Hodnocení dotazníku spokojenosti účastníků ORL kongresu v Hradci Králové
Authors:
Viktor Chrobok 1; P. Čelakovský 1; Jan Mejzlík 2
Authors‘ workplace:
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku LF UK
Fakultní nemocnice Hradec Králové
; přednosta prof. MUDr. V. Chrobok, CSc., Ph. D.
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, Pardubická krajská nemocnice, a. s.
Fakulta zdravotnických studií Univerzita Pardubice
1; přednosta MUDr. J. Mejzlík, Ph. D.
2
Published in:
Otorinolaryngol Foniatr, 62, 2013, No. 4, pp. 226-231.
Category:
Report from ORL society
Overview
Cílem předkládaného sdělení je hodnocení strukturovaného dotazníku účastníky 5. česko-slovenského kongresu otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku v Hradci Králové. Pozitivně byla hodnocena organizační struktura kongresu: kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Pozitivní ohlas byl také vyjádřen na nově zavedenou formu elektronických posterů a k nim probíhající diskuse, i na uvedení video záznamu kulatých stolů a elektronických posterů na internetu.
Účastníci mají vyšší požadavky na kvalitu cateringové služby a společenskou část kongresu, kterým by měla být vedle odborné stránky kongresu věnována v budoucnu dostatečná pozornost.
Klíčová slova:
ORL kongres, dotazník, spokojenost účastníků
ÚVOD
Ve dnech 23. - 25. května 2013 se v Hradci Králové konal 5. česko-slovenský kongres otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, který byl současně 75. kongresem České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku ČLS JEP, 60. kongresem Slovenskej spoločnosti pre ORL a chirurgiu hlavy a krku a Kongresem nelékařských zdravotnických pracovníků (Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků).
Cílem předkládaného sdělení je hodnocení strukturovaného dotazníku, který byl po skončení kongresu elektronicky rozeslán účastníkům s žádostí o vyplnění. Vlastní zprávě z kongresu je věnováno samostatné sdělení v našem časopisu.
METODIKA
Strukturovaný dotazník s 29 otázkami byl rozeslán 570 účastníkům kongresu. Celkem 93 respondentů vyplnilo dotazník a odeslalo elektronicky zpět. Návratnost dotazníků byla 16,3 %. V následujícím textu je vždy uvedena otázka a procenta jednotlivých odpovědí, včetně grafického vyjádření. Otázky 21 až 28 hodnotily odpovědi spokojenosti na škále 1 až 5 (jako známky ve škole), vždy je uveden průměr (průměrná známka, 1 – nejlepší, 5 – nejhorší).
VÝSLEDKY
1. Které dny jste navštívil kongres?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
čtvrtek 75,3 %
pátek 91,4 %
sobota 76,3 %
2. Při účasti na celostátním kongresu preferuji více termín kongresu ve dnech
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
čtvrtek – pátek – sobota 70,7 %
středa – čtvrtek – pátek 29,3 %
3. Kolik je Vám roků?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
do 35 (včetně) 17,2 %
35-59 67,7 %
60 a více 15,1 %
4. Vyhovovala Vám organizační struktura odborného programu kongresu (kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení, elektronické postery)?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
ano 90,3 %
ne 6,5 %
nevím 3,2 %
5. Má pro mne význam účast anglicky hovořících zahraničních odborníků?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
ano 63,0 %
ne 28,3 %
nevím 8,7 %
6. Kolik instruktážních kurzů jste navštívil?
(odpovědělo 69, neodpovědělo 24)
1: 37,7 %
2: 36,2 %
3: 18,8 %
4: 5,8 %
5: 1,4 %
7. Cenu za instruktážní kurzy 100 Kč hodnotím jako
(odpovědělo 88, neodpovědělo 5)
