#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

CO JE A CO NENÍ INFORMOVANÝ SOUHLAS


Authors: I. Sucharda
Authors‘ workplace: Gynekologická ambulance Nemocnice Varnsdorf
Published in: Čas. Lék. čes. 2002; : 75-79
Category:

Overview

Zrovnoprávnění vztahu lékař – pacient při respektování odborné převahy lékaře – vedlo k prosazení práva pacientana dokonalé poučení před každým závažnějším diagnostickým či léčebným výkonem. Pacient má právo být seznámense svým zdravotním stavem a s plánovaným postupem zdravotníků, má však také právo podrobné informaceodmítnout. Teprve po dostatečném informování může pacient vyjádřit svůj souhlas s plánovaným výkonem.K jakémukoliv zásahu do zdravotního stavu pacienta je jeho souhlas nezbytný; výjimku tvoří pouze v zákoněvýslovně uvedené situace. Získat platný, tedy kvalifikovaný nebo též informovaný souhlas lze jen od pacientaschopného přijmout informace, posoudit a zvážit jejich význam a rozhodnout na jejich základě o tom, jaká je jehovůle. Neschopen tohoto úkonu není jen člověk s trvale sníženou schopností rozhodování, ale i ten, kdo není schopeninformace přijmout z jazykových důvodů, jehož psychický stav je ovlivněn momentálním zdravotním stavem,závažnou nemocí, vlivem léků či jinak. U dítěte je nositelem práva na poučení a vydání souhlasu zákonný zástupce(většinou rodiče), starší dítě však má v mezích svého chápání také právo na názor. K běžným výkonům není nutnápísemná forma souhlasu, stačí souhlas ústní či konkludentní. K výkonům s vyšším stupněm závažnosti a rizika jepísemná forma nanejvýše doporučitelná. Musí však být spojena s možností pohovoru, vysvětlení a zodpovězenímdotazů. Obsahem poučení má být nejen informace o tom, co bude provedeno, ale také o způsobu provedenía očekávaném přínosu výkonu. Nezbytné je poučit o očekávaných následcích, ale i možných nežádoucích komplikacích, a to s přihlédnutím k jejich častosti i závažnosti. Poučení pacienta o výkonu a jeho rizicích neomezuje právopoškozeného pacienta na náhradu způsobené škody, vede však často ke zlepšení komunikace mezi pacientema zdravotníky, a tím i k zlepšení vzájemné spolupráce.

Klíčová slova:
informovaný souhlas, poučení pacienta, reverz.

Full text is not available online.
If interested in a scan of this journal, contact NTO ČLS JEP.

Labels
Addictology Allergology and clinical immunology Angiology Audiology Clinical biochemistry Dermatology & STDs Paediatric gastroenterology Paediatric surgery Paediatric cardiology Paediatric neurology Paediatric ENT Paediatric psychiatry Paediatric rheumatology Diabetology Pharmacy Vascular surgery Pain management Dental Hygienist
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#