#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vnímání úspěšnosti léčby psoriázy očima pacienta a lékaře

14. 12. 2016

V USA proběhla rozsáhlá retrospektivní analýza spokojenosti pacientů a lékařů s léčbou psoriázy. Zkoumání proběhlo na základě dat z průzkumu zaměřeného na psoriázu Psoriasis Disease Specific Programme, prováděného společností Adelphi. Cílem bylo porovnání názoru pacientů a lékařů na léčbu. Podle autorů studie se jedná o první analýzu tohoto typu.

Princip a metodika hodnocení

Lékaři a pacienti nezávisle na sobě hodnotili spokojenost či nespokojenost s léčbou psoriázy. Jejich postoj k léčbě mohl mít dva výstupy. Shodný postoj = pacient i lékař se vyjádřili k úspěšnosti léčby stejně. Neshoda = pacient a lékař hodnotili spokojenosti s léčbou odlišně.

Lékaři vycházeli z informací o průběhu léčby a ze závažnosti symptomů. Pacienti hodnotili kvalitu života s ohledem na zdraví (HRQOL), dermatologický index kvality života (DLQI) a produktivitu práce pomocí indexu pracovní aktivity a produktivity (WPAI).

V rámci HRQOL pacienti hodnotí tyto faktory:

  • mobilita,
  • péče o sebe sama,
  • každodenní aktivity,
  • bolest/nepohodlí,
  • úzkost/deprese.

DLQI zahrnuje tyto kategorie:

  • symptomy a pocity,
  • každodenní aktivity,
  • volný čas,
  • škola a zaměstnání,
  • osobní vztahy,
  • léčba.

V rámci WPAI se hodnotí:

  • délka absence v zaměstnání,
  • neplnohodnotně strávený čas v zaměstnání,
  • celkové narušení pracovního života,
  • narušení ostatních aktivit.

Výsledky analýzy

Své hodnocení poskytlo 627 dvojic pacient – lékař a 81,7 % z nich mělo na léčbu shodný názor. U 18,3 % dvojic se vnímání léčby ve smyslu spokojenosti s výsledky lišilo. Konsenzus lékaře a pacienta ve vnímání úspěšnosti léčby je považován za důležitý aspekt terapie, který přispívá k úspěšnému dodržování léčebného plánu.

Shoda byla definována jako hodnocení, kdy pacient i lékař vyjádřili oba buď spokojenost, nebo nespokojenost. V této skupině převažovala kombinace spokojený pacient a spokojený lékař (84,6 %) nad variantou nespokojený pacient a nespokojený lékař.

Neshoda znamenala hodnocení, kdy pacient byl spokojen a lékař nikoliv, nebo pacient byl nespokojen, zatímco lékař ano. V rámci neshodujících se dvojic byla častější kombinace nespokojený lékař a spokojený pacient (70,4 %) než naopak. To naznačuje, že nemocní mohou mít menší očekávání od léčby než lékaři. Někteří pacienti ani nemusejí mít povědomí o výsledcích, kterých lze léčbou dosáhnout. Zde vzniká pro lékaře prostor k edukaci pacientů.

Diskuse

Neshoda mezi pacientem a lékařem může podle autorů analýzy svědčit o jejich nedostatečné komunikaci a může negativně ovlivňovat úspěšnost léčby. Je možné, že pacienti, kteří pociťují zásadní dopad choroby na kvalitu života či produktivitu práce, nesdělují tyto poznatky svým lékařům v dostatečné míře.

Závěr

Efektivní komunikace mezi lékaři a pacienty je zásadní jak pro průběh léčby, tak i pro dosažení výsledků. Lékaři by měli brát v potaz kromě symptomů psoriázy rovněž kvalitu života, jak ji udávají pacienti. V úvahu připadá jak formální hodnocení (například formou DLQI), tak i neformální diskuse na dané téma.

(pak)

Zdroj: Korman N. J. et al. Satisfaction with current psoriasis treatment: misalignment between physician and patient perceptions. Dermatol Online J 2016 Jul 15; 22 (7), pii: 13030/qt7405k1nn.



Štítky
Dermatologie Dětská dermatologie Dětská revmatologie Praktické lékařství pro dospělé Revmatologie
Partneři sekce
UCB

Nejnovější kurzy
Crohnova choroba a psoriáza
Autoři: doc. MUDr. Přemysl Falt, Ph.D.

Bezpečnost biologické terapie
Autoři: Prim. MUDr. Spyridon Gkalpakiotis, MBA. Ph.D.

Psoriáza: patofyziologické mechanizmy, léčba
Autoři: Prim. MUDr. Spyridon Gkalpakiotis, MBA. Ph.D.

Přejít do kurzů
Nejčtenější tento týden Celý článek
Kurzy Podcasty Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#