#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

František Kaván: Zimní krajina


Published in: Čes-slov Pediat 2023; 78 (1): 2.
Category:

František Kaván: Zimní krajina

GASK – Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora. Foto Zdeněk Matyásko

František Kaván patří mezi významné české krajináře konce 19. a první poloviny 20. století. Mimo to byl i básníkem a překladatelem. Pocházel z chudé krkonošské rodiny žijící u Jilemnice. Tato krajina se mu tedy stala první, ale i pozdější inspirací. Už na gymnáziu začal malovat obrazy, pod vlivem Antonína Chittussiho a Julia Mařáka. Ten mu také doporučil další studium na Akademii výtvarných umění. Kaván maloval v duchu realismu, jehož hlavním představitelem byl právě Chittussi. V době šířící se secese jsou Kavánovy obrazy poznamenány i tímto stylem. Často se u něj také objevují na jednom plátně prvky jak romantické, tak realistické. V roce 1894 namaloval u své chalupy obraz velkého formátu Podmrak, který má sociální rozměr, protože je na něm v dáli u cesty žena s odloženými hráběmi odpočívající po práci. Dílo později zakoupil mecenáš, architekt Josef Hlávka a na výstavě Exposition Universelle v Paříži byl tento obraz oceněn zlatou medailí.

Kaván z Akademie nakonec v roce 1896 odešel a pod vlivem umělců kolem Moderní revue se pokoušel o symbolisticko-dekadentní malbu, kterou nazval romantický symbolismus. Názvy jeho obrazů mluví za sebe: Odtékání, Klekání, Chátrání. Později se znovu vrátil k realismu a ke zdůraznění významu české krajiny. František Kaván zůstal u zachování tradičních hodnot umění, čímž nemohl konkurovat moderním umělcům. O jeho obrazy byl ale ke konci jeho života velký zájem.

Obraz Zimní krajina ze sbírek Galerie Středočeského kraje byl namalován mezi lety 1910–1915. Představuje jen velmi mírně zvlněnou zasněženou krajinu s poměrně nízkým horizontem a vzduchem tetelícím se v paprscích zimního slunce. V popředí se barevně vymykají dva hnědavé keře a ze sněhu vystupující uschlá tráva. Malíř využil škálu chladných barevných tónů. Na horizontu je měkce odděluje barva narůžovělá od odrazu zapadajícího slunce, kterou malíř použil i na jinak bělostném a modravém sněhu. Ale její odstín tu je zlehka nafialovělý. Obraz vyznívá už vzhledem k tématu poněkud posmutněle, což završují uschlé keře na zasněžené pláni.

Juliana Boublíková Jahnová


Labels
Neonatology Paediatrics General practitioner for children and adolescents
Topics Journals
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#