Kapky s liposomálním ozonizovaným olejem snižují oční mikrobiální zátěž před operací katarakty

14. 11. 2023

Periokulární zóna a spojivka se vyznačují vysokou mikrobiální aktivitou. Proto je důležité v rámci předoperační profylaxe před chirurgickým výkonem tuto bakteriální zátěž redukovat, aby se minimalizovalo riziko infekce. Cílem níže prezentované studie, která proběhla ve 20 italských centrech, bylo zhodnotit antimikrobiální účinnost nového očního roztoku u pacientů podstupujících operaci katarakty.

Protizánětlivý ozon

Ozon v plynné i vodné fázi představuje silný a spolehlivý antimikrobiální prostředek s antiseptickým a protizánětlivým účinkem. Je schopen zničit všechny známé typy grampozitivních a gramnegativních bakterií, včetně extrémně odolných bakterií, jako jsou Escherichia coli a multirezistentní Staphylococcus aureus. Plynný ozon je nestabilní molekula složená ze 3 atomů kyslíku, lze ho však stabilizovat ve formě liposomální ozonové disperze. Nedávno byla uvedena na trh specifická formulace k očnímu použití, složená z 0,5% ozonizovaného oleje v liposomech s přídavkem hypromelózy.

Metodika a průběh studie

Prospektivní intervenční multicentrická nerandomizovaná klinická studie fáze IV používala jako kontrolu druhé neoperované oko každého pacienta. Studovaná populace se skládala ze 174 pacientů ve věku > 18 let, kteří podstoupili od června 2019 do prosince 2020 operaci šedého zákalu v jednom ze 20 zúčastněných center.

Pacienti si 3 dny před plánovanou operací aplikovali do oka indikovaného k operaci 4× denně 2 kapky zkoumaného izotonického očního roztoku (0,5% ozonizovaný liposomální slunečnicový olej s hypromelózou), zatímco druhé oko bylo ošetřeno fyziologickým roztokem.

Subkonjunktivální výtěry byly odebrány z každého oka před zahájením léčby (tedy 4 dny před operací) a poté 10 minut před výkonem. Všechny odebrané vzorky byly do 24 hodin odeslány k analýze na mikrobiologické oddělení univerzitní nemocnice v Turíně.

Výsledná zjištění

30 % z 696 stěrů odebraných před zahájením aplikace očních kapek bylo sterilních. Kontaminované výtěry měly vysokou prevalenci koaguláza-negativních stafylokoků, včetně Staphylococcus epidermidis. Bylo izolováno více než 60 různých bakteriálních druhů. Po podávání kapek s liposomálním ozonizovaným olejem došlo k významnému snížení mikrobiální zátěže u > 90 % vzorků. Mikrobiální zátěž v kontrolní skupině zůstala nezměněna.

Pouze 3 (1,7 %) ze 174 pacientů hlásili oční nežádoucí příhodu v ošetřovaném oku, a to minimální spojivkovou hyperémii. Jiné známky postižení spojivek (výtok a papily) nebyly zaznamenány u žádného z pacientů. 96,0 % nepociťovalo během podávání kapek žádný oční dyskomfort, mírný dyskomfort se vyskytl u 6 pacientů (3,5 %). Abnormality rohovky ani jiné významné vedlejší účinky nebyly pozorovány. Žádný z pacientů po operaci katarakty nevykazoval známky endoftalmitidy.

Lokální léčba liposomálním ozonizovaným olejem u studované populace významně snížila oční mikrobiální zátěž, a to bez toxicity či alergenní aktivity. Mohl by proto být považován za bezpečné a účinné adjuvans v předoperační a domácí profylaxi u pacientů, kteří podstupují operaci katarakty.

(lkt)

Zdroj: Spadea L., Zanotto E., Cavallo R. et al.; ELOOM Study Investigators. Effectiveness of liposomal ozonized oil in reducing ocular microbial flora in patients undergoing cataract surgery. J Cataract Refract Surg 2021; 47 (12): 1548−1555, doi: 10.1097/j.jcrs.0000000000000672.

Oftalmologie