#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Case management a jeho aplikace v pobytových sociálních službách
(zkušenosti z certifikace Vážka®)


Authors: L. Hájková
Published in: Geriatrie a Gerontologie 2015, 4, č. 3: 158-159
Category: Comment

Overview

Poskytování kvalitní péče o lidi s demencí, a především v domovech se zvláštním režimem vyžaduje multidisciplinární spolupráci. Díky několikaletým zkušenostem s certifikačním systémem Vážka® docházíme k názoru, že spolupráce je vitálním aspektem péče, kde nelze oddělovat služby na „ty zdravotní“ a „ty sociální“.

Klíčová slova:
case management – certifikace Vážka


V posledních několika letech se setkáváme s nárůstem nových zařízení pro lidi s demencí, která opírají své přednosti především o to, zda a jak je prostor architektonicky uzpůsoben lidem s demencí, kde je zařízení umístěno, jak moderní je atd. Tyto aspekty péče jsou pro nás samozřejmě také důležité a ve Strategii péče o lidi s demencí P-PA-IA se jimi více zabýváme(1). Nicméně nejsou to jediné charakteristiky péče. Na webových stránkách zařízení se dnes můžeme „virtuálně projít jeho chodbami“ a to jistě není špatně. Je ale možné projít se „virtuálně péčí“ a poznat z webových stránek kvalitní zřízení? Je možné, aby zájemce o službu (pečující, člověk s demencí a včasnou diagnózou) v dnešní době poznal opravdu kvalitní zařízení podle fotek nebo videí?

Koordinace péče chybí

Péče není zákon o sociálních službách nebo množství vykázaných výkonů, které každoročně předkládáme našim donátorům. Péče je vztah na úrovni člověk s demencí – pečovatel, ale také pečovatelé a odborníci jiných profesí k sobě navzájem. Nutno zdůraznit, že takováto síť vztahů má své limity závislé na proměnlivosti potřeb lidí s demencí(2).

Dalším ukazatelem kvality péče se nám tedy jeví schopnost spolupráce na interdisciplinární úrovni. V sociálních pobytových službách rozumějme spolupráci mezi zdravotními sestrami, sociálními pracovníky, pracovníky v sociálních službách, dále pak lékaři různých odborností (praktickými lékaři, psychiatry, specialisty), nutricionisty, fyzioterapeuty, psychology atd. Koordinace péče je důležitá v domácím prostředí – v případě, že do domácnosti dochází více poskytovatelů služeb, je důležité zajistit jejich návaznost a vzájemnou informovanost. Stejně tak je však důležité koordinovat poskytování služeb mezi jednotlivými zařízeními a poskytovateli služeb. Součástí toho je taková koordinace služeb, aby vyhovovaly potřebám jednotlivých osob (case management).

Bohužel ne všude je princip propojenosti zdravotně sociální problematiky pochopen. V pobytových zařízeních ještě donedávna fungoval systém paternalistické péče. Není to tak dávno, kdy i domovy pro seniory (dříve domovy důchodců) byly pouze nemocnice pro „přestárlé občany“ s plně institucionálním systémem péče.

V rámci systému certifikace Vážka se velmi často setkáváme s tím, že vedoucí pracovníci domovů se zvláštním režimem si stále nejsou vědomi výhody spolupráce a v zařízeních existuje řevnivost, nechuť spolupracovat mezi zdravotními a sociálními úseky.

Příklad z praxe

Domov se zvláštním režimem (kapacita kolem 40 míst). Při dotazování vedení, jak domov vznikl, bylo panem ředitelem sděleno, že „při vzniku zákona o sociálních službách“. Ale „dlouho to vedly zdravotní sestry a podle toho také péče vypadala“, „nechtěly předat vedení sociálnímu úseku“.

Bohužel roztříštěnost a „nespolupráce“ mezi zdravotníky a sociálním úsekem je viditelná i z umístění kanceláří vedoucích pracovníků – vrchní sestra sídlí v jiné budově, než je budova domova se zvláštním režimem, sociální pracovnice naopak sídlí v budově domova. Kancelář ředitele je menší místnost o 2 křeslech, takže o poradě týmu se v tomto prostoru nedá ani uvažovat.

Napjatá atmosféra je znatelná při rozhovoru s vedoucími pracovníky i pracovníky přímé péče. Situace je vyhrocená, neobejde se bez emocí a popisu osobních prožitků, svalování viny za to či ono selhání (např. při překladu klienta z nemocnice). Pan ředitel si je dobře vědom vyhrocenosti situace, která eskaluje v posledních několika letech, a uvádí, že řešení jistě přijde později, neboť on již brzy uvolní své místo nástupci – odchází do penze.

