní anamnézy a má sloužit jako vodítko pro duchovní rozhovor v klinické praxi. Prostřednictvím tohoto nástroje můžou lékaři, ošetřovatelé a další pečující pracovníci řešit s pacienty duchovní otázky, které jsou pro ně důležité. Podle autorky dotazníku Pulchalski je metoda kladení otázek FICA použitelná napříč různými kulturami, protože struktura dotazníku vychází z obecných principů a hodnotící se nemusí doslovně držet daných formulací. Dotazník poskytuje pacientovi prostor k tomu, aby odpověděl zcela svobodně. Nutnou podmínkou je, aby lékař respektoval pacientovo přesvědčení, ať už je jakékoli. Rozhodně mu nesmí vnucovat svůj vlastní pohled na svět [17]. Dotazník spirituálních a religiózních témat (SRQ) je měřicí nástroj, ve kterém se autoři (T. J. Silber, M. Reilly, 1985) zaměřují na spirituální a náboženské přesvědčení ve vztahu spirituality a závažnosti nemoci. Má užší zaměření na spirituální a náboženské přesvědčení, postoje, chování u hospitalizovaných adolescentů [3]. Dotazník spirituální orientace – podle Říčana (2007) – jeden z prvních dotazníků nezabývajících se typickými náboženskými prvky. Dotazník spirituální orientace sestaven Elkinsonem obsahuje devět položek, subškál, jako je např. položka transcendentní dimenze, která svědčí o přítomnosti Maslowova vrcholného prožitku, nebo také položka životního hledání, která se zaměřuje na pocit odpovědnosti vůči životu [15].
Škály měřicích nástrojů hodnotících spirituální potřeby pacientů zobrazuje tab. 1.
Stručný pohled na tabulku známějších škál měřících spirituální pohodu ukazuje volnou hranici spirituality a religiozity. Nedostatek specifických položek pro spiritualitu je důsledkem nejasného teoretického vymezení spirituality [3].
V životě každého člověka je duchovní oblast důležitá, a mnohem víc zásadní je pro všechny pacienty s život ohrožujícím onemocněním a umírající. Životní hodnoty a smysl dodávají pacientům důstojnost a sebevědomí. Duchovní tíseň může ovlivnit fyzické potřeby i pocit úzkosti [19]. V literatuře existuje shoda, že péče o chronické pacienty na konci života je optimální, ale podle autora Fitzsimonse [20] je málo výzkumu zaměřeného na specifické potřeby. Přitom mnoho pacientů s nevyléčitelným onemocněním spoléhá na náboženské přesvědčení a praktiky, které jim pomohou vyrovnat se s nelehkou situací. Některé studie dokládají, že podpora duchovní pohody přispívá k zlepšení kvality života nemocných. To znamená, že spiritualita a náboženství jsou spojeny se zdravím a pomáhají pacientovi vytvořit pozitivní postoj, který mu umožní cítit se lépe. Knoflíčková také zdůrazňuje význam religiozity a spirituality u nemocných pacientů. Poukazuje na známou skutečnost, že duchovní přesvědčení v čase nemoci nabývá na významu víc než kdykoli jindy v životě a potřeba spirituálního směřování narůstá. Popisuje, že některým lidem pomáhá smířit se s nemocí a jiní se dívají na nemoc jako na „zkoušku víry“. Druzí mohou nemoc vnímat jako trest. Podle autorky spiritualita, religiozita, víra poskytuje pacientům návod, jak zvládnout různé zátěže, a je jim oporou. Mnozí pacienti mají svoji víru ve formě subjektivního osobního náboženství nebo obecné filozofie života. To znamená, že se nejedná o praktikování víry. Právě ve zdravotnických a sociálních zařízeních není jednoduché podchytit a uspokojit spirituální potřeby pacientů [7]. Duchovní potřeby jsou nedílnou součástí paliativní péče. Zdravotníci mají obtíže při zajišťování optimální duchovní péče. Přetrvává nejistota v tom, kdo by měl poskytovat duchovní péči, a v případě saturace potřeb mají zdravotníci nedostatek důvěry sami v sebe, v nastavené kompetence pro poskytování péče a největší problém vidí ve vlastní identifikaci konkrétních duchovních potřeb [21]. Obtížnost zhodnocení potřeb spočívá především v tom, že povaha spirituality se liší od jednotlivce k jednotlivci [4]. Hlavním předpokladem v hodnocení a uspokojování spirituálních potřeb v praxi jsou komunikační dovednosti a kvalitní vztahy. Nástroje pro hodnocení spirituality zaznamenány v tab. 1 jsou pro klinickou praxi časově i obsahově náročné. Podle McSherry a Ross v Milligan [4] zatěžují pacienty a také sestry zbytečnou prací a množstvím papírů. Podle autorů by se navíc mohly odhalit problémy, kterými by se zdravotničtí pracovníci následně nemuseli zabývat, a mohli by si dokonce znepřátelit některé skupiny klientů nevhodně formulovanými otázkami.
