#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

MUDr. Karin Šrajerová: Běžný chod ordinace si už nepamatuji


Published in: Prakt. Lék. 2022; 102(1): 31
Category:

Profesní medailonek: MUDr. Karina Šrajerová Narodila se v Považské Bystrici, ale vyrůstala na Vysočině. Vystudovala 1. Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. V roce 2000 složila 1. atestaci ze všeobecného praktického lékařství. Momentálně se připravuje k atestaci z paliativní medicíny, kterou měla složit již na jaře, ale kvůli pandemii a současnému enormnímu zatížení v ordinaci musela vše přesunout. Má tři děti a intenzivně se věnuje studiu různých jazyků.

Na počátku pandemie měla lékařka z Nových Butovic MUDr. Karin Šrajerová minimum pacientů, až ji to děsilo a cítila se provinile. Teď jí nestačí ani prodloužená ordinační doba. Pravidelně se jí stává, že stráví v ordinaci i dvanáct hodin v kuse. Během první vlny pandemie zemřelo několik jejích pacientů, kteří umřít nemuseli. Odkládaly se výkony, jako například koronarografie či preventivní prohlídky. Aby své ordinaci trochu odlehčila, rozhodla se následovat cestu on-line komunikace s pacienty.

Jak sama tvrdí, on-line komunikace totiž výrazně zjednodušuje proces specifikace anamnéz, objednání na vyšetření i zasílání e-receptů. V dnešním rozhovoru nám MUDr. Karin Šrajerová prozradila své zkušenosti s „chodem ordinace“ nejen pomocí aplikace Medevio.

Které období bylo pro vás nejnáročnější a proč?

Nejnáročnější to bylo asi na začátku roku 2020, hlavně psychicky. Strach z infekce a vlastní smrti přinášel velký tlak. Připadala jsem si bezmocná, přemýšlela jsem, jestli je správné obětovat sebe a svoji rodinu starosti o pacienty. Chyběly nástroje, jak se s pacienty spojit. Bylo zjevné, že telefon nestačí. Tápalo se ve všem, ve vystavování neschopenek, v pravidlech pro izolaci, karanténu a podobně. Další velmi náročné období nastalo na jaře 2021, kdy se nám do ordinace dostaly vakcíny AstraZenecy. Organizace očkování tak, aby se vakcíny neznehodnotily a pacienti se nenahromadili v čekárně, byla opravdu svízelná.

Jak jste to řešila?

Když bylo po několika týdnech překotných telefonátů jasné, že potřebujeme nějaký jiný lépe plánovatelný způsob komunikace, začala jsem s pacienty komunikovat služebním mailem. Pro obě strany to byla velká pomoc. Bohužel se časem ukázalo, že čtení mailů je zdlouhavé, a některé pacienty jsem třeba pohoršovala velmi úsporným sdělením – bez oslovení či úvodu. To už jsem začala podvědomě hledat něco dalšího a náhodou jsem narazila na Medevio. Rozhodla jsem se to zkusit.

Pandemie koronaviru trvá v naší společnosti už přibližně dva roky. Co se pro vás za tu dobu v ordinaci změnilo? Proměnilo se i chování pacientů? Zaváděli jste nějaké novinky, nové nástroje?

Změnilo se toho hodně. Přestala jsem se bát ordinovat na dálku. Přes počáteční nejistotu jsem pochopila, že to tak pacienti chtějí. Když si myslím, že bychom se opravdu měli vidět, domluvíme si termín návštěvy. Bohužel jsou ale někteří pacienti již natolik zpovykaní, že mi klidně napíší, že termín nemohou akceptovat, protože jdou s dítětem na kroužek nebo ke kadeřníkovi. Jednou jsem už jsem po několika výměnách termínů nevěděla, jak to pacientovi vysvětlit. Napsala jsem mu, že nejsem kadeřnice. Mám pocit, že pacienti hledají supermarket s kamarádem, který na něj má vždy zdarma čas, a to při nedostatku praktiků nejde.

Přece když jsem nemocný a kontaktuji lékaře, mé zdraví by mělo být prioritou. Hledala jsem tedy platformu, která mě i pacientovi komunikaci zpřehlední a utřídí. Myslím, že Medevio ten potenciál má, jen bude chtít doladit.

Jaké změny se v budoucnu dotknou vás i vašich kolegů?

Změnit musíme dostupnost. Na podzim jsem mluvila s kamarádkou a ta mi říkala, že v lokalitě, kde bydlí, není prakticky možné se k praktikovi dostat nebo se s ním jakkoliv spojit. Jiný kolega z polikliniky má na dveřích informaci, že neošetřuje respirační onemocnění a na jeho telefon se ani nelze dovolat. Je nemyslitelné, abychom se takto k našim pacientům chovali. Bohužel, kde není žalobce, není soudce. Pak se nemůžeme divit, že jsme my, praktičtí lékaři, považováni jak specialisty, tak pacienty za lékaře „n-tého řádu“. Respekt a důvěru si můžeme budovat právě poctivou prací. Je třeba zlepšit komunikaci s pacienty i organizaci práce. Toho by si měly při hodnocení více všímat i pojišťovny.

Vnímáte pozitivně přechod ordinace do on-line prostředí?

Ano, vnímám. Považuji to za krok vpřed. Jsem ráda za každého pacienta, který zbytečně nemusí trpět. Dnes mi např. jeden pacient poslal přes Medevio obrázek krku s jasnou tonzilitidou, navíc opakovanou. Během chvilky pak dostal e-recept a nemusel ani vytáhnout paty z domu.

Rozhodla byste se pro aplikaci i bez pandemie?

I kdyby žádná pandemie nebyla, určitě bych o Medeviu uvažovala.

Jaká pozitiva a jaká negativa s sebou podle vás používání aplikace Medevio nese?

Když mám chvíli čas, můžu si v Medeviu jednoduše zorganizovat práci. Dobrá je i strukturovanost a rychlá orientace. Negativně vnímám to, že jej pacienti používají jako sociální síť – chtějí si často dlouze chatovat. Bude třeba větší edukace pacientů. Musíme jim vysvětlit, jak aplikaci používat k oboustranné spokojenosti. Občas mají tendence nám dlouze děkovat, čehož si samozřejmě vážím, jen mi utíká čas vyhrazený pro jiný případ.

Co byste vzkázala čtenářům?

Aby navzdory těžkým časům vytrvali v dobrém a nenechali se otrávit nepříjemnostmi, které na nás každý den číhají. Také aby povzbuzovali pacienty k očkování, aby se očkovalo v ordinacích a byla ochota nechat se očkovat i v domácím prostředí. Zatím objíždím Prahu 5 a 13 sama. Jednou i toto skončí a vyjdeme z toho posíleni.

Chcete se podívatna Medevio?

Použijte QR kód nebo navštivte www.medevio.cz/lekar


Labels
General practitioner for children and adolescents General practitioner for adults
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#