Komentář ke článku „Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci – Motol Speech Scale“
Authors:
J. Dršata
Authors‘ workplace:
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku LF UK a FN Hradec Králové
Published in:
Otorinolaryngol Foniatr, 70, 2021, No. 3, pp. 191.
Category:
Letter to Editor
doi:
https://doi.org/10.48095/ccorl2021191
Vážený pane šéfredaktore,
otázka, jak hodnotit benefit uživatelů kochleárních implantátů, je velmi obtížná a řeší ji většina seriózních implantačních center, stejně tak i výrobci a distributoři kochleárních implantátů, centra rané péče a další zainteresované strany.
Nottinghamská stupnice (Category of Auditory Performance – CAP [1]) spolu se škálovým hodnocením srozumitelnosti řeči (Speech Intelligibility Rating – SIR [2]) je stále zlatým standardem hodnocení benefitu kochleární implantace [3]. Výhody i limitace jsou v článku dobře popsány – škála CAP je velmi redukovaným pohledem na benefit kochleární implantace. Vzhledem k technologickým pokrokům uživatelé kochleárních implantátů zaplňují především nejvyšší stupně CAP, a tak se stává stále méně praktickou, nelze ji ani využít pro hodnocení přidaného benefitu sekvenční kochleární implantace (doplnění do oboustranné stimulace) a v podobných, v současnosti se vyskytujících situacích.
Motol Speech Scale (MSS) z tohoto pohledu představuje jedno z řešení. Část MSS hodnotící rozumění je pětistupňová, tzn. ještě užší než původní (7 stupňů) a zejména revidovaná CAP (12 stupňů). Škála MSS v zásadě rozšiřuje pohled na hodnocení benefitu kochleární implantace i na hodnocení vlastní verbální produkce [4]. V tomto smyslu je určitou paralelou mezinárodní škály SIR. Vedle CAP a SIR se používají další hodnotící škály (např. Meaningful Auditory Integration Scale – MAIS [5], Listening Progress Profile – LiP [6], Profile of Actual Speech Skills – PASS [7] a další). Řeč lze analyzovat po formální, obsahové i strukturální stránce v jednotlivých segmentech a ve všech těchto aspektech mohou kandidáti kochleární implantace selhávat, a naopak získat pokrok užíváním kochleárního implantátu. Tyto úvahy se mohly objevit v bohatší diskuzi.
Je odpovědností každého pracoviště zvolit si vlastní kritéria hodnocení a je v každém případě velmi dobré, že autoři uveřejnili svůj nástroj pro hodnocení benefitu kochleárních implantátů na svém pracovišti [4]. Publikace a související diskuze v rámci implantačních pracovišť je jedinou možností, jak nalézt takové hodnotící nástroje hodnocení přínosu kochleárních implantací, které se ujmou i na dalších pracovištích a posunou hodnocení benefitu kochleárních implantací dále.
ORCID autora
J. Dršata ORCID 0000-0002-0891-8700.
Přijato k tisku: 27. 4. 2021
MUDr. Jakub Dršata, Ph.D.
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku
LF UK a FN Hradec Králové
Sokolská 581
500 05 Hradec Králové
Sources
1. Archbold S, Lutman ME, Marshall DH. Categories of auditory performance. Ann Otol Rhinol Laryngol Suppl 1995; 166: 312–314.
2. Allen MC, Nikolopoulos TP, O‘Donoghue GM. Speech intelligibility in children after cochlear implantation. Am J Otol 1998; 19 (6): 742–746.
3. Liu S, Wang F, Chen P et al. Assessment of outcomes of hearing and speech rehabilitation in children with cochlear implantation. J Otol 2019; 14 (2): 57–62. Doi: 10.1016/j.joto.2019.01.006.
4. Aksenovová Z, Okluský M, Skřivan J. Hodnocení řeči u pacientů po kochleární implantaci – Motol Speech Scale. Otorinolaryngol Foniatr 2021; 70 (3): 156–160.
5. Robbins AM, Renshaw JJ, Berry SW. Evaluating meaningful auditory integration in profoundly hearing-impaired children. Am J Otol 1991; 12 Suppl: 144–150.
6. Nikolopoulos T, Wells P, Archbold S. Using Listening Progress Profile (LIP) to assess early functional auditory performance in young implanted children. Deafness Educ Int 2000, 2 (3): 142–151. Doi: 10.1179/146431500790561125.
7. NEAP – Nottingham Early Assessment Package 2004 [on-line]. Dostupné z URL: http: https: //www.cochlear.com/e0eab028-59d7-4238-9978-ddf38ea72a9e/en_rehab_neap_PASS_159kb.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=ROOTWORKSPACE-e0eab028-59d7-4238-9978-ddf38ea72a9e-l2CXQhs.
Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)Article was published in
Otorhinolaryngology and Phoniatrics
2021 Issue 3
Most read in this issue
- Acute vertigo in the ENT emergency
- Congenital malformations of the inner ear
- Ultrasound-guided percutaneous ethanol injection therapy of neck cysts as an alternative to surgery
- Evaluation of speech in patients after cochlear implantation – Motol Speech Scale