První a nejčastější kontakt s nemocným mívají zdravotní sestry, které jsou s pacientem v nejužším kontaktu. Jsou schopny lépe než kdokoli jiný ze zdravotnického týmu rozpoznat pacientovo vnitřní rozpoložení. Proto profesní sesterská organizace NANDA definuje v rámci ošetřovatelské diagnostiky také pojmy „duchovní nouze, porušená religiozita, konflikt v rozhodování“, které spadají pod ošetřovatelské problémy v oblasti souladu nebo rovnováhy mezi hodnotami, přesvědčením a činy člověka [22]. Mezi vodicí znaky pro stanovení problému ve spirituální oblasti patří úzkost, smutek, nedostatek naděje, klidu, lásky a odpuštění, nenalezení smyslu života v nemoci, hněv, neochota spolupracovat, a to všechno jsou zdravotníci při svém pozorování schopni odhalit. Spiritualita tedy spadá do kompetencí sester, které jsou schopné ji identifikovat. Součástí ošetřovatelského posouzení pacienta jsou otázky v oblasti duchovních potřeb. I když hodnocení spirituálních potřeb prodlužuje anamnestickou fázi ošetřovatelského procesu, je důležité jej provádět opatrně, bez necitlivého odhalení pacientova osobního života. Při kladení otázek v spirituální oblasti bývá na rozpacích nejen pacient, ale i zdravotník. Sestry mají někdy problém komunikovat s nemocnými o náboženských potřebách. Patřičné vzdělání, komunikační schopnosti, vnitřní intuice, osobní autenticita, důvěryhodnost a zkušenosti nabyté praxí jsou v identifikaci spirituality pacientů zdravotníkům nápomocny.
Spirituální potřeby bývají obtížně měřitelné. Mnohdy se zapomíná, že tyto potřeby mají i osoby, které se nehlásí k žádnému náboženství. Spirituální potřeby se často u takových jedinců navenek neprojevují, špatně se zaznamenávají a zdravotníci se na ně neptají [23]. Podle O’Conora a Aranda [24] lze některou z měřicích škál spirituálních potřeb vsunout do anamnestických formulářů. Autoři však poukazují na úskalí měřicích škál z důvodu jejich orientace na abstraktní vlastnosti nemocných. Při rozpoznávání spirituálních potřeb je v klinické praxi možné použít některý z měřicích nástrojů uvedených v tab. 1. Avšak jejich široké spektrum obsahu v spirituální problematice, časová náročnost, obtížná formulace otázek pro nemocné nedávají velký prostor pro jejich praktické využití. K posouzení duchovních potřeb v klinické praxi v ČR je přijatelné využít měřicí nástroje více univerzálního charakteru. Vhodným měřicím nástrojem duchovních potřeb se jeví FICA dotazník. Prostřednictvím tohoto nástroje mohou lékaři, ošetřovatelé a další pečující pracovníci řešit s pacienty duchovní otázky, které jsou pro ně důležité. Podle autorky dotazníku Pulchalski je metoda kladení otázek FICA použitelná napříč různými kulturami, protože struktura dotazníku vychází z obecných principů a hodnotící se nemusí doslovně držet daných formulací. Pražský dotazník spirituality je dalším možným měřicím nástrojem pro duchovní potřeby v klinické praxi. Jeho výhodou je, že není nábožensky orientován a je možné jej použít i u nereligiózních pacientů. Duchovní potřeby úzce souvisejí s nadějí pacienta. Naděje je měřitelná veličina, proto lze považovat Nowotny Hope scale za vhodný měřicí nástroj ve fázi posouzení ošetřovatelského procesu. V současné době s počtem lékařských a nelékařských pracovníků v klinické praxi není možné podrobně řešit duchovní otázku pacientů v dostatečném rozsahu. Podchycení a uspokojení spirituálních potřeb pacientů je součástí pastorační péče. V roce 2006 byla sepsána dohoda o duchovní péči ve zdravotnictví mezi Českou biskupskou konferencí a Ekumenickou radou církve v ČR. Signatáři v ní konstatují, že si jsou vědomi společného poslání sloužit potřebným. Stvrzují v něm, že v nemocničním zařízení poskytnou duchovní péči nemocným bez rozdílu víry [25]. Nejen péče o duševní pohodu pacientů, ale také hodnocení spirituálních potřeb by mělo být v kompetenci nemocničních kaplanů/ pastoračních pracovníků, kteří jsou k dispozici nejen pacientům, příbuzným a dalším blízkým osobám, ale také personálu. Nejsou vybaveni jen teologickým vzděláním, nýbrž i základními znalostmi psychologa a sociálního pracovníka „v terénu“. Nezasahují však do kompetencí farářů, psychologů nebo psychiatrů.
