DEVELOPMENTAL DYSPHASIA – DIAGNOSTIC POSSIBILITIS FROM PRACTICE OF CLINICAL SPEECH THERAPIST AND PSYCHOLOGIST
Authors:
PhDr. Mgr. Vacková Lenka
Authors‘ workplace:
Ambulance klinické logopedie. Psychologické poradenství a diagnostika. Wellnerova 3c, 779 00 Olomouc
Published in:
Listy klinické logopedie 2019; 3(1): 36-42
Category:
Main topic
Overview
The article tries to bring a brief insight developmental dysphasia. Issue is very extensive and it is not possible to comprehend its width fully in this article. The main aim is to show the possibilities of diagnosis and differential diagnoses, the use of some developmental scales end tests applicable to clinical speech therapist. It is especially the use of scales and tests battery which enables us to follow better development of disorders in time and helps us to aim the therapy more precisely. Very importantly it facilitates to gain valuable information for research.
Keywords:
developmental dysphasia – diagnosis – differential diagnoses – MKN-10 – DSM-V – scales – tests battery
Sources
- BAYLEY, N., 2006. Bayley Scales of Infant and Toddler Development – 3rd Edition (Bayley III). San Antonio, TX: Harcourt Assessment. Praha: Testcentrum – Hogrefe.
- BLYTHE, S. G., 2012. Dítě v rovnováze. Pohyb a učení v raném dětství. 2 vyd. Praha: Inštitút psychoterapie a socioterapie. ISBN 978-80-9710-330-9.
- BOLCEKOVA, E., M. PREISS, L. KREJČOVÁ, 2015. Token test. Otrokovice: Propsyco.
- ČADILOVÁ, V., Z. ŽAMPACHOVÁ a kol., 2012. Edukačně – hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra (do 7 let). Praha: Pasparta.
- DLOUHÁ, O. et al., 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2.
- DUNN, W., 1999. Short Sensory Profile. San Antonio, TX: Harcourt Assessment.
- EDFELDT, A.W., 1992. Reverzní test. Brno: Psychodiagnostika.
- FELCMANOVÁ, L., 2013. Test zrakového vnímání a soubor pracovních listů pro rozvoj zrakového vnímání. Praha: Dyscentrum.
- GROB, A., Ch. S. MEYER a P.HAGMANN – von ARX, 2013. IDS. Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let. Praha: Testcentrum – Hogrefe.
- HENDERSON, S. E., SUGDEN, D. A., BARNETT, A. L., 2014. MABC-2 - Test motoriky pro děti. Praha: Testcentrum – Hogrefe.
- KREJČÍŘOVÁ, D., P. ŘÍČAN, 2006. Dětská klinická psychologie. 4 vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
- LORD, C., K.GOTHAM, M. RUTTER, P. C. DILAVORE, S. RISI, S. L. BISHOP, R. J. LUYSTER, W. GUTHRIE, 2014. ADOS-2 – Diagnostika a hodnocení poruchy autistického spektra. Praha: Testcentrum – Hogrefe.
- MATĚJČEK, Z., M. VÁGNEROVÁ, 1992. Test obkreslování. Bratislava: Psychodiagnostika, spoločnosť s r. o.
- MATĚJČEK, Z., Z. ŽLAB, 2000. Test laterality. Brno: Psychodiagnostika.
- MKN-10 [online], [cit. 2019-04-02]. Dostupné z: http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
- NEUBAUER, K. et al., 2018. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
- POSPÍŠILOVÁ, L. (2018), Vývojové poruchy řeči/ jazyka/ komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch. Listy klinické logopedie, e- časopis, č. 1/2018, s. 39 – 44, Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/01/18_0161_Listy_klinicke_logopedie_1_2018.pdf
- RABOCH, J., M.HRDLIČKA, P. MOHR, P. PAVLOVSKÝ, R. PTÁČEK, 2015. DSM-5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: : Testcentrum – Hogrefe. ISBN 978-80-86471-52-5.
- RICHTROVÁ. B., 2018. Diagnostická rozvaha nad specifickými vývojovými poruchami řeči a jazyka. Listy klinické logopedie, e- časopis, č. 1/2018, s. 12 – 16, Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/01/18_0161_Listy_klinicke_logopedie_1_2018.pdf
- ROUBÍČKOVÁ, J., J. HEDÁNEK, 2011. Dysartrický profil. Test 3F. 3 vyd. Praha: Galén.
- SCHOPLER, E., M. E. VAN BOURGONDIEN, G. J. WELLMANN, S. R. LOVE, 2015. Posuzovací škála dětského autismu CARS2. Praha: Testcentrum – Hogrefe.
- SINDELÁROVÁ, B., 2007. Deficity dílčích funkcí. Brno: Psychodiagnostika.
- ŠKODOVÁ, E., I. Jedlička a kol., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
- ŠKODOVÁ, E., F. MICHEK, M. MORAVCOVÁ, 1995. Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí. Praha: Realia a.s.
- ŠTURMA, J., M. VÁGNEROVÁ, 2010. Kresba postavy. Brno: Psychodiagnostika s.r.o.
- TELLEGEN, P. J., J. A. LAROS, D. HEIDER, 2008. SON-R 2 ½ - 7. Neverbální inteligenční test. Praha: : Testcentrum – Hogrefe.
- THORNDIKE, R. L., E. P. HAGEN, J. M. SATTLER, 1996. Standfordský Binetův inteligenční test – IV. Revize. Brno: Psychodiagnostika.
- VOLEMANOVÁ, M., 2013. Přetrvávající primární reflexy, opomíjený faktor problémů učení a chování. Praha: Volemanová Marja Annemiek – Red tulip.
- WALLACE, K., 2008. Listening Skills Inventor. Vital Links and Sensory History Questionnaire by Kerry Wallace.
- WECHSLER, D., 2002. WISC-III. Wechslerova inteligenční škála pro děti. Praha: Testcentrum – Hogrefe. ISBN 80-86471-29-5.
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescentsArticle was published in
Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)
2019 Issue 1
Most read in this issue
- DEVELOPMENTAL DYSPHASIA – DIAGNOSTIC POSSIBILITIS FROM PRACTICE OF CLINICAL SPEECH THERAPIST AND PSYCHOLOGIST
- DEVELOPMENTAL DYSPHASIA AT THE PRESENT TIME
- PHONOLOGICAL DISORDERS AND DIAGNOSTICS IN SLOVAK CONDITIONS
-
DĚTEM S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ PŘEJI LASKAVÉ RODIČE, CHÁPAVÉ UČITELE A PŘIMĚŘENÝ ROZVOJ
ROZHOVOR S MGR. JANOU ŠAROUNOVOU Z SPC PRO VADY ŘEČI