přiměřená 79,5 %
nízká 9,1 %
vysoká 4,5 %
nevím 6,8 %
8. Témata kulatých stolů považujete za aktuální a vhodně zvolené?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
ano 85,7 %
ne 2,2 %
nevím 12,1 %
9. Navštívil jste vystavené postery?
(odpovědělo 73, neodpovědělo 19)
ano 79,3 %
ne 20,7 %
10. Účastnil jste se hlasování o nejlepší poster? (odpovědělo 23, neodpovědělo 68)
ano 25,3 %
ne 74,7 %
11. Je přínosná krátká prezentace posteru (3 minuty a 2 minuty diskuse)?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
ano 70,3 %
ne 7,7 %
nevím 22,0 %
12. Audio-video záznam kulatých stolů s umístěním na internetu považuji za přínosný?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
ano 82,4 %
ne 4,4 %
nevím 13,2 %
13. Elektronické postery umístěné na internetu považuji za přínosné?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
ano 91,3 %
ne 2,2 %
nevím 6,5 %
14. Společenský program splnil má očekávání
(odpovědělo 89, neodpovědělo 4)
ano 48,3 %
ne 15,7 %
nevím 36,0 %
15. Navštívil jste výstavu firem?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
ano 84,8 %
ne 15,2 %
16. Byla výstava firem přínosná?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
ano 84,8 %
ne 0 %
nevím 15,2 %
17. Účastnický poplatek je na celostátním sjezdu
(odpovědělo 89, neodpovědělo 4)
přiměřený 73,0 %
příliš vysoký 24,7 %
příliš nízký 2,2 %
18. Je správné, že nečlenové ORL společnosti platí za účast na kongresu vyšší kongresové poplatky?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
ano 70,3 %
ne 14,3 %
nevím 15,4 %
19. Považujete za užitečné, aby během obědové přestávky probíhala firemní „lunch sympozia“ podobně jako tomu je na zahraničních sjezdech?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
ano 52,7 %
ne 17,2 %
nevím 30,1 %
20. Uvítali byste, aby byl během sjezdu (před sjezdem, po sjezdu) organizován pro doprovázející osoby nebo účastníky další aktivity (návštěvy památek, zájezdy)?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
ano 46,2 %
ne 36,6 %
nevím 17,2 %
21. Jak hodnotíte konferenční prostory - velikost a úroveň vybavení sálů?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
velmi spokojen 62
spíše spokojen 28
nemám názor 0
spíše nespokojen 1
velmi nespokojen 1
průměr 1,38
22. Jak hodnotíte technické vybavení kongresových prostor?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
velmi spokojen 62
spíše spokojen 27
nemám názor 3
spíše nespokojen 1
velmi nespokojen 0
průměr 1,39
23. Jak hodnotíte cateringové služby během konference – kvalita jídla, rozmanitost nabídky?
(odpovědělo 92, neodpovědělo 1)
velmi spokojen 17
spíše spokojen 36
nemám názor 12
spíše nespokojen 19
velmi nespokojen 8
průměr 2,62
24. Jak hodnotíte služby registračního oddělení - ochota, znalosti?
(odpovědělo 93, neodpovědělo 0)
velmi spokojen 58
spíše spokojen 32
nemám názor 0
spíše nespokojen 3
velmi nespokojen 0
průměr 1,44
25. Jak hodnotíte webové stránky a on-line formuláře - jejich srozumitelnost, grafické zpracování?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
velmi spokojen 45
spíše spokojen 37
nemám názor 4
spíše nespokojen 2
velmi nespokojen 3
průměr 1,69
26. Jak hodnotíte webové stránky akce - rychlost aktualizace informací?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
velmi spokojen 49
spíše spokojen 36
nemám názor 3
spíše nespokojen 3
velmi nespokojen 1
průměr 1,59
27. Jak hodnotíte tiskoviny a informace v nich - finální program a Sborník abstrakt?
(odpovědělo 91, neodpovědělo 2)
velmi spokojen 52
spíše spokojen 30
nemám názor 4
spíše nespokojen 4
velmi nespokojen 1
průměr 1,59
28. Lze tisky nahradit informacemi na webu?
(odpovědělo 88, neodpovědělo 5)
ano 42,0 %
ne 58,0 %
29. Co lze zlepšit? Postrádal/a jste nějakou službu?
(odpovědělo 26, neodpovědělo 67)
Kritické příklady:
- Troška dlhšie prestávky a kvalitná káva, ktorú som ochotná aj zaplatiť.
- Preferuji sjezdy hlavně v období víkendu, jako to mají jiné odbornosti, tedy pátek, sobota a neděle. Dále by byla vhodná i ambulantní větev pro ambulantní lékaře, které část sdělení vůbec nezajímá, protože mají "svoje otázky a témata".
- Vadil mi někdy poměrně krátký čas určený na diskuse a přísný časový režim. Také souběh dvou z mého pohledu zajímavých témat člověka zamrzí.
- Příliš malý prostor pro společenský večer pro takový počet lidí - málo židlí, jídla i pití, jinak byl kongres na velice dobré úrovni.
Pozitivní příklady:
- Nevím, přišlo mi to dokonalé. Všetko bolo super. Jsem spokojen, dík!
- Nemusíte zlepšovat nic, takto organizovaný kongres v budoucnu míním znovu navštívit.
DISKUSE
Organizátoři kongresu a výbor České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku ČLS JEP považuje za účelné mít zpětnou vazbu o kvalitě celostátní odborné akce, aby bylo možné v budoucnu kongresy připravit v dobré odborné kvalitě a ke spokojenosti účastníků. Přestože návratnost odpovědí na dotazník nebyla vysoká – pouze 16,3 %, pokusíme se učinit z hodnocení dotazníku závěry. Návratnost dotazníku, který byl zaslán v roce 2009 po pražském kongresu prof. Betkou (1), byla přibližně shodná (50 z 347, tj. 14 %).
Většina respondentů preferuje pořádat kongres ve dnech čtvrtek až sobota, což vyjadřuje pravděpodobně názor privátních lékařů, zařadit do kongresových dnů sobotu a ochotu lékařů vzdělávat se i ve volném dni. Hlavním kongresovým dnem je pátek, pokud je kongres zahájen ve čtvrtek. Je překvapující, že kongresu se zúčastnilo velmi málo mladých lékařů do 35 let, pouze 43 z 570.
90 % odpovědí vyjádřilo spokojenost s organizační strukturou kongresu - kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Více než 60 % účastníků považuje za významnou účast zahraničních odborníků. Přestože většina považuje cenu za instruktážní kurz 100 Kč za přiměřenou, více než 70 % respondentů navštívilo pouze jeden až dva kurzy, z maximálního počtu 5 kurzů. Na kongresu bylo cekem 20 instruktážních kurzů v 5 blocích. Široká a mezioborová témata kulatých stolů, vybraná organizátory kongresu, byla hodnocena kladně. Ke shodným závěrům dospěli Betka a kolektiv při hodnocení kongresu v roce 2009 (1). Nově zavedené elektronické postery byly aktivně navštíveny, pozitivně byla hodnocena krátká prezentace posterů a diskuse, hlasování o nejlepší poster se však účastnila pouze čtvrtina dotázaných. Další novinkou, která byla hodnocena velmi kladně, je umístění audio-video záznamů kulatých stolů a elektronických posterů na internetu.
Společenská část neuspokojila 16 % odpovídajících, zatímco výstava firem byla navštívena většinou účastníků. Kriticky byla hodnocena úroveň stravování. Finanční náročnost kongresu je přiměřená, většina souhlasí s vyššími kongresovými poplatky pro nečleny ORL odborné společnosti. „Lunch sympozia“ a mimo kongresové aktivity preferuje pouze polovina respondentů.
ZÁVĚR
Česko-slovenský kongres v Hradci Králové v roce 2013 se snažil účastníkům nabídnout organizační strukturu odpovídající mezinárodním zahraničním akcím - kulaté stoly, instruktážní kurzy, volná sdělení a elektronické postery. Dále byly nově zavedené elektronické postery a k nim probíhající diskuse, uvedení video záznamu kulatých stolů a elektronických posterů na internetu pro účastníky kongresu a s časovým odstupem pro členy odborné ORL společnosti. Odborná část ORL kongresu v Hradci Králové byla většinou účastníků hodnocena velmi kladně. Na druhé straně je patrná vyšší náročnost účastníků na cateringové služby a společenskou část kongresu, kterým by měla být věnována do budoucna zvýšená pozornost.
Adresa ke korespondenci:
Prof. MUDr. Viktor Chrobok, CSc., Ph.D.
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku
LF UK a Fakultní nemocnice Hradec Králové
Sokolská 581
500 05 Hradec Králové
e-mail: chrobok@fnhk.cz
Sources
1. Betka J., Nártová E., Plzák J.: Zpráva o dotazníkové akci o průběhu 72. kongresu České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku. Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/, 59, 2010, s. 85-89.
Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)Article was published in
Otorhinolaryngology and Phoniatrics
2013 Issue 4
Most read in this issue
- Narrow Band Imaging (NBI) - endoskopická metoda pro diagnostiku karcinomů hlavy a krku
- Elektrostimulace nepohyblivé hlasivky – metodika v naší modifikaci
- Chirurgická léčba tumorózních lézí slinných žláz za období pěti let
- Okulobulbární forma myastenie gravis: neobvyklá diagnóza v ORL ambulanci