V oblasti paliativní péče a potřeb pacientů v paliativní péči v ČR i ve většině zemí střední a východní Evropy je jen málo vědeckých výzkumů. Literární zdroje mají většinou teoretický charakter. Domnívám se, že nízký počet validních publikací v ošetřovatelství v oblasti potřeb u terminálně nemocných pacientů může být částečně způsoben obtížným prosazováním se sester/ ošetřovatelství v odborných periodikách i samotnou neochotou sester spolupracovat na ošetřovatelských výzkumech a následně publikovat výsledky šetření.
Diskuze
Krátké nastínění problémů v diagnostice a saturaci duchovních potřeb pacientů v paliativní péči nezodpovídá otázku přesné definice duchovních potřeb, nelze ani říci, který měřicí nástroj pro zjišťování duchovních potřeb v paliativní péči je nejvhodnější. Z výše uvedených šetření však vyplývá, že je namístě monitorovat duchovní potřeby pacientů v paliativní péči, jejich důležitost a saturaci. Výzkumná šetření ukazují na často nevyjasněný problém definice duchovních potřeb, které jsou považovány za potřeby spirituální s důrazem na religiozitu a náboženství, a následně na související problém, kdo má saturovat duchovní potřeby. Dalším problémem se může jevit neschopnost, neochota komunikace na duchovní téma, a to jak ze strany personálu, tak i samotných pacientů. Pacienti v paliativní péči vyjadřují v duchovní oblasti potřebu naděje jako důležitého zdroje podpory v boji s nevyléčitelným onemocněním, který pomáhá zvládání jejich problémů. Každý člověk má duchovní potřeby, ale nemusí mít nutně vztah k žádnému náboženství. Touží po uzavření svého života, po klidném spočinutí a bezpečí. V praxi jsou duchovní potřeby hospitalizovaných pacientů v paliativní péči na nemocničních lůžkách často posuzovány pouze u příjmu pacienta, a to v rámci ošetřovatelského posouzení, kde sestra zaznamenává pouze duchovní potřeby ano/ ne. Hlubší, širší objasnění neprobíhá. Pokud pacient uvede, že má duchovní potřeby, dostane se mu informace o možnosti návštěvy bohoslužby a duchovního a sestra na základě této informace stanoví ošetřovatelskou diagnózu, ošetřovatelský plán i intervence. Zřídka se však u pacienta vrací k dané problematice. Přitom vyplnění 36položkového Pražského dotazníku spirituality nebo 29položkové škály naděje (Nowotny Hope scale) zabere pacientovi max. 15 minut času a nejsou pro něj náročné na vyplnění. Ve spolupráci se sociálním pracovníkem, nemocničním kaplanem/ pastoračním pracovníkem vyhodnotí vyplněné dotazníky a následně společně s pacientem naplánují intervence, které jsou součástí ošetřovatelské dokumentace. Duchovní pohoda pacienta je spojována s dodržováním etického kodexu sester – empatický přístup, vytvoření prostředí, ve kterém jsou respektována lidská práva, hodnoty, zvyky pacienta, je respektována pacientova důstojnost. A řešení religiózních otázek přenechat v kompetenci nemocničního kaplana, který dokáže řešit problémy pacientů nespadající do medicínské oblasti a v případě nutnosti umí rozeznat krizový stav a zprostředkovat kontakt s odborníkem. Péče o spirituální potřeby pacientů je dnes ve zdravotnictví v ČR na velmi rozdílné úrovni. V některých zdravotnických zařízeních funguje odborný pracovník 24 hodin denně, jinde však uspokojování duchovních potřeb probíhá v osobní režii pacienta a jeho blízkých. Záleží nejen na přístupu vrcholového managementu zdravotnických zařízení, ale i na vedení jednotlivých oddělení.