Jako auditorský tým v tomto procesu pouze popisujeme, čeho jsme svědky. Nepřísluší nám stavět se na tu či onu stranu, kritizovat nebo dávat „dobře míněné rady“.

Jedná se pouze o jeden popis reality, které jsme byli svědky. Nutno zdůraznit, že na tzv. reauditu po téměř 2 letech byla situace naprosto jiná, a to při stejném personálním obsazení. Nový pan ředitel nás uvádí do své kanceláře (bývalé jídelny pro zaměstnance), kde je veliký stůl na porady týmu. Pracovníci si chválí nejen možnost spolupracovat u jednoho stolu, ale oceňují, že jim nový ředitel dal při svém nástupu možnost vyjádřit se, kdo chce být vedoucím jakého úseku, a společně nově nastavil s ostatními kompetence – pro pracovníky jasněji. O jídelnu zaměstnanci nepřišli, pouze se strategicky přesunula do budovy domova se zvláštním režimem, což je podle mého úsudku lepší než předtím, kdy pracovníci museli opouštět domov se zvláštním režimem a odcházet přes dvůr do druhé budovy.

Šetření provádí i ombudsman

Na důležitost interdisciplinární spolupráce v péči o lidi s demencí upozorňuje i Kancelář veřejného ochránce práv ve své publikaci Ochrana práv seniorů v institucích s důrazem na osoby s demencí. Na příkladu jednoho domova se zvláštním režimem popisuje rozdělení a organizační členění jednotlivých úseků domova po roce 2007 (platnost zákona o sociálních službách). I přesto, že fyzicky došlo k rozdělení na úsek zdravotní a sociální, podle slov ředitelky zařízení musí bezpodmínečně fungovat předávání informací. Dále paní ředitelka uvádí, že tento proces si prošel úskalími, ale nyní je již nadstandardní, a to i díky: předávání informací od rodin (Deníčky pro vzkazy s rodinami), rannímu předávání služby, denním poradám koordinátorek domova se zvláštním režimem a domova pro seniory, předáváním informací mezi vedoucí zdravotního úseku a přímé obslužné péče, pravidelným pondělním poradám týmu a jiným způsobům předávání porad (informační tabule).

Závěr

V průběhu několikaleté praxe v procesu certifikace Vážka mě osobně velmi těší setkávat se s profesionály, kteří se snaží posunout péči o lidi s demencí dál, respektive blíže k člověku a jeho potřebám. V tomto ohledu je pak case management důležitým pilířem kvalitní péče.

Autorka práce prohlašuje, že v souvislosti s publikací tohoto článku není ve střetu zájmů a vznik ani publikace článku nebyly podpořeny farmaceutickou firmou.

Mgr. et Mgr. Lucie Hájková

Gerontologické centrum, Praha 8


Mgr. et Mgr. Lucie Hájková

e-mail: lucie.hajkova@gerontocentrum.cz

Je absolventkou Fakulty humanitních studií UK – katedry Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích (2003–2006), dále pak Zdravotně sociální fakulty JČU, oboru Rehabilitační-psychosociální péče o postižené děti, dospělé a staré osoby (2003–2005). V letech 2005–2007 spolupracovala jako asistentka výzkumu v rámci projektů: „Vliv reminiscenční/ taneční terapie na zdravotní stav a kvalitu života seniorů žijících v institucích“, jejichž řešitelem bylo Gerontologické centrum, Praha 8. Od roku 2007 působí jako sociální pracovník a koordinátor respitní služby v České alzheimerovské společnosti. Jako členka týmu konzultantů ČALS spolupracuje v rámci systému Certifikace Vážka na zvyšování kvality poskytovaných služeb v zařízeních pro lidi s demencí.


Sources

1. Holmerová I, Janečková H, Jarolímová E. Strategie České alzheimerovské společnosti P-PA-IA (Péče a podpora lidem postiženým syndromem demence). Geriatrie a gerontologie, 2013; 3: 158–164.

2. Hradcová D. Jak komunikovat v trojúhelníku: inspektor – klient s demencí – pečující. Rezidenční péče, 2014. Str. 14–15.

3. Válková M, Korejsová M, Holmerová I. Diskusní materiál k východiskům dlouhodobé péče v ČR. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2010.

4. Lukasová M, Hradilová A. Ochrana práv seniorů v institucích s důrazem na osoby s demencí. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2014. Str. 63–66. Dostupné z: http://spolecne.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/projekt_ESF/Seniorska_konference/sbornik_CZ.pdf

Labels
Geriatrics General practitioner for adults Orthopaedic prosthetics
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#