Vnímání úspěšnosti léčby psoriázy očima pacienta a lékaře
V USA proběhla rozsáhlá retrospektivní analýza spokojenosti pacientů a lékařů s léčbou psoriázy. Zkoumání proběhlo na základě dat z průzkumu zaměřeného na psoriázu Psoriasis Disease Specific Programme, prováděného společností Adelphi. Cílem bylo porovnání názoru pacientů a lékařů na léčbu. Podle autorů studie se jedná o první analýzu tohoto typu.
Princip a metodika hodnocení
Lékaři a pacienti nezávisle na sobě hodnotili spokojenost či nespokojenost s léčbou psoriázy. Jejich postoj k léčbě mohl mít dva výstupy. Shodný postoj = pacient i lékař se vyjádřili k úspěšnosti léčby stejně. Neshoda = pacient a lékař hodnotili spokojenosti s léčbou odlišně.
Lékaři vycházeli z informací o průběhu léčby a ze závažnosti symptomů. Pacienti hodnotili kvalitu života s ohledem na zdraví (HRQOL), dermatologický index kvality života (DLQI) a produktivitu práce pomocí indexu pracovní aktivity a produktivity (WPAI).
V rámci HRQOL pacienti hodnotí tyto faktory:
- mobilita,
- péče o sebe sama,
- každodenní aktivity,
- bolest/nepohodlí,
- úzkost/deprese.
DLQI zahrnuje tyto kategorie:
- symptomy a pocity,
- každodenní aktivity,
- volný čas,
- škola a zaměstnání,
- osobní vztahy,
- léčba.
V rámci WPAI se hodnotí:
- délka absence v zaměstnání,
- neplnohodnotně strávený čas v zaměstnání,
- celkové narušení pracovního života,
- narušení ostatních aktivit.
Výsledky analýzy
Své hodnocení poskytlo 627 dvojic pacient – lékař a 81,7 % z nich mělo na léčbu shodný názor. U 18,3 % dvojic se vnímání léčby ve smyslu spokojenosti s výsledky lišilo. Konsenzus lékaře a pacienta ve vnímání úspěšnosti léčby je považován za důležitý aspekt terapie, který přispívá k úspěšnému dodržování léčebného plánu.
Shoda byla definována jako hodnocení, kdy pacient i lékař vyjádřili oba buď spokojenost, nebo nespokojenost. V této skupině převažovala kombinace spokojený pacient a spokojený lékař (84,6 %) nad variantou nespokojený pacient a nespokojený lékař.
Neshoda znamenala hodnocení, kdy pacient byl spokojen a lékař nikoliv, nebo pacient byl nespokojen, zatímco lékař ano. V rámci neshodujících se dvojic byla častější kombinace nespokojený lékař a spokojený pacient (70,4 %) než naopak. To naznačuje, že nemocní mohou mít menší očekávání od léčby než lékaři. Někteří pacienti ani nemusejí mít povědomí o výsledcích, kterých lze léčbou dosáhnout. Zde vzniká pro lékaře prostor k edukaci pacientů.
Diskuse
Neshoda mezi pacientem a lékařem může podle autorů analýzy svědčit o jejich nedostatečné komunikaci a může negativně ovlivňovat úspěšnost léčby. Je možné, že pacienti, kteří pociťují zásadní dopad choroby na kvalitu života či produktivitu práce, nesdělují tyto poznatky svým lékařům v dostatečné míře.
Závěr
Efektivní komunikace mezi lékaři a pacienty je zásadní jak pro průběh léčby, tak i pro dosažení výsledků. Lékaři by měli brát v potaz kromě symptomů psoriázy rovněž kvalitu života, jak ji udávají pacienti. V úvahu připadá jak formální hodnocení (například formou DLQI), tak i neformální diskuse na dané téma.
(pak)
Zdroj: Korman N. J. et al. Satisfaction with current psoriasis treatment: misalignment between physician and patient perceptions. Dermatol Online J 2016 Jul 15; 22 (7), pii: 13030/qt7405k1nn.
Líbil se Vám článek? Rádi byste se k němu vyjádřili? Napište nám − Vaše názory a postřehy nás zajímají. Zveřejňovat je nebudeme, ale rádi Vám na ně odpovíme.