Spirituální potřeba nemocných bývá často potlačena v anonymním prostředí nemocnic, kdy je pacient objektem diagnostických a terapeutických metod. V nemocnicích i v dnešní době chybí akceptace duchovního rozměru péče. Saturace duchovních potřeb je nezbytnou součástí péče o pacienta, a to nejen v paliativní péči. Tuto službu kromě kaplana vykonávají také laici, kteří jsou profesionálně připraveni v oblasti poskytování tohoto druhu péče. Poskytují pomoc trpícím, ale i těm, kdo se o ně starají v existenciálních, spirituálních a náboženských potřebách. Duchovní péče je nabízena všem, kdo si to přejí, věřícím i nevěřícím. Způsob, úroveň a intenzita duchovní služby se řídí okamžitým zdravotním stavem nemocného. V hospicích probíhají bohoslužby tvořené společenstvím nemocných, jejich blízkých, zdravotníků i zaměstnanců hospice. Při liturgickém slavení se vzájemně prolínají světy nemocných, lidí doposud zdravých i těch, kteří již odešli z tohoto světa.
Závěr
Jedním z hlavních cílů paliativní péče je udržovat nebo zlepšit kvalitu života pacientům, kteří trpí nevyléčitelným onemocněním. Pacienti kromě saturování základních potřeb, které jsou v paliativní péči uspokojovány většinou s dopomocí zdravotníků, přikládají nemalou důležitost také potřebám psychologickým, sociálním a v neposlední řadě i spirituálním. Saturace spirituálních potřeb se nedotýká jenom pacientů věřících, ale pacientů všech. Vyhledávání a uspokojování duchovních potřeb by se mělo stát součástí komplexní ošetřovatelské péče o nemocné. Zjišťování bio‑ psycho‑ sociálních a spirituálních potřeb u terminálně nemocných a jejich rodinných příslušníků je nezbytnou součástí péče o umírajícího pacienta. Hodnocení saturace potřeb může být důležitým indikátorem pro měření kvality života. V paliativní péči je měření potřeb, a to nejen duchovních, vcelku obtížné. Z osobní zkušenosti mohu konstatovat, že v průběhu výzkumných šetření pacienti v paliativní péči často poukazují na náročnost a časovou obtížnost dotazníků, které vyplňují. Většinu měřicích nástrojů uvedených v tab. 1 lze v paliativní péči považovat pouze jako nástroje vhodné pro výzkum. Umírající pacienti uvádějí, že šetření určitého problému do hloubky pro ně ztrácí smysl, důležitost vidí v konkrétním řešení problému a uspokojení potřeby.
Autoři deklarují, že v souvislosti s předmětem studie nemají žádné komerční zájmy.
Redakční rada potvrzuje, že rukopis práce splnil ICMJE kritéria pro publikace zasílané do biomedicínských časopisů.
Mgr. Erika Hajnová Fukasová
Klinika onkologická LF OU a FN Ostrava
17. listopadu 1790
708 52 Ostrava-Poruba
e-mail: erika.hajnova@fno.cz
Obdrženo: 16. 6. 2014
Přijato: 27. 11. 2014
Sources
1. Ondrejka I, Žiaková K, Farský I (eds). Diagnostika spirituálnych potrieb u pacientov. In: Ošetřovatelská diagnostika a praxe založená na důkazech II. Nursing diagnostics and evidence based practice. Ostrava 2008: 37– 42.
2. Němcová J. Saturace spirituálních potřeb pacientů. Diagnóza v ošetřovatelství 2010; 6(1): 26– 29.
3. Stríženec M (ed.). Novšie psychologické pohľady na religiozitu a spiritualitu. Bratislava: Slovak Academic Press 2007.
4. Milligan S. Addressing the spiritual care needs of people near end of life. Nurs Stand 2011; 26(4): 47– 56.
5. Šimek J. Péče o spirituální potřeby nemocných. Diagnóza v ošetřovatelství 2006; 2(3): 102.
6. Ivanová K, Špirudová L, Kutnohorská J (eds). Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing 2005: 205.
7. Knoflíčková Z. Význam religiozity a spirituality ve stáří. Kontakt 2008; 10(1): 172– 176.
8. Taylor EJ. Prevalence and associated factors of spiritual needs among patients with cancer and familz caregivers. Oncol Nurs Forum 2006; 33(4): 729– 735.
9. Hermann CP. The degree to which spiritual needs of patients near the end of life are met. Oncol Nurs Forum 2007; 34(1): 70– 78.
10. Farský I, Žiaková K, Ondrejka I. Využitie hodnotiacich/ meracích nástrojov v diagnostike spirituálnej tiesne. In:Ošetřovatelská diagnostika a praxe založená na důkazech II. Nursing diagnostics and evidence based practice. Ostrava 2008: 15– 20.
11. Paloutzian RF, Ellison CW. Loneliness, spiritual well‑being and quality of life. In: Loneliness: a sourcebook of current theory, research and therapy. New York: Wiley Intescience 1982; 224– 237.
12. Halama P, Adamovová L, Hatoková M et al (eds). Religiozita, spiritualita a osobnosť. Vybrané kapitoly z psychológie náboženstva. Bratislava: Don Bosco 2006.
13. Nowotny ML. Assessment of hope in patient with cancer: development of an instrument. Oncol Nurs Forum 1989; 16(1): 57– 61.
14. Halama P. Vývin a konštrukcia škály životnej zmysluplnosti. Československá psychologie 2002; 46(3): 265– 276.
15. Říčan P (ed.). Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál 2007.
16. Říčan P, Janošová P. Spirituality: its psychological operationalization via measurement of individual differences. A Czech perspective. Studia Psychologica 2005; 47(2): 157– 165.
17. Puchalski CH. Díky rozhovorům o duchovních otázkách mohou lékaři svým pacientům lépe porozumět [Internet]. ©2013, [aktualizováno 21. prosince 2010; citováno 14. února 2014]. Dostupné z: http:/ / www.umirani.cz/ detail‑ clanek/ diky‑ rozhovorum‑ o‑ duchovnich‑ otazkach‑ mohou‑ lekari‑ svym‑ pacientum‑ lepe‑ porozumet.html.
18. Elkins DN. Beyond religion. Toward a humanistic spirituality. In: Schneider KJ (ed.). The Handbook of Humanistic Psychology. London: Sage Publications 2001: 201– 212.
19. Puchalski CM. Spirituality and the care of patients at the end‑of‑life: an essential component of care. Omega (Westport) 2008; 56(1): 33– 46.
20. Fitzsimons D, Mullan D, Wilson JS. The challenge of patients’ unmet paliative care needs in the final stages of chronic illness. Palliat Med 2007; 21(4): 313– 322.
21. Yardley SJ, Walshe CE, Parr A. Improving training in spiritual care: a qualitative study exploring patient perceptions of professional educational requirements. Palliat Med 2009; 23(3): 601– 607. doi: 10.1177/ 0269216309105726.
22. Marečková J (ed.). Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing 2006.
23. Vaníčková K (ed.). Spirituální potřeby seniorské populace v ČR [Internet] [aktualizováno 1. května 2002; citováno 2. prosince 2014]. Dostupné z: http:/ / granosalis.cz/ modules.php?name=News&file=print&sid=655.
24. O’Connor M, Aranda S (eds). Paliativní péče. Pro sestry všech oborů. Praha: Grada Publishing 2005: 70– 71.
25. Svatošová M (ed.). Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? Praha: Grada Publishing 2012: 88.
Labels
Paediatric clinical oncology Surgery Clinical oncologyArticle was published in
Clinical Oncology
2015 Issue 1
Most read in this issue
- Sarkomatoidní karcinom plic – kazuistika
- Hodnocení duchovních potřeb pacientů v paliativní péči
- Manažment pacientov s kastračne rezistentným metastatickým karcinómom prostaty
- Možnosti stanovenia sérovej koncentrácie osteokalcínu u pacientov s karcinómom pľúc pri podozrení na kostné